دبیر انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران خبرداد

رونمایی از جدیدترین تکنولوژی آزمایشگاهی برای تشخیص سویه‌ها

دبیر انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، از رونمایی جدیدترین تکنولوژی آزمایشگاهی خبر داد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، از انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، غلامرضا حمزه‌لو افزود: امروزه پزشکی آزمایشگاهی جزء جدایی ناپذیر بهداشت عمومی و ارائه مراقبت‌های بهداشتی است و بر پایه تکنیک‌های تحلیلی متعدد و ارائه داده‌های به موقع و عینی، به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی برای هدایت پیشگیری، تشخیص، درمان و نظارت بر بیماری، نقش تعیین کننده‌ای دارد.

وی اظهارداشت: پیشرفت‌های تکنولوژیکی اخیر، پزشکی آزمایشگاهی مدرن را متحول کرده و ارزش و نگرش قابل ‌توجهی به نقش آن در مراقبت‌های بهداشتی و تصمیم ‌گیری بالینی افزوده است.

حمزه لو تصریح کرد: پنج فناوری نوظهور برتر در فناوری آزمایشگاه‌های پزشکی که نظام مراقبت‌های بهداشتی را متحول می‌کنند شامل نوآوری‌های قابل توجه در اتوماسیون آزمایشگاهی، ژنومیک، طیف سنجی تشدید مغناطیسی هسته‌ای، طیف سنجی جرمی، فناوری آزمایشگاه روی یک تراشه و ابزارهای الکترونیکی، چهره تحقیقات را تغییر داده است.

به گفته وی، کاربرد روزافزون این فناوری‌ها، و همچنین ادغام آن‌ها با میکروفناوری و آزمایش‌های PoCT و استفاده از ابزارهای جدیدی مانند هوش مصنوعی و داده‌کاوی برای استفاده از داده‌های بزرگ پزشکی که از این تکنیک‌های جدید به دست می‌آیند، به بهبود وضعیت بیمار و ارتباط هرچه بیشتر بالین و آزمایشگاه برای تسهیل رویکرد بیمار محور به مراقبت‌های بهداشتی کمک کرده است.

حمزه لو با تاکید بر نقش محوری و جایگاه آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی در نظام سلامت، افزود: آزمایشگاه‌ها برای ارائه خدمات مناسب و با کیفیت به طور مستقیم وابسته به تجهیزات، کیت و مواد مصرفی بوده که بسیاری از این اقلام، اعم از تولید داخل یا وارداتی، ارتباط مستقیم با قیمت ارز داشته و بالطبع هزینه تمام شده خدمات مربوط به آن‌ها با افزایش قیمت ارز افزایش می‌یابد.

دبیر انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران ادامه داد: علیرغم نوسانات شدید قیمت ارز همواره در فاصله بین تصویب سالانه، تعرفه‌ها ثابت می‌ماند. که در این حالت تامین هزینه تجهیزات، کیت و مواد مصرفی کاری بس دشوار و در مواردی ناممکن شده و منجر به توقف ارائه آن خدمت می‌شود.

 


حمزه‌لو گفت: مهم‌ترین مشکلی که آزمایشگاه‌ها در شرایط ناپایدار اقتصادی کنونی و نیز تحریم‌های تحمیلی و محدودیت‌های ارزی به وجود آمده در چند سال اخیر و به خصوص در سال جاری، با آن مواجه هستند، افزایش سرسام آور قیمت قطعات تجهیزات و ملزومات مصرفی آزمایشگاهی است که مشمول حمایت با نرخ ارز دولتی نیستند.

وی یادآور شد: در بسیاری از تست‌های تخصصی و سیستم‌های پیشرفته آزمایشگاهی، سیستم به صورت بسته بوده و لزوما باید از مواد مصرفی و کیت‌های مختص به این سیستم‌ها استفاده کرد و چنانچه امکان تخصیص ارز، واردات و همچنین اصلاح سیاست توزیع و تامین آن‌ها در آینده فراهم نشود د ارائه خدمت وجود نخواهد داشت و این سیستم‌ها ناگزیر از چرخه ارائه خدمات خارج خواهند شد.

دبیر انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران با اشاره به برگزاری بیست و یکمین کنگره کشوری و پانزدهمین کنگره بین‌المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران ۱۱ الی ۱۴ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران، اظهار داشت: در حاشیه این کنگره جدیدترین تکنولوژی‌های روز آزمایشگاهی رونمایی و ۲۵ نشست علمی و ۴۰ برنامه آموزشی کارگاهی در کنار بزرگ‌ترین نمایشگاه جانبی کیت‌های تشخیصی و تجهیزات آزمایشگاه‌های پزشکی برگزار می شود.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/8570
اخبار مرتبط

نظرات شما