مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم:

سالانه ۲ میلیون نهال در قم باید کاشته شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: در طرح ملی کاشت یک میلیارد نهال ۸ میلیون نهال سهم قم است که باید تولید و کشت شود و هرسال دو میلیون نهال در قم باید کاشته شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،محمد شعاعی در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی در سالن جلسات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم برگزار شد اظهار داشت: قم جز مناطق خشک و دارای اکولوژی شکننده است و باید نگاه ویژه‌ای به آن داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم ادامه داد: بیابانی شدن قم رو به گسترش است علاوه بر عوامل طبیعی، دخالت بشر نیز این بیابانی شدن را سرعت بخشید است.

وی گفت: چهار کانون گردوغبار قم منطقه حسین‌آباد میش مست، مسیله،  کوه نمک و اطراف شهر قم می‌باشد تمرکز اصلی ما جهت بیابان‌زدایی شرق استان است که کانون اصلی گردوغبار قم از این سمت است، رایزنی انجام شده و برنامه‌هایی با همکاری استان تهران انجام خواهد شد.

شعاعی خاطرنشان کرد: اولویت دوم ما طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت است که یک طرح ملی است و  در عرض ۴ باید کاشته شود که در این طرح ۸ میلیون نهال سهم قم است که باید تولید و کشت شود، هرسال دو میلیون نهال در قم باید کاشته شود که امسال سال اول اجرای آن است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم ادامه: ۱۵ تا ۲۲ اسفند هفته منابع طبیعی نام‌گذاری شده است به همین منظور اهدای خون توسط کارکنان، پاسخ به خبرنگاران، اجرای زنگ سبز در مدارس، درختکاری در پادگان علی بن ابی‌طالب، میز خدمت در نمازجمعه، توزیع بذر و نهال، اجرای برنامه‌های مختلف در شهرستان‌های قم، رژه خودرویی یگان حفاظت منابع طبیعی و دیدار با خانواده شهدا از جمله برنامه‌های این ایام خواهد بود.

همچنین معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: یک میلیون هکتار عرصه ملی در استان قم وجود دارد که ۷۳۰ هزار هکتار از آن مرتع است به همین منظور مدیریت پروانه‌های چرا در دستور کار است و با استفاده از طرح‌های مرتع‌داری به دنبال استفاده بهینه از این مراتع هستیم ۲۰ هزار هکتار طرح مرتع‌داری برنامه‌ریزی‌شده که ۲ هزار هکتار آن به دامداران اعلام شده است.

داودی ادامه داد: برای مقابله با بیابان‌زدایی در شرق قم که همان کوه نمک است برنامه‌ریزی‌شده تا با طوفان‌های گردوغباری مقابله شود، اجرای کانال رسوب‌گیر در حسین‌آباد میش مس، کاشت نهال در منطقه جنت‌آباد از جمله برنامه‌های بیابان‌زدایی است.

وی ادامه داد: تولید نهال طراح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از آذرماه سال گذشته شروع است، استان قم باید در چهار بخش، این طرح مردمی را انجام دهد از جمله در بخش توسعه فضای سبز کاشت زیتون‌تلخ، زبان‌گنجشک و گز شاهی در بخش زراعت چوبی کشت گز شاهی و اکالیپتوس، در بخش گونه‌های جنگلی کشت بادام‌کوهی و در بخش تولید کشت گونه‌های بیابانی گز شور و چند نوع گونه دیگر در دستور کار است.

وی اضافه کرد: تا کنون ۷۵۰ هزار نهال تولید شده است و تا خرداد ۱۴۰۳ تعهد تولید ۲ میلیون انجام خواهد شد در ۱۰۰ عرصه به متقاضیان نهال داده شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم نیز گفت: جغرافیای استان قم خشک است از طرفی به علت دخالت نیروی انسانی بسیار شکننده است عدم استفاده درست و بهینه از منابع طبیعی باعث تخریب پوشش گیاهی شدن که  نزولات جوی از دسترس خارج می‌کند
در آبخیزداری به دنبال مدیرت نزولات جوی و روان آب‌ها هستیم.

دهقان اضافه کرد: استان قم دارای ۵ حوزه آبخیز اصلی از جمله طغرود و قم رود است،  میزان نزولات جوی در قم ۱۵۰ میلی‌متر
که جمعاً  دو هزار و ۱۰۰ میلیون مترمکعب می‌شود و ۴۵۰ میلیون مترمکعب روان آب در قم داریم و تا کنون ۷۰۰ سازه متوسط و بزرگ جهت این روان آب‌ها اجرا شده است، سال گذشته ۲۸۰ میلیارد ریال اعتبار در این حوزه اختصاص‌داده‌شده بود و این رقم امسال به ۱۳۰ میلیارد ریال کاهش پیدا کرده است که هنوز هم جذب نشده است.

معاون حفاظت و امور اراضی استان قم گفت: محدوده اراضی ملی استان قم مشخص است و تلاش اداره کل منابع طبیعی برای حفاظت می‌باشد اقدامات لازم برای تثبیت حاکمیت دولت بر اراضی استان صورت‌گرفته و بیش از ۹۸ درصد اراضی ملی   قم تثبیت شده است.


انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/8582
اخبار مرتبط

نظرات شما