آرامش در بازار کالاهای اساسی شب عید و ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲ برقرار است

با توجه به اقدامات دولت سیزدهم در تامین به موقع کالاهای اساسی، آرامش در بازار محصولاتی همچون گوشت، مرغ، برنج، خرما، حلیم و آش شب عید، ایام نوروز و ماه مبارک رمضان برقرار است و به گفته مسئولان امر هیچ‌گونه مشکلی در این خصوص نداریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، کالاهای اساسی مورد نیاز سبد خانوار ایرانی شامل برنج، گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ، روغن، ماکارونی، قند و شکر است که با همزمان شدن ماه مبارک رمضان کالاهایی همچون خرما، حلیم و آش نیز در این سبد قرار گرفته است.

انتظار می‌رفت به دلیل همزمانی شب عید، ایام نوروز و ماه مبارک رمضان بازار کالاهای اساسی دچار چالش و کمبود شود، اما اقدامات به موقع دولت سیزدهم در راستای تامین و تدارک این کالاها به‌گونه‌ای بوده که نه‌تنها بازار این کالاها با چالش روبرو نشده، بلکه به دلیل وفور انواع کالاها بازار در آرامش به سر می‌برد.

حال بررسی میدانی بازار شب عید، ایام نوروز و ماه مبارک رمضان نشان می‌دهد که گوشت مرغ، انواع گوشت قرمز، تخم‌مرغ، انواع برنج، روغن خوراکی و خرما در بازار به وفور تامین است و با وجود افزایش تقاضا، دولت‌ها بارها اعلام کرده که قیمت‌ها تغییر نداشته و نخواهد داشت.

وضعیت بازار گوشت مرغ بیانگر آن است که به طور میانگین در بازار قیمت هر کیلوگرم از این محصول به دلیل فراوانی بین ۷۸ تا ۸۰ هزار تومان است، البته در برخی از خرده فروشی‌های سطح شهر قیمت این کالا بین ۸۵ تا ۹۵ هزار تومان نیز به فروش می‌رود که برخی فروشندگان علت آن را عرضه این محصول از شرکت‌های معتبر مثل ثمین، زربال و غیره می‌دانند.

«مسعود امرالهی» مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه می‌گوید که قیمت فروش هر کیلوگرم گوشت مرغ بالاتر از ۸۰ هزار تومان تخلف است و با متخلفان برخورد می‌شود.

بر اساس آمارهای موجود طی ماه‌های اخیر در هر دوره ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت می‌گیرد؛ بنابراین میزان تولید در حدی است که اخیراً ۱۰۰ تن گوشت مرغ مازاد بر نیاز کشور به کشورهای هدف همچون عراق صادر شده است. همچنین وزارت جهاد کشاورزی تلاش دارد برای سال آینده میزان جوجه‌ریزی در هر دوره را به ۱۷۰ میلیون قطعه برساند که می‌تواند در تامین بازار گوشت مرغ داخلی و در نهایت افزایش حجم صادرات تاثیرگذار باشد.

در بحث بازار گوشت قرمز نیز، طبق آمارها علاوه بر گوشت گوسفندی و گوساله تولید داخلی، روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گوسفندی و گوساله گرم و منجمد وارد کشور می‌شود؛ بنابراین بیش از ۳ برابر نیاز کشور تامین شده و قرار است این مهم تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه پیدا کند.

به گفته «علیرضا پیمان پاک» قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی، با توجه به استمرار تولید داخلی گوشت قرمز و تامین بخشی از آن از محل واردات، قیمت هر کیلوگرم لاشه داخلی بین ۴۲۰ تا ۴۵۰ هزارتومان، قیمت هر کیلوگرم گوشت منجمد با نرخ مصوب ۲۸۰ تا ۳۳۰ هزارتومان و قیمت گوشت گرم وارداتی بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزارتومان به فروش می‌رسد.

همچنین گوشت وارداتی به وفور وارد کشور شده و در سردخانه‌ها موجود است و در صورت نیاز در پیک مصرف به طور مستمر به بازار وارد می‌شود متقاضیان می‌توانند گوشت تنظیم بازاری را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار کشور تامین کنند.

