2018 January 20 - شنبه 30 دي 1396

کارهایی که در هنگام عصبانیت نباید انجام دهیم
کد خبر: ٥٥٦٠٧ تاریخ انتشار: ٢١ دي ١٣٩٦ - ٢٠:٢٢
صفحه نخست » اجتماعی » تازه های خبری
کارهایی که در هنگام عصبانیت نباید انجام دهیم

پایگاه انقلاب نیوز: روانشناس ارشد بالینی بیمارستان شهید آیت الله دستغیب شیراز با تعریف خشم، گفت: خشم یک هیجان متداول و به هنجار و مفید است که در مواقع ناکامی و بدرفتاری، همه مردم آن را تجربه می کنند، اما شیوه بروز آن در افراد مختلف متقاوت است.

به گزارش پایگاه انقلاب نیوز، "مریم بنایی" عوامل ایجاد خشم را برشمرد و افزود: همانگونه که انسان ها با هم فرق دارند، عوامل متفاوتی نیز در بروز حالت خشم و عصبانیت نیز وجود دارد که شامل عوامل بیرونی از جمله بی حرمتی، پایمال شدن حق، بی عدالتی و تحت فشار قرار گرفتن و نیز عوامل درونی از جمله انتظارات نا به جا از خود و دیگران و احساس مقصر بودن است.

این روانشناس بالینی با تقسیم مراحل بروز خشم در افراد، به سه مرحله پیش خشم، خشم و مرحله پس از خشم، گفت: مرحله پیش خشم با برانگیختگی بدنی از جمله افزایش ضربان قلب و فشار خون، منقبض شدن عضلات، تغییر رنگ چهره، تغییر تنفس شروع می شود.

او با هشدار به اهمیت واکنش پس از خشم، توضیح داد: با تمرین چند روش موثر از جمله تنفس شکمی، انحراف توجه از موضوع، ترک محیط، صحبت تلفنی با یک دوست صمیمی، نوشیدن آب و شستن صورت، می توان برای کنترل خشم اقدام کرد.

"بنایی" توصیه کرد: در هنگام عصبانیت دیگران را مسخره نکنید، از مسائل فرار نکنید، تهدید و توهین نکنید و سعی کنید پل های پشت سرتان را خراب نکنید، فراموش نکنید زندگی همراه با ناملایمات، پیشامدهای ناگوار، اشتباهات و سوء تفاهم های بسیار است که در بعضی از آنها دخیل نیستیم، اما می توانیم با کسب مهارت هایی خشم خود را کنترل کنیم.

روانشناس ارشد بالینی بیمارستان شهید آیت الله دستغیب درباره مهارت هایی کنترل خشم گفت: از تکنیک های واکنش تاخیری استفاده کنید و هر وقت عصبانی شدید در همان زمان واکنش نشان ندهید؛ از یک تا بیست بشمارید، در هنگام عصبانیت، تصمیم نگیرید، تهدید نکنید و به سرعت واکنش نشان ندهید.

او اضافه کرد: در هنگام خشم از جملات با بار احساسی منفی استفاده نکنید، به عنوان مثال نگویید از "تو متنفرم"، بگویید "من ناراحتم" و  یا از عبارات آرام بخش "این نیز بگذرد"، "دنیا که به پایان نرسیده"، "خدایا به من صبر بده"، استفاده کنید.

"بنایی" با اشاره به اینکه لازم است هر فرد از خود بپرسد که آیا فرد مقابل عمدا مرتکب این کار شده یا خیر، ادامه داد: آیا فرد مقابل از نتیجه کار خویش مطلع بوده و با این حال چنین عملی را انجام داده است یا خیر؟ چنانچه فردی به اشتباه، غیر ارادی یا غیر آگاهانه موجب برانگیختن خشم و ناراحتی شما شد، سعی کنید تمامی کارهای مثبت و رفتار معمول و همیشگی او را با یک لحظه اشتباه، نادیده نگیرید.

این روانشناس ارشد بالینی با اشاره به توصیه های متون آسمانی اشاره کرد و افزود: در این توصیه ها اشاره شده که ببخشای تا بخشیده شوی و از دیگران بگذر تا از تو بگذرند، در مناجات خدای عزوجل با حضرت موسی (ع) آمده است "ای موسی خشم خود را از کسی که تو را بر او مسلط ساخته ام، بازگیر تا خشم خود را از تو بازگیرم".

بهداشت نیوز



Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشيو | جستجو | پيوندها | عضويت در خبرنامه | نظرسنجي | لیست نظرات | درباره ما | RSS | ايميل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه