printlogo


مهم‌ترین عامل گرانی پیاز/ قیمت پیاز و مقایسه آن با میوه‌های دیگر
مهم‌ترین عامل گرانی پیاز/ قیمت پیاز و مقایسه آن با میوه‌های دیگر
کد خبر: 2167
پیاز درجه دو را حدود ۹ هزار تومان می فروشند؛ با ۱۰ هزار تومان می توان یک کیلو پیاز سفید درشت جدا کرد اما پیاز به دردبخور ممکن است تا ۱۲، ۱۳هزار تومان فروخته شود. قیمت انواع شیک و مجلسی آن کمتر از ۱۴ هزار تومان نیست. تقریبا برابر با میوه لوکس سال های نه چندان دور ایران.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز به نقل از رونامه هفت صبح، افزایش قیمت پیاز داستان جدیدی نیست؛ تقریبا یک ماهی می شود که شروع شده و با وجود خبرهایی درباره عادی شدن وضع بازار به نظر می رسد همچنان قرار است ادامه داشته باشد. در کف بازار جایی که عددها بدون رودربایستی بین خریدار و فروشنده عادی مطرح می شود، برای پیاز قیمت های متفاوتی مطرح است؛ از پنج، شش هزار تومان میادین میوه و تره بار گرفته تا ۱۴، ۱۵ هزار تومان برای بسته بندی های لوکس توزیع شده در سوپرمارکت ها، این آخری یعنی ۱۴، ۱۵ هزار تومان قیمت یک کیلو موز خوب است، میوه ای که برای ما ایرانی ها در روزی روزگاری نه چندان دور مترو معیار لوکس بودن به حساب می آمد.
 
قیمت پیاز در بازار میوه و تره بار
 افزایش قیمت پیاز و خبرش باعث شده بعضی ها صبح زود برای خرید بیرون بروند تا آن را ارزان تر تهیه کنند. احتمالا باید تصویر معروفی را که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود، دیده باشید. حدس می زنیم مال یکی از بازارهای میوه و تره بار متعلق به شهرداری باشد. روی یک پارچه نوشته اند، محل عرضه پیاز طرح تنظیم بازار و عدد ۴۳۲۰ تومان را به عنوان قیمت ذکر کرده اند. عکس خوب و با کیفیتی نیست اما می تواند در آن داربست هایی را که باعث می شود آدم ها مرتب و منظم در صف بایستند، به وضوح مشاهده کرد. آنهایی که با دیدن این عکس عصبانی شده اند، حق دارند اگرچه در همه میادین میوه و تره بار اوضاع بد نیست . در این مراکز فروش که زیر نظر شهرداری فعالیت می کننده محصولات با حداکثر کیفیت عرضه نمی شوند اما قیمت منصفانه برای مردم به انگیزه ای بزرگ تبدیل شده است. گزارش های میدانی نشان می دهند پیاز در میادین شهرداری با قیمت پنج تا شش هزار تومان عرضه می شود این قیمت همه انواع پیاز، از پیاز زرد گرفته تا پیاز سفید و پیاز قرمز را شامل می شود اما مشتریان میدان میوه و تره بار می گویند، اگر دیر بجنبید موجودی تمام می شود و فروشنده ها خیلی راحت می گویند نداریم.
 
قیمت پیاز در میوه فروشی های سطح شهر
 فروشگاه های خرده فروشی موجود در شهر یک گزینه دیگر برای خرید پیاز هستند. با اینکه خبر افزایش قیمت پیاز مثل توپ صدا کرده اما هنوز پیازها را آن پایین می ریزند، کنار رفیق قدیمی اش یعنی سیب زمینی۔ اوضاع قیمت از بالا تا پایین شهر و مغازه به مغازه متفاوت است. بالاخره باید انصاف فروشنده را در نظر گرفت. بعید است به مشتری بگویند اما مثل بقیه محصولات پیاز را هم براساس میزان کیفیت درجه بندی می کنند. در بسیاری از میوه فروشی ها الان پیاز درجه دو حدودا کیلویی ۱۰ هزار تومان فروخته می شود و قیمت پیاز درجه یک حدود ۱۳ هزار تومان است  . البته در بعضی مناطق (شبیه همان جایی که گوجه را ارزان می فروختند) می توان پیاز درجه دو را حدود هزار تومان خرید یا با ۱۰ هزار تومان یک کیلو پیاز سفید درشت جدا کرد اما پیازی که واقعا پیاز باشد، طوری که اگر آن را با خودتان به خانه ببرید، خانم خانه توبیخ تان نکند، دور و بر ۱۳،۱۲ هزار تومان فروخته می شود. قیمت انواع لوکس تر با ظاهر شیک و پیک از محدوده ۱۴ هزار تومان عبور می کند. چنین پیازی را به عنوان پیاز VIP می فروشند. به هرحال موعد گرانی است و آدم چه چیزها که نمی بیند.
 
دلایل افزایش قیمت پیاز
 
 هزارویک دلیل برای پیاز ۱۵ هزار تومانی مطرح شده است. از سیل و طغیان رودخانه ها گرفته تا قاچاق پیاز به کشورهای همسایه. اولین دلیل مطرح شده برای افزایش قیمت پیاز، شروع سفرهای نوروزی بود. می گویند در روزهای اول سال، بار پیاز به شهرها نرسید و همین مورد باعث افزایش قیمت شد. مدافعان این نظریه می گویند، اوضاع جوی و توصیه های پلیس در مورد خارج شدن از شهرها در ایام بارندگی باعث شده بود کامیون دارها تمایلی به انتقال بار محصولات خوراکی به بقیه استان ها نداشته باشند. برای همین پیاز گران شد. یک هفته از شروع رسمی سال گذشته است و الان با عادی شدن وضعیت کامیون ها باید پرسید درد پیاز چیست؟
 
 مقصر بعدی قاچاق و صادرات غیرقانونی است. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران یکی از کسانی است که نقش این عامل را پررنگ می بیند. به گفته او در همین زمینه نامه ای به وزارتخانه ارسال شده تا موضوع صادرات غیر قانونی پیاز کنترل شود. به این ترتیب صادرات پیاز و سیب زمینی از ۱۵ فروردین ماه ممنوع اعلام شد اما قیمت پیاز هنوز کوتاه نیامده است. اگرچه رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع قاچاق پیاز را قبول ندارد. به گفته على مویدی، وقتی محصولی به صورت رسمی صادر می شود، دلیلی برای قاچاق آن وجود ندارد. او صادرات بیش از حد پیاز به صورت رسمی را عامل اصلی افزایش قیمت می داند و البته به نقش بارندگی های اخیر اشاره دارد. اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با این نظر موافق است: چغندر، کاهو و گوجه فرنگی هم شامل صادرات و گرانی شدند درصورتی که تا بازار داخلی به محصولی احتیاج دارد، نباید صادرات انجام شود. مسئولان مربوطه باید در این زمینه اقدام کنند. او می گوید اگر چه بارندگی و سیل اخیر در جوانی پیاز تاثیرگذار بوده اما دلیل اصلی کاهش عرضه و افزایش قیمت پیاز را باید در بازار صادرات جست وجو کرد. بین خودمان بماند اما بارندگی را باید گردن کلفت ترین عامل گرانی پیاز دانست. به گفته مسئولان از مدیران جهاد کشاورزی استان ها گرفته تا اداره کنندگان ستادهای مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بارندگی و سیل در استان های جنوب غرب کشور باعث شده پیاز گران شود. از دیگر عوامل تکنیکی رشد قیمت پیاز می توان به کاهش رغبت کشاورزان به کاشت پیاز در سال ۹۷ اشاره کرد. این دسته از کشاورزان به واسطه زیان سال های قبل، در سال ۹۷ علاقه ای به کشت پیاز نداشتند و همین مسئله درنهایت به افت تولید پیاز منجر شد. البته نباید تقصیر خرده فروشی ها را هم فراموش کرد به هر حال رعایت نکردن سود قانونی می تواند عامل گرانی پیاز باشد. تعیین قیمت میوه در بازار فرمول مشخص دارد: اگر به قیمت عمده این محصولات در میدان مرکزی میوه و تره بار سود قانونی ۳۵ درصدی را اضافه کنیم، نرخ فروش در میوه فروشی ها به دست می آید. بررسی ها از سطح میادین میوه و تره بار نشان می دهد، هر کیلو پیاز به قیمت پنج تا شش هزار تومان به فروش می رسد که با توجه به سود قانونی ۳۵ درصدی برای این محصول خوراکی، پیاز باید با قیمتی کمتر از ۱۲، ۱۳، ۱۴ و ۱۵ هزار تومان در سطح شهر فروخته شود.
 
مقایسه قیمت پیاز با موز، سیب و بقیه میوه ها
بخش عجیب ماجرا مقایسه قیمت فعلی پیاز با بقیه میوه ها و صیفی جات است. موز را از قدیم به عنوان میوه لوکس می شناسیم چون تقریبا به شکل کامل از خارج به کشور می آید. موزه انواع مختلفی دارد. نمونه های لک دار و سیاه شده اش را برای استفاده در شیرموز توصیه می کنند و بعضی فروشگاه های آنلاین از ذکر این نکته ابایی ندارند. قیمت این نوع موز چیزی حدود ۹ تا ۱۰ هزار تومان است. موزی که ظاهر بهتری دارد و می توان آن را بدون شرمندگی جلوی مهمان رودربایستی دار گذاشت، حدود ۱۱ تا ۱۳هزار تومان فروخته می شود و بالاخره وقتی دست روی بهترین نوع موز می گذارید، یعنی از آنهایی که فروشنده ها برچسب VIP رویش گذاشته اند و در رنگ زردشان می درخشنده باید حدود ۱۴ هزار تومان خرج کنید. تقریبا به قیمت یک کیلو پیاز اشتباه نکنید. هنوز خیلی مانده تا پیاز و موز به شیاطین بزرگ بازار میوه تبدیل شوند. در این بازار شاهد فروش بسته ای ۵۰۰گرمی شاه بلوط به قیمت ۴۰ هزار تومان هستیم، یک کیلو آلو سیاه را ۸۵هزار تومان می فروشند،  قیمت بسته ۳۰۰گرمی آووکادو تولید کشور کنیا ۳۰هزار تومان است و قیمت سیب سبز خارجی تا ۴۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. در همین بازار قیمت پاپایا برزیلی اصل دانه ای 8۵ هزار تومان، استارفروت دانه ای ۴۰هزار تومان، بسته ۲۵۰گرمی پشن فروت ۴۵ هزار تومان، دراگون فروت دانه ای 85هزار تومان و دوریان بزرگ کامل با پوست ۴۶۰ هزار تومان ادست.
 
در همین بازار معمولا میوه، سیب زرد معمولی کیلویی ۱۵ هزار تومان است و انواع VIP آن را ۱۷هزار تومان می فروشند. سیب قرمز بین ۱۴ تا ۱۷ هزار تومان قیمت دارد. نارنگی متوسط پاکستانی حدود ۱۶ هزار تومان است. یک کیلو کیوی درشت مجلسی تقریبا ۱۱ هزار تومان است پرتقال مناسب برای پذیرایی را باید از هشت هزار تومان به بالا پیدا کرد. قیمت نمونه های توی سرخ از ۱۰ هزار تومان بیشتر است و تامسون جنوب حدود ۱۴ هزار تومان فروخته می شود. فقط پرتقال های مناسب آبگیری هستند که قیمت شان به حدود هشت هزار تومان می رسد. گفتن ندارد اما با این قیمت در میان میوه ها الان نهایتا می توانید یک کیلو خیار گلخانه ای بخرید. در میوه فروشی های سطح شهر همچنین هندوانه های کوچک چهار تا شش کیلویی حدود ۳۰هزار فروخته می شوند. اگر وزن محصول بین شش تا هشت کیلو باشد، قیمت آن تقریبا ۳۸هزار تومان خواهد بود و خرید یک هنداونه بزرگ با وزن هشت تا ۱۰ کیلوگرم نزدیک ۵۰ هزار تومان آب می خورد رفقای پیاز سیب زمینی و گوجه فرنگی و کاهو هستند که معمولا همراه هم  داخل سالاد می روند. خبرنگار هفت صبح به این نتیجه رسیده که سیب زمینی کوچک کیلویی هفت هزار تومان و سیب زمینی بزرگ کیلویی شش هزار تومان است. اگرچه چیزی به اسم سیب زمینی درجه دو وجود دارد که نباید بیشتر از پنج هزار تومان فروخته شود. قیمت گوجه فرنگی که در ابتدای هفته حاشیه درست کرده بود الان در نمونه های شیک و عالی با عنوان VIP نزدیک هشت هزار تومان است. می توانید نمونه های مرغوب آن را با قیمت شش هزار تومان پیدا کنید و انواع درجه دو به زحمت بیشتر از پنج هزار تومان قیمت دارند. گوجه های کوچک معروف به گوجه زیتونی در بسته بندی های ۵۰۰ گرمی فروخته می شود. هر بسته ۱۱ هزار تومان. کاهو رسمی معمولی را دانه ای می خرید اما فروشنده با شما آن را کیلویی ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان حساب می کند. قیمت کاهو پیچ هم حدود ۱۰ هزار تومان است. حالا که همه چیز را درباره قیمت فروش انواع میوه می دانید، واقعا دلتان می آید به پیاز کیلویی ۱۴ هزار تومان بگویید گران؟

انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/2167