printlogo


159 واحد صنعتی در کردستان، غیر فعال‎!
159 واحد صنعتی در کردستان، غیر فعال‎!
کد خبر: 2176
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان با اشاره به وجود ۷۹۸ واحد صنعتی در استان گفت: از این تعداد ۶۳۹ واحد فعال و نیمه فعال و ۱۵۹ واحد هم غیر فعال است و پروانه فعالیت واحدهای تولیدی غیرفعال که فاقد ساختمان و امکانات تولیدی باشد تعلیق یا ابطال شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،به نقل از کُردتودی، بعضی از کشورها همچون مالزی، ترکیه و کره که موفقیت های جهشی را در عرصه اقتصاد داشته اند این است که صادرات را محور توسعه خود قرار داده اند و پیش نیاز اصلی در این امر تقویت زیر ساخت های توسعه ای کشور است و این به نوبه خود باید در استان ها مورد توجه قرار گیرد.

 

نرخ بالای سود تسهیلات بانکی موجب شده تا هیچ فعالیت تولیدی وتجاری سودمند نباشد و این امر شرایط برای فعالیت سودجویان ودلالان فراهم کرده و می تون گفت؛ حفظ اشتغال موجود در کردستان و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی یکی از نیازهای ضروری در شرایط کنونی است.

 

159 واحد صنعتی در کردستان، غیر فعال !

 

پیمان الماسی گفت: ۷۰ پروانه بهره برداری به مبلغ سرمایه گذاری دو هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال و اشتغال یک هزار و ۵۰ نفر در سال گذشته در این استان صادر شد.

 

وی افزود: میزان تولید واحدهای صنعتی استان با توجه به شاخص‌های تولید، مصرف برق، ارزش افزوده مالیاتی و صادرات انجام شده در سال گذشته نسبت به مدت مشابه در سال ما قبل آن رشد ۲۵ درصدی داشته است.

 

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان ادامه داد: پارسال ۸۷ واحد تولیدی با مبلغ تسهیلات یک هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال به بانک‌های عامل استان معرفی شدند که تاکنون ۶۲۰ میلیارد ریال به ۳۹ مورد از آنها پرداخت شده است.

 

الماسی یادآور شد: برای بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی هم توسط بانک‌های عامل از محل اعتبارات اشتغال فراگیر و پایدار روستایی و تفاهم نامه‌ای که با یکی از بانک‌ها منعقد شد به ۱۹۶ واحد تولیدی دیگر ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد.

 

وی بیان کرد: پارسال در مجموع یک هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال تسهیلات در قالب کارگروه‌های مختلف توسط بانک‌های عامل به واحدهای تولیدی استان پرداخت شده است.

 

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان با اشاره به وجود ۷۹۸ واحد صنعتی در استان گفت: از این تعداد ۶۳۹ واحد فعال و نیمه فعال و ۱۵۹ واحد هم غیر فعال است و پروانه فعالیت واحدهای تولیدی غیرفعال که فاقد ساختمان و امکانات تولیدی باشد تعلیق یا ابطال شده است.

 

الماسی اشتغال اسمی واحدهای صنعتی استان را ۱۵ هزار و ۷۵۳ نفر اعلام کرد و اظهار داشت: اشتغال واقعی واحدهای صنعتی استان هم حدود ۱۲ هزار نفر است.

 

وی افزود: همچنین حدود ۵۰ درصد از واحدهای صنعتی استان زیر ۱۰ نفر، ۴۴ درصد بین ۱۰ تا ۵۰ نفر، ۳.۵ درصد ۵۰ تا ۱۰۰ نفر و ۲.۵ درصد از واحدها بالای ۱۰۰ نفر اشتغال دارند.

 

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان ادامه داد: از نظر تعداد واحدهای صنعتی رتبه ۲۶، از لحاظ سرمایه گذاری رتبه ۲۲ و از نظر اشتغال هم رتبه ۲۷ کشور را داریم.

 

الماسی یادآور شد: مهمترین محصولات صنعتی که در استان تولید می‌شود به ترتیب اهمیت شامل پلی اتیلن سبک، انواع لاستیک رادیال خودرو، سیمان خاکستری، شمش طلا، تراکتور سنگین، انواع نوشیدنی گازدار، کنسانتره سنگ آهن و کاشی و سرامیک است.

 

حمایت بانک‌ها از واحدهای دارای مشکلات مالی

 

بهمن مرادنیا استاندار کردستان اظهار داشت: بانک‌های عامل می‌توانند با حمایت خود از فعالیت‌های اقتصادی و بخش تولید روند توسعه استان را تسریع بخشند.

 

وی افزود: با توجه به نیاز واحدهای تولیدی و اقتصادی به سرمایه در گردش برای توسعه روند تولید و فعالیت خود بایستی بانک‌ها نسبت به حمایت مالی و پرداخت تسهیلات به این واحدها تلاش بیشتری را به عمل آورند.

 

استاندار کردستان در ادامه از مدیران بانک‌های استان خواست تا پیگیری‌های لازم را برای جذب اعتبارات بیشتر از مرکز برای رونق بخشی به مسیر توسعه استان در دستور کار خود قرار دهند.

 

مرادنیا ادامه داد: سرانه اشتغال در استان باید به میانگین کشوری نزدیک شود و در این مسیر حمایت بانک‌ها از واحدهای دارای مشکلات مالی می‌تواند زمینه ساز ایجاد اشتغال پایدار در کردستان شود.

 

متاسفانه باید بپذیریم که تولید در جامعه ما دچار مشکلات خاص خود است و قوانین موجود در کشور ما حامی تولید و تولیدکننده نیست. حمایت از تولیدکننده یک عزم ملی می‌خواهد و اصلاح اموری مانند نظام بانکی، نظام مالیاتی، مقررات بیمه‌ای و قوانین کار می‌تواند حامی تولیدکننده های داخلی باشد.


انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/2176