عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

عضویت در بریکس و شانگهای حوزه نفوذ ایران را در محافل بین‌المللی افزایش داد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم گفت: عضویت در بریکس(قدرتهای نوظهور اقتصادی) و سازمان همکاری شانگهای حوزه نفوذ و تأثیرگذاری ایران را در محافل بین‌المللی افزایش داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، ابراهیم رضایی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با بیان اینکه دولت سیزدهم اقدامات مهمی را در حوزه سیاست خارجی گسترش روابط با همسایگان انجام داده است، گفت: پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم تعاملات و ارتباطات ایران با همسایگان یا قطع بود و یا در پایین‌ترین سطح خود قرار داشت اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، شاهد افزایش این روابط در بالاترین سطح خود هستیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم، حمایت از جبهه مقاومت به ویژه مردم مظلوم غزه را از اقدامات مهم دولت سیزدهم دانست و افزود: عضویت در پیمانهای شانگهای و بریکس از دیگر اقدامات دولت سیزدهم است که دستاوردهای بزرگی را در حوزه سیاسی، اقتصادی و امنیتی برای کشور به همراه داشت.

رضایی ادامه داد: عضویت در پیمانهای بریکس و شانگهای دستاوردهای مهمی را برای گسترش حوزه نفوذ و تأثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران در محافل بین‌المللی دارد و موجب ایستادگی مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا می‌شود.

به گزارش ایرنا، سازمان همکاری شانگهای یک نهاد بین‌المللی است که توسط چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، روسیه و ازبکستان در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد. در سال ۲۰۱۷، هند و پاکستان نیز به‌عنوان عضو پذیرفته شدند. این سازمان توسط روسیه و چین با دعوت از چهار کشور قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان برای جلوگیری از تنش‌های مرزی و جرائم سازمان‌یافته مانند قاچاق مواد مخدر و مبارزه با تروریسم تشکیل شد و با پیوستن هند و پاکستان به این اجلاس که دارای قدرت اتمی، تنش‌های مرزی گسترده و سابقه جنگ‌های متعدد بودند، پیمان شانگهای به سازمان امنیت و همکاری قاره آسیا تبدیل شد.

همچنین گفته می‌شود باتوجه‌ به اینکه در چنین پیمان‌هایی می‌توان زنجیره تولید و مصرف را مدیریت کرد، بنابراین در دوره تحریم، این پیمان‌ها گزینه‌های خوبی برای دورزدن تحریم‌ها محسوب می‌شوند. از طرفی به دلیل اینکه تحریم‌ها برای انتقال ارز به ایران مشکلاتی را ایجاد کرده است، پیوستن به این سازمان این مشکل را هم مرتفع می‌کند، بنابراین پیوستن به چنین پیمان‌هایی مزایای اقتصادی بسیاری را برای اعضای خود به دنبال دارد.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/8618
اخبار مرتبط

نظرات شما