printlogo


آخرین وضعیت سدهای خوزستان/ دبی کارون در اهواز به ۳۵۰۰ می‌رسد
آخرین وضعیت سدهای خوزستان/ دبی کارون در اهواز به ۳۵۰۰ می‌رسد
کد خبر: 1928
با وجود سیلابی شدن برخی از مناطق خوزستان، اما به گفته استاندار خوزستان میزان خروجی سدها بیشتر از ورودی آن است که این موضوع جهت ایجاد ظرