printlogo


گام بلند ایران برای درمان سرطان و دیابت
گام بلند ایران برای درمان سرطان و دیابت
کد خبر: 2597
چهار داروی ایرانی در حوزه سرطان و دیابت با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و استاندار البرز رونمایی شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، مراسم رونمایی از چهار دستاورد مهم دارویی کشور، با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و عزیزالله شهبازی استاندار البرز در شهرک صنعتی اشتهارد استان البرز برگزار شد.

در این مراسم از دو داروی ضد سرطان «رگورافنیب» و «سورافنیب» و  دو داروی پرکاربرد «آمپاگلیفلوزین» و «داپاگلیفلوزین» مخصوص بیماران دیابتی رونمایی شد.

به گفته کارشناسان، این داروها در ردیف داروهای های «های تک» (با فناوری پیشرفته) دسته‌بندی می‌شوند و فناوری بسیار پیچیده ای برای تولید آن‌ها به کار گرفته شده است و کشوری که قابلیت تولید این دارو‌ها را داشته باشد توان تولید داروهای مشابه دیگری در حوزه های درمانی را خواهد داشت که این امر به گفته کارشناسان می تواند در آینده علم پزشکی تحولات مهمی را ایجاد کند.

داروی «رگورافنیب» یک داروی حساس برای بیماران مبتلا به سرطان روده، معده و کبد است که تاکنون تنها در کشور آلمان تولید شده است. این دارو جزو داروهای بسیار گرانقیمت است که یک بسته ۲۸ عددی آن در بازار جهانی به قیمت ۵۸۷۰ دلار (نزدیک به ۸۲ میلیون تومان با احتساب دلار آزاد) به فروش می‌رسد.

در حالی که نسخه ایرانی این دارو، با کیفیتی مشابه و یا حتی بهتر از داروی آلمانی، تنها به قیمت پنج درصد نمونه خارجی قابل فروش است. این دارو، اولین بار در سال ۲۰۱۲ به بازار عرضه شده است و محققان ایرانی توانسته‌اند پس از هفت سال، به تکنولوژی پیچیده تولید آن دست پیدا کنند.

«سورافنیب» نیز در درمان سرطان پیشرفته کبد، کلیه و تیروئید کاربرد دارد و تاکنون تنها در دو کشور آلمان و آمریکا به قیمت ۴۸۸۰ دلار (نزدیک به ۶۸ میلیون تومان با احتساب دلار آزاد) تولید می‌شد.

همچنین داروی ضد دیابت «آمپاگلیفلوزین»، نخستین داروی ضد دیابت در جهان است که نرخ مرگ و میر بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد. این دارو پیشتر تنها در انحصار آلمان و آمریکا بوده که از این پس، ایران نیز به عنوان سومین تولیدکننده این دارو در جهان شناخته می‌شود. داروی ضد دیابت «داپاگلیفلوزین» نیز یک داروی درمان دیابت شیرین نوع دو است که ایران بعد از انگلستان، موفق به تولید آن شده است.

قیمت این دو دارو در بازار داخلی، تنها کمتر از دو درصد نمونه خارجی آن خواهد بود. این داروها در گروه داروهای مهارکننده ناقل سدیم گلوکز نوع دو دسته‌بندی می‌شوند. دو داروی فوق در سال ۲۰۱۴ به بازار ارائه شده‌اند و ایران با فاصله تنها پنج سال موفق به تولید این داروهای پرکاربرد شده است.

گفتنی است در رابطه با تولید انبوه این داروها در روزهای آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.


انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/2597