ورزش ایران در سال ۱۴۰۲؛

پیشتازی روشندلان در کاروان فرزندان ایران

روشندلان کاروان ایران در چهارمین دوره بازی‌های پاراآسیایی سهم ویژه‌ای در تاریخ‌سازی فرزندان ایران در سرزمین اژدها داشتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، چهارمین دوره بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۲۲ هانگژو با کسب عنوان دوم کاروان فرزندان ایران در آبان ماه سال ۱۴۰۲ به پایان رسید. کاروان ایران با کسب ۴۴ طلا، ۴۶ نقره و ۴۱ طلا و قرار گرفتن در جایگاه دوم این دوره از بازی‌ها تاریخ‌سازی کرد.
در این دوره ورزشکارانی از فدراسیون‌های جانبازان و توان‌یابان، نابینایان و کم‌بینایان، قایقرانی، تکواندو، تیراندازی با کمان و دوچرخه‌سواری حضور داشتند.
یکی از فدراسیون‌هایی که ورزشکاران آن سهم مهمی در تاریخ‌سازی فرزندان ایران داشت، ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان بود.
این فدراسیون با اعزام ۶۳ ورزشکار در ۶ رشته موفق به کسب ۳۲ درصد تمام مدال‌های کاروان ایران شد.
در این دوره از بازی‌ها وحید نوری دارنده نشان طلای پارالمپیک توکیو در رشته جودو یکی از پرچمداران کاروان ایران در سرزمین اژدها بود.
نوری به همراه ساره جوانمردی این وظیفه خطیر را بر عهده داشتند. نوری در پایان بازی‌های پاراآسیایی هانگژو موفق به کسب نشان طلای جودو شد. نوری همچنین در سال ۱۴۰۲ موفق به کسب طلای مسابقات جایزه بزرگ آلمان شد.

با توجه به حضور ۶۳ ورزشکار فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان، آنان آمارهای جالبی را در چین به یادگار گذاشتند. یکی از مهمترین این آمارها کسب چهار مدال طلا توسط ملیحه صفایی بانوی شطرنج‌باز ایرانی بود. وی با پوکر طلا در هانگژو پرافتخارترین ورزشکار ایرانی لقب گرفت. صفایی با این مدال‌ها موفق شد ۹ درصد مدال طلای کاروان ایران را به تنهایی کسب کند.
در دوره گذشته این بازی‌ها شاهین ایزدیار با کسب ۶ نشان طلا پرافتخارترین ورزشکار کاروان ایران لقب گرفت.

البته در بازی‌های پارالمپیک توکیو نیز یک ورزشکار کم‌بینا این وظیفه مهم را داشت. مهدی اولاد در توکیو موفق به کسب یک نشان طلا و یک نقره شد تا برترین ورزشکار ایران در سرزمین آفتاب لقب بگیرد.
همچنین ورزشکاران نابینا و کم‌بینا به عنوان بخشی از کاروان فرزندان ایران با ضرب ۱۴ مدال طلا موفق به کسب ۳۱.۸ درصد از کل مدال‌های زرین ورزشکاران ایران در سرزمین اژدها شدند. در این دوره همچنین ۳۵ درصد مدال‌های نقره کاروان فرزندان ایران توسط قهرمانان نابینا و کم‌بینا به دست آمد. روشندلان همچنین با کسب ۱۳ مدال برنز نیز نقش زیادی در تاریخ‌سازی داشتند.

فدراسیون ورزش نابینایان و کم‌بینایان ۶۳ ورزشکار را در رشته‌های دوومیدانی، شطرنج، جودو، گلبال و فوتبال پنج‌نفره، به هانگژو اعزام کرد که موفق به کسب هشت مدال طلا در رشته دوومیدانی، چهار مدال طلا در شطرنج و ۲ مدال طلا در رشته جودو شدند.
یکی از مهمترین نکات اعزام ورزشکاران تنها ۲ نماینده ایران در بخش نابینایان و کم‌بینایان مدال کسب نکردند. خدیجه عبدی در رشته دوومیدانی نتوانست به سکوی مدالی برسد و تیم گلبال زنان نیز به عنوان چهارم رسیدند و دیگر نفراتی اعزامی مدال کسب کردند. ۲ جودوکار نیز به خاطر تست دوپینگ از دهکده اخراج شدند.

ورزش نابینایان و کم‌بینایان یکی از فدراسیون‌های موفق در زمینه اعزام ورزشکار با دستورالعمل کیفی‌گرایی بود. این فدراسیون در پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو نیز با اعزام هشت ورزشکار در رشته‌های مختلف موفق به کسب چهار مدال طلا و ۲ نقره شدند.
در بازی‌های پارالمپیک توکیو و بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۲۲ هانگژو یکی از پرچمداران ایران از جامعه نابینایان بود. نورمحمد آروخی در توکیو و وحید نوری در هانگژو قهرمانان ایرانی بودند که افتخار پرچمداری کاروان ایران را داشتند.
مصداق بارز کیفی‌گرایی فدراسیون در اعزام به هانگژو را می‌شود در آمار ورزشکاران این فدراسیون مشاهده کرد. از نفرات اعزامی به هانگژو تنها یک رشته و یک ورزشکار به عنوان چهارم رسیدند و دیگران نمایندگان ایران صاحب سکوی مدالی شدند.


انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/8745
اخبار مرتبط

نظرات شما