استاد دانشگاه:

مردمی‌سازی اقتصاد به معنای ایجاد تعاونی‌های وسیع است

یک استاد دانشگاه با بیان این که ۱۵ درصد اقتصاد کشور در دست مردم است، گفت: مردمی سازی اقتصاد به معنای ایجاد تشکل ها و تعاونی های بسیار وسیع است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  با اشاره به نام‌گذاری امسال به نام سال «جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار داشت: مسئله تولید و به‌طورکلی مسائل اقتصادی و معیشتی همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است.

وی ادامه داد: راهبرد اساسی که ایشان برای تحقق شعار سال بیان می‌فرمایند مشارکت مردم است، ما در خصوص مشارکت مردم سال‌ها است که صحبت می‌کنیم.
صادقی نسب افزود: مردمی‌سازی را ما مرتباً از مسئولان می‌شنویم؛ اما باید تعریف و درک صحیحی از این موضوع داشته باشیم.
وی با بیان این که دادن راهکار در مردمی‌سازی بسیار مهم است، تأکید کرد:  وقتی که رهبر انقلاب از مشارکت صحبت می‌کنند اشاره ایشان به جهش تولید است؛ اما ایشان در عرصه‌های دیگر مانند انتخابات، حوزه‌های اجتماعی و... از مشارکت مردم سخن می‌گویند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: اصل و کلیت مشارکت مردم مدنظر رهبری است که باید موردتوجه قرار بگیرد.
وی افزود: مشارکت مردم ارتباط عمیق با سرمایه اجتماعی دولت و ملت دارد، زمانی که بین مردم و دولت فاصله زیاد شود و سرمایه اجتماعی از دست می‌رود، مسلماً مشارکت مردم هم کاهش پیدا می‌کند و گاهی مشارکت جای خود را به مجادله می‌دهد یعنی مردم در مقابل سیاست‌ها مقاومت می‌کنند.

پایه، قلب و اساس سرمایه اجتماعی اعتماد است

صادقی نسب تأکید کرد: در ادبیات سرمایه اجتماعی می‌گوییم پایه،   قلب و اساس سرمایه اجتماعی اعتماد است، اصولاً خراب‌کردن و تخریب اعتماد بسیار ساده‌تر از بازسازی است، به دلیل سیاست‌های غلط در دولت‌های گذشته اعتماد عمومی به دولت به‌عنوان نهاد اداره کشور پایین آمده است و این واقعیتی است که نمی‌توانیم چشمان خودمان را به روی آن ببندیم.
وی افزود: دولتی که حرف و عملش یکسان نباشد؛ مانند اتفاقی که در سال ۹۸ و در افزایش قیمت بنزین رخ داد این آتش خشم مردم را شعله ور می کند و اعتماد عمومی را پایین می آورد.
کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: دومین مسئله‌ای که موجب کاهش اعتماد می‌شود موضوع کارآمدی است، اگر مردم دولت‌ها را کارآمد نبینند مسلماً اعتماد از بین می‌رود، فارغ از این که ما چه نوع دولت و حکومتی داریم، مهم‌ترین دغدغه‌ای که همه دولت‌های جهان با آن درگیر هستند اقتصاد و معیشت مردم است در واقع دولت‌ها همواره نگران تورم و بیکاری هستند و برنامه‌های خودشان را برای مهار تورم و ایجاد اشتغال پی‌ریزی می‌کنند.
وی ابراز داشت: اگر ما به‌جای اولویت‌بندی روی این دو اصل مهم، برنامه‌های خودمان را در بخش‌های دیگر دنبال کنیم مسلماً شکست می‌خوریم.

وظیفه‌ای اصلی دولت حل مشکلات اقتصادی است

صادقی نسب با بیان این که معیشت باید اولین دغدغه دولت باشد، گفت: وظیفه‌ای اصلی دولت حل مشکلات اقتصادی است و باید دولت‌ها در دهه‌های گذشته این موضوع مهم را در اولویت‌های اصلی خودشان قرار می‌دادند.
وی افزود: سومین مسئله عدم شایسته‌سالاری است، وقتی که اداره کشور به دست فرزندان شایسته کشور نباشد، قطعاً نمی‌توان انتظار عملکرد و نتایج درخشان را داشت.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: نباید در اداره کشور رانت و فامیل بازی جای شایسته‌سالاری را بگیرد.

