خیز کیفی جشنواره موسیقی فجر/جولان پاپ‌ها از آرون افشار تا محمد معتمدی

جدول اجراهای صحنه‌ای سی و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر نشان می‌دهد با ارتقاء کمی و کیفی بخصوص در دو بخش اجراهای ارکسترال و بخش موسیقی پاپ مواجه هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، جدول اجراهای صحنه‌ای سی و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با حضور گروه‌های موسیقی در بخش‌های ردیف دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، ارکسترال، پاپ، کودک و نوجوان، بانوان و سرود با ۸۱ اجرا در ۷۲ سانس و با حضور گروه‌های بین‌المللی از کشورهای هندوستان، بلژیک، عراق، ارمنستان، افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان و هلند در تهران منتشر شد.

همانطور که جدول اجراها نشان می‌دهد، با ارتقاء کمی و کیفی بخصوص در دو بخش اجراهای ارکسترال و بخش موسیقی پاپ مواجه هستیم. حضور خواننده‌ای چون محمد معتمدی در تراز اول فنی خوانندگی کلاسیک ایرانی در همراهی با ارکستر ملی، از قدم‌های مثبت و محسوس این دوره محسوب می‌شود.

بی‌شک با دلخوری قبلی معتمدی در سال‌های پیش در خصوص همین ارکستر ملی در موضوع عدم آرشیو صوتی و تصویری اجراهای ارکستر مذکور، آشتی و حضور این خواننده نشان می‌دهد می‌توان با تعامل و برنامه‌ریزی اقناعی، از هنرمندان برجسته در جشنواره‌ای به اعتبار فجر، بهره برد و این روند می‌تواند به تدریج و در سال‌های آتی به همکاری دیگر هنرمندان شاخص در فستیوال بزرگ فجر بیانجامد.

در حالی به پیشواز سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر می‌رویم که این رویداد همچنین در سه بخش دیگر با دست پر و تغییراتی رو به جلو، همراه است. امسال بانوان هنرمند نیز در تالار وحدت به روی صحنه خواهند رفت.

همین امر نوع نگاه شاکله وزارت ارشاد از وزیر فرهنگ گرفته تا مسولین این وزارتخانه در اهتمام به حمایت از بانوان هنرمند و نیز پلتفرم‌هایی که برای دیده شدن هنر بانوان عمل کرده‌اند، را نشان میدهد، هرچند در خصوص هنر و فعالیت‌های بانوان هنوز راه دراز و معضلات بسیار است لیکن امیدبخش شرایطی مطلوب در آینده‌ای نه چندان دور خواهد بود.

از دیگر بخش‌های رو به جلوی جشنواره سی و نهم همانطور که از جدول اجراها و همچنین از توضیحات مسولین جشنواره در اولین نشست خبری برمی‌آید، می‌توان به توسعه کمی و کیفی بخش اجراهای پاپ جشنواره اشاره کرد.

حضور خواننده‌ای چون علی زندوکیلی بدون هیچ تعارفی بر وزن بخش تلفیقی و پاپ جشنواره می‌افزاید و نشان‌گر همان مساله‌ای است که دبیر و مسولین جشنواره نیز باید دغدغه‌مند واقعی و اعتبارافزای جشنواره باشند جاییکه از طلیسچی، آرون افشار، تا محسن یگانه و سهراب پاکزاد و معین زندی و یاسینی و دیگر خواننده‌های این ژانر برخلاف ادوار گذشته در دو سالن فرهنگسرای بهمن و میلاد نمایشگاه به صحنه می‌روند تا تنوع و تکثر جشنواره موسیقی فجر امسال بهتر از پارسال نگاه‌ها را معطوف به جشنواره انقلاب کند.

اینکه جشنواره امسال با فهرستی پربارتر به میدن آمده حاکی از این روند صعودی است. علاوه بر آن تعداد اجراهای بخش پاپ نیز افزایش محسوسی داشته است. تقریبا تمام اجراهای این بخش را خواننده‌های خوشنام و پرطرفدار روز موسیقی پاپ تشکیل می‌دهند.

و اما بخش اجراهای هنرستان پسرانه و دخترانه موسیقی هنرهای زیبا، از بُعد فنی موسیقایی که برعکس بخش‌های اشاره شده در سطور قبل، نه لزوما مخاطب‌محور بلکه موسیقی و هنری‌محور است، جنبه آینده‌سازی، تشویق، ترغیب و تقویت بینه موسیقایی ارکسترهای سمفونیک و ملی و دیگر ارکسترهای فیلارمونیک و بزرگ است که در این دوره از جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر گنجانده شده است.

همواره بحث بازنشستگی نوازندگان ارکسترهای رسمی، حمایت از موسیقی جدی و بحث آموزش آکادمیک موسیقی یکی از مباحث مهم در دنیا است ازاینرو توجه به قشر نوجوان موزیسین که از همان دوران نوجوانی، حرفه و آینده خود را تحقیقا به موسیقی حرفه‌ای گره زده‌اند، لزوم حضور ایشان در فستیوالی در قامت موسیقی فجر را لازم می‌نمود.

دوشنبه ۲۳ بهمن تا جمعه ۲۷ بهمن سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، با ۸۱ برنامه در هشت ژانر مختلف پذیرای علاقمندان خواهند بود.



انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/8470
اخبار مرتبط

نظرات شما