غربالگری سلامت بیش از ۴۵ میلیون ایرانی در سالی که گذشت/ آغاز واکسیناسیون پنوموکوک

۴۵ میلیون و ۳۴۸ هزار نفر در پویش ملی سلامت دیابت و فشارخون بالا توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی غربالگری شدند که مهمترین دستاورد در بخش بهداشت در سالی که گذشت بشمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، براساس پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر که در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۴۰۰ در کشور انجام شده شیوع دیابت در کشور از ۱۱ درصد در سال ۱۳۹۵ به ۱۴ درصد شیوع در سال ۱۴۰۰ رسیده شیوع دیابت در کشور به فاصله پنج سال حدود ۳۰ درصد افزایش یافته و به نظر می‌رسد که این روند افزایشی همچنان ادامه دارد.

در شهرها تقریبا ۵۰ درصد شیوع بیشتر دیابت وجود دارد، در واقع در روستاها شیوع دیابت نزدیک به ۱۱ درصد و در شهرها نزدیک به ۱۵ درصد است؛ بنابراین به نظر می‌رسد سبک زندگی شهرنشینی که شامل مصرف زیاد کالری، شیوع چاقی و کم تحرکی است یکی از عوامل خطر دیابت است.

توزیع جغرافیایی بروز دیابت در کشور بیشترین شیوع دیابت در استان‌هایی است که در نوار مرکزی کشور از شمال تا جنوب واقع شده‌اند. استان‌های تهران، مازندران، گیلان، یزد، مرکزی، اصفهان، سمنان، خوزستان و فارس در نقاط مرکزی شیوع بالای دیابت را دارند و شیوع دیابت در استان‌های شرقی و غربی کمتر است. به طور کلی پنج استان اول از نظر ابتلا به دیابت به ترتیب شامل مازندران، گیلان، یزد، خوزستان و سمنان هستند.

میزان شیوع فشار خون بالا در بزرگسالان ایران (افراد بالای ۵۰ سال) به ۴۲ درصد رسیده که شیوع آن در بین زنان بزرگسال ایرانی ۴۷ درصد و در بین مردان بزرگسال ۳۸ درصد است.همچنین میزان شیوع فشار خون بالا در بزرگسالان ایران (افراد بالای ۵۰ سال) به ۴۲ درصد رسیده که شیوع آن در بین زنان بزرگسال ایرانی ۴۷ درصد و در بین مردان بزرگسال ۳۸ درصد است.

از مجموع غربالگری ۴۵ میلیون و ۳۴۸ نفر در طرح پویش ملی سلامت، ۸۴۲ هزار و ۳۷۷ نفر با احتمال ابتلا به پرفشاری خون و ۴۶۷ هزار و ۲۸ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند در این طرح بیش از ۳۰ هزار مرکز و ۷۰ هزار نیروی بهداشتی برای اجرای آن مشارکت کرده اند.

در عین حال با تلاش بهورزان در خانه های بهداشت روستاها و مراقبان سلامت و پزشکان در مراکز جامع خدمات سلامت و پایگاه سلامت، غربالگری دیابت و فشارخون بالا انجام شد و افرا مشکوک به این بیماری تحت درمان قرار دارند.

 

واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس در کشور

از دیگر دستاوردهای مهم در بخش بهداشت کشور نیز می توان به آغاز واکسیناسیون پنوموکوک در استانهای جنوبی کشور که در بهمن ماه ۱۴۰۲ رقم خورد، اشاره کرد بطوریکه بر اساس گفته پدرام پاک آیین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، واکسیناسیون پنوموکوک از ۳۰ بهمن ماه از بندر خمیر در استان هرمزگان آغاز شد.

وی افزود:۳.۵ میلیون دز واکسن پنوموکوک خریداری و وارد کشور شده و در مرحله نخست در مناطق محروم استان‌های جنوبی کشور توزیع شد، این واکسن سالیانه حداقل از مرگ ۱۵۰۰ کودک جلوگیری می‌کند و از عوارضی که این عفونت برای هزاران کودک دیگر دارد، مانع می‌شود.

وارادات واکسن روتاویروس

وی با اشاره به وارادات واکسن روتاویروس که برای اسهال کودکان کاربرد دارد، افزود: واکسیناسیون روتاویروس از بستری ۱۰ هزار کودک در سال و عوارض اسهال آنها جلوگیری می‌کند. شرکت‌های دانش بنیان و تولیدکننده‌های داخلی به تدریج هر دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس را تولید و ظرف ماه‌های آینده به بازار عرضه خواهند کرد.

۳.۵ میلیون دز واکسن پنوموکوک خریداری و وارد کشور شده و در مرحله نخست در مناطق محروم استان‌های جنوبی کشور توزیع شدپیش تر نیز بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آغاز احداث مرکز تولید واکسن های پنوموکوک و روتاویروس در مجتمع تولیدی، تحقیقاتی انستیتوپاستور در دولت مردمی خبر داده بود و گفت چنین اقدامی کشور را از واردات این واکسن‌ها بی‌نیاز می‌کند.

وی تصریح کرد: این دو واکسن وارداتی بودند که با بهره برداری از این مرکز به زودی از واردات این واکسن ها بی نیاز خواهیم شد. احداث این مرکز تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امیدواریم تا سال آینده شاهد بهره برداری از آن باشیم، زیرا واکسن‌ یک محصول راهبردی است و باید در تولیدات آن خودکفا باشیم.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/8692
اخبار مرتبط

نظرات شما