شایسته‌سالاری در ترمیم اعتماد عمومی نقش بسزایی دارد

وی ادامه داد: شایسته‌سالاری شاخص‌هایی دارد که باید به آن توجه شود متأسفانه در برخی مواقع شاهد هستیم که شاخص‌هایی که برای گزینش و انتخاب افراد در نظر گرفته می‌شود شاخص‌هایی است که عموماً باعث گسترش ریاکاری می‌شود و افراد با فریب حاکمیت در مناصب مختلف مشغول به کار می‌شوند.
صادقی نسب بیان داشت: شایسته‌سالاری در ترمیم اعتماد عمومی نقش بسزایی دارد و می‌تواند در افزایش مشارکت مردم در حوزه‌های مختلف نقش‌آفرین باشد.
وی ادامه داد: موضوع دیگری که در افزایش مشارکت مردم تأثیر دارد، دخیل بودن مردم در تصمیماتی که در کشور گرفته می‌شود، مردمی‌سازی در گام اول نیاز دارد که مردم را در اتخاذ تصمیمات و سیاست‌گذاری‌ها دخیل کنیم.
این استاد دانشگاه افزود: شوراهای مختلفی که در این سال‌ها شکل‌گرفته نتوانسته در راستای منافع و خواست مردم تصمیم‌گیری کند و این یک ضعف عمده و اساسی است.
وی ادامه داد: ما یک تجربه‌ای در طول جنگ تحمیلی ۸ساله داریم که زنان ما طلای خودشان را می‌فروختند تا بتوانند به رزمندگان در جبهه‌ها کمک کنند این اوج سرمایه اجتماعی دولت و ملت بود که این روزها کاهش‌یافته است.

بدون اتکا به مردم نمی‌توان مشکلات کشور را حل کرد

صادقی نسب عنوان داشت: بدون اتکا به مردم نمی‌توان مشکلات کشور را حل کرد و این یک اصل مهم و اساسی در حکمرانی است.
وی افزود: انقلاب اسلامی ایران نیز با اتکا به مردم پیروز شد چرا که ۳۰ میلیون ایرانی به ندای امام خمینی(ره) لبیک گفتند و در میدان عمل حاضر شدند تا انقلاب به پیروزی رسید.
کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: دغدغه ما در جامعه باید افزایش مشارکت باشد همان موضوع مهمی که رهبر انقلاب بارها به آن اشاره کرده‌اند.
وی تصریح کرد: مشارکت جدی مردم منوط به این است که مردم در تصمیمات کشور دخالت داشته باشند.

۱۵ درصد اقتصاد کشور در دست مردم است

صادقی نسب افزود: در مسئله اقتصاد کشور بیش از ۸۵ درصد از اقتصاد ما در اختیار دستگاه های عمومی و شبه‌دولتی ها است در واقع کمتر از ۱۵ درصد کشور در دست مردم است.
وی ادامه داد: میزان اثرگذاری مردم در اقتصاد در حد همین ۱۵ درصد است و بیشتر از آن مردم را درگیر نکردیم.
این استاد دانشگاه بیان داشت: باید شبه‌دولتی‌ها و به‌ظاهر خصوصی‌سازی شده‌ها به مردم بازگردانده شود و باید گفت خصوصی‌سازی که تاکنون شکل‌گرفته در مسیر درست و مردمی نبوده است.

مردمی‌سازی اقتصاد به معنای ایجاد تشکل‌ها و تعاونی‌های بسیار وسیع است

وی تأکید کرد: مردمی‌سازی اقتصاد به معنای ایجاد تشکل‌ها و تعاونی‌های بسیار وسیع است، ما در  همین کشورهای همسایه مشاهده می‌کنیم که بسیاری از پروژه‌های بزرگ در قالب تعاونی‌های مردمی انجام می‌شود که همه مردم در سرمایه‌گذاری و عواید آن سهیم هستند.
صادقی نسب افزود: مسئله دیگری که به اعتماد عمومی ضربه می‌زند ایجاد دوقطبی‌سازی در کشور است ما صاحب‌نظرانی داریم که متأسفانه شرایط کشور را به هم می‌زنند که باید با این نوع صحبت‌ها برخورد شود.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/8704
اخبار مرتبط

نظرات شما