printlogo


بازی سیاسی دوباره با نگهبان انتخابات
بازی سیاسی دوباره با نگهبان انتخابات
کد خبر: 4523
پروپاگاندای رسانه‌های اصلاح‌طلب برای مخدوش ساختن کارکرد هیات‌های نظارت، در شرایطی است که بسیاری از چهره‌های وابسته به جریان رقیب یعنی جریان به اصطلاح اصول‌گرایی، نتوانستند از فیلتر نظارت عبور کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،شامگاه روز یکشنبه بود که سخنگوی شورای نگهبان از پایان کار هیات‌های نظارت بر انتخابات در استان‌ها برای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات اسفندماه خبر داد؛ موضوعی که انواع و اقسام گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت صلاحیت برخی چهره‌های نام آشناتر را بر سر زبان‌ها انداخت. در این میان برخی جریان‌های سیاسی خاص، مدعی قلع و قمع شدید نامزدهای متبوع جریان خود شدند.

چند درصد افتادند؟

در ساعات پایانی روز یکشنبه 22‌دی‌ماه، عباسعلی کدخدایی، سخنگو و قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان در توییتی، از پایان کار بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم در هیات‌های نظارت بر انتخابات در استان‌ها خبر داد. کدخدایی همان شب در گفت‌وگویی با خبرگزاری صداوسیما به آمار و ارقام و جزئیات بررسی صلاحیت‌ها پرداخت. وی با بیان اینکه از مجموع داوطلبان انتخابات مجلس، صلاحیت حدود 30‌درصد در هیات‌های نظارت استانی تأیید نشده، اظهار داشت: رقم ثبت‌نامی‌ها در این دوره از انتخابات مجلس، 16‌هزار و 33‌داوطلب بود که تعدادی از آنان در مرحله بررسی صلاحیت‌ها در هیأت‌های اجرایی انصراف دادند و تعدادی هم در آن مرحله تأیید صلاحیت نشدند.

کدخدایی همچنین درباره تعداد نمایندگان کنونی مجلس که صلاحیت‌شان تأیید شده، گفت: 249‌نفر از نمایندگان کنونی مجلس برای انتخابات اسفند نام‌نویسی کردند که با درگذشت نماینده ایرانشهر، این آمار به 248‌نفر کاهش یافت و در مجموع صلاحیت 90‌نفر، یعنی حدود یک‌سوم ثبت‌نام‌کنندگان تأیید نشد. کدخدایی درباره روند رسیدگی به اعتراض افرادی که تأیید صلاحیت نشده‌اند با بیان اینکه همه داوطلبانی که تأیید صلاحیت نشدند، بدانند که طبق قانون نظارت، یک مرحله دیگر در بررسی صلاحیت‌ها باقی مانده است، تصریح کرد: کسانی که احیاناً صلاحیت‌شان در مرحله شورای نگهبان تأیید نشد در حالی که قبلاً تأیید شد، فرصت 10‌روزه دیگری برای دریافت شکایات و رسیدگی مجدد به صلاحیت وجود دارد که اصطلاحاً در مرحله دوم شورای نگهبان بررسی خواهد شد.

کدخدایی همچنین با اشاره به مراحل مختلف بررسی صلاحیت داوطلبان از هیات‌های اجرایی تا هیات‌های نظارت استانی و نیز در این شورا، گفت: مرحله بررسی‌ها در شورای نگهبان از یکشنبه، 22‌دی آغاز شده است و پس از این هم مرحله 10روزه دیگری داریم و در مجموع دو مرحله رسیدگی در شورای نگهبان انجام می‌شود. وی اضافه کرد: ما همزمان رسیدگی به اعتراض‌ها را آغاز کرده‌ایم و تلاش خواهیم کرد در مهلت قانونی 20روزه یعنی تا 11‌بهمن نتایج رسیدگی به شکایات و اعتراض‌ها را اعلام کنیم.