البته این در حالی است که در برخی واحدهای قصابی قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی بین ۵۴۰ تا ۵۹۸ هزارتومان، ران گوسفندی بین ۶۳۰ تا ۶۹۸ هزارتومان، ران گوساله بین ۵۳۰ تا ۵۸۵ هزارتومان، راسته گوساله بین ۵۵۰ تا ۵۹۸ هزارتومان، هر دست جگر گوسفندی بین ۵۳۰ تا ۵۷۸ هزارتومان، گوشت شتر ۶۰۰ تا ۶۴۸ هزارتومان و ماهی زنده قزل‌آلا بین ۲۰۰ تا ۲۳۰ هزارتومان است که این امر گران فروشی است و تخلف به شمار می‌رود.

 

در بحث بازار تخم‌مرغ نیز، تخم‌مرغ مورد نیاز کشور تامین است و نه‌تنها کمبودی نداریم؛ بلکه به گفته تشکل‌ها با مازاد تولید روبرو هستیم؛ بنابراین قیمت هر شانه ۳۰تایی تخم‌مرغ بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزارتومان به دست مصرف‌کنندگان برسد. البته برخی فروشندگان قیمت هر شانه تخم‌مرغ را بین ۱۲۵ تا ۱۴۰ هزارتومان نیز می‌فروشند که این امر گران فروشی محسوب می‌شود.

اکنون قیمت هر کیلوگرم برنج داخلی بین ۳۸ تا ۹۵ هزارتومان در بنکداری‌ها و در بازار داخلی برنج درجه یک ایرانی بین ۹۰ تا ۱۱۰ هزارتومان قیمت دارد که به مراتب درجات قیمت‌ها کاهشی می‌شود. هر کیلوگرم برنج درجه یک خارجی نیز بین ۴۰ تا ۵۰ هزارتومان در بازار قیمت دارد که برنج شرکت بازرگانی دولتی ایران ۳۳ هزار تومان است که با نرخ ۳۴ هزارتومان وارد بازار می‌شود و با نرخ ۳۵ هزارتومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

وضعیت بازار روغن، شکر و قند نیز نشان می‌دهد که این محصولات در بازار به وفور تامین است و با ثبات قیمت‌ها را در این محصولات داریم و هیچ افزایش قیمتی نداشته‌ایم به طور مثال قیمت هر کیلوگرم شکر با قیمت ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان و یک درصد ارزش افزوده یعنی ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان به دست بنکداران می‌رسد و با نرخ ۲۸ هزار تومان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

به مناسبت ماه مبارک رمضان دو نوع خرمای باکیفیت و مرغوب (مضافتی و کبکاب) در میادین میوه و تره‌بار توزیع می‌شود. قیمت خرما در میادین میوه و تره‌بار ۲۵ درصد ارزان‌تر از فروشگاه‌های سطح شهرها است به طوری که هر کیلوگرم خرمای مضافتی ۹۳ هزار تومان و هر کیلو خرمای کبکاب باکیفیت درجه یک و مرغوب با قیمت بسته‌بندی کارتنی هر کیلوگرم ۳۸ هزار تومان و بسته‌بندی سطلی هر کیلوگرم ۵۴ هزار تومان به فروش می‌رسد.

طی روزهای اخیر توزیع خرما در سطح بازار نسبت به روزهای قبل چند برابر شده و کمبودی در بازار نداریم.

همچنین قیمت هر کیلوگرم حلیم و آش ماه درجه یک مبارک رمضان در بازار بین ۱۰۰ تا ۱۷۰ هزارتومان قیمت دارد.

همچنین امسال قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه ماه مبارک رمضان برای واحدهای درجه یک ۱۷۰ هزارتومان و برای واحدهای درجه دو ۱۴۰ هزارتومان تعیین شد.

به گفته «علی بهره‌مند» رئیس اتحادیه قنادان، شیرینی‌فروشان و کافه‌قنادی تهران، قیمت‌ها بر اساس کیفیت و رتبه‌بندی توسط قنادی‌ها تعیین می‌شود؛ اما انتظار می‌رود قنادان محصول باکیفیت را با قیمت‌های مناسب به دست مردم برسانند.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/8619
اخبار مرتبط

نظرات شما