بزرگنمایی اصلاح‌طلبان

پس از این اطلاع‌رسانی کدخدایی، موجی از گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت صلاحیت داوطلبان منتشر شد. برخی جریان‌های خاص اما با تخریب وجهه هیات‌های نظارت، رد صلاحیت نامزدهای وابسته به خود را بزرگنمایی کردند. روزنامه اصلاح‌طلب «آرمان ملی» روز گذشته در گزارشی با عنوان «قلع و قمع اصلاح‌طلبان» به وضعیت صلاحیت نامزدهای انتخاباتی اصلاح‌طلب پرداخت. این روزنامه در همان خط اول گزارش خود، مغرضانه‌بودن نوشته‌اش را به رخ مخاطب کشید؛ آنجا که نوشت: «همانطور که پیش‌بینی می‌شد بخش زیادی از اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شدند.» روزنامه آفتاب یزد نیز در شماره روز دوشنبه خود، از در دیگری به موضوع ردصلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب پرداخت. این روزنامه تلاش کرد اینگونه جا بیاندازد که اساساً مجلس دیگر کارکرد و جایگاه خود را از دست داده و تغییر نفرات در آن، هیچ تاثیری در بروندادش نخواهد داشت.

رسانه‌های اصلاح‌طلب در شرایطی رد صلاحیت برخی چهره‌های منتسب به خود را بزرگ کرده‌اند که برخی اخبار منتشره که هنوز صحت آن‌ها تأیید نشده، نشان می‌دهد که صلاحیت چهره‌های مطرحی از جریان اصلاح‌طلب به تأیید هیات‌های نظارت استانی رسیده است. افراد سرشناسی نظیر مجید انصاری، مسعود پزشکیان، الهام امین‌زاده، مصطفی کواکبیان، سهیلا جلودارزاده، احمد مازنی، محمدرضا تابش، بهروز نعمتی و حمیده زرآبادی، چهره‌هایی هستند که بنابر اخبار منتشره، صلاحیت‌شان به تأیید رسیده است. پروپاگاندای رسانه‌های اصلاح‌طلب برای مخدوش ساختن کارکرد هیات‌های نظارت، در شرایطی است که بسیاری از چهره‌های وابسته به جریان رقیب یعنی جریان به اصطلاح اصول‌گرایی، نتوانستند از فیلتر نظارت عبور کنند. غلامرضا کاتب، حسین نقوی‌حسینی، نادر قاضی‌پور و حمیدرضا حاجی‌بابایی، از جمله چهره‌های مطرح اصول‌گرایی بودند که رسانه‌ها از آن‌ها به‌عنوان ردصلاحیت‌شدگان یاد کرده‌اند.

بنابر اخبار واصله تعداد قابل توجهی از چهره‌های اصلاح‌طلب که در دولت روحانی نیز فرماندار، استاندار و معاون وزیر بودند، صلاحیت‌شان از سوی هیات‌های نظارت استان تأیید شده است. ذکر این نکته نیز بجاست که بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب و حتی اصول‌گرایی که در این دوره صلاحیت‌شان توسط هیات‌های اجرایی یا هیات‌های نظارت استان رد شده، عمده دلیلش به‌خاطر سوءسابقه عمدتاً اقتصادی این افراد بوده است.

همچنین برخلاف ادعای برخی جریان‌های سیاسی خاص که معاندانه و از سر غرض، نظارت استصوابی شورای نگهبان را مورد حمله قرار می‌دهند و این نهاد را به سیاسی‌کاری متهم می‌کنند، این شورا و مجموعه‌های ذیل آن یعنی هیات‌های نظارت استانی، طبق قانون برای احراز صلاحیت نامزدها، نه نظر شخصی خود بلکه برآیند استعلام از نهادهای چهارگانه یعنی وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سازمان ثبت اسناد و قوه‌قضاییه را معیار عمل خود قرار می‌دهند.  

فرصت داوطلبان برای اعتراض

با وجود اعلام اولیه وضعیت صلاحیت نامزدها از سوی هیات‌های نظارت استان‌ها، شورای نگهبان طی اطلاعیه‌ای خطاب به آن دسته از داوطلبان نمایندگی یازدهمین دوره مجلس که صلاحیت آنان مورد تأیید قرار نگرفته، اعلام کرده است که «براساس تبصرهای‌2، 3 و 4 ماده‌52 قانون انتخابات مجلس و ماده‌34 آیین‌نامه اجرایی آن، داوطلبان مزبور می‌توانند جهت ارائه شکایت خود ظرف مدت 5‌روز از تاریخ‌22/10/98 الی‌26/10/98 از ساعت‌8:00 تا 16:00 به دفاتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان مربوطه و یا در تهران به نشانی بزرگراه بسیج، بلوار هجرت، مجموعه ورزشی جهان‌پهلوان تختی مراجعه نموده و پس از دریافت و تکمیل فرم شکایت، مدارک خود را تحویل داده و رسید آن را دریافت نمایند.»

منبع: صبح نو



انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/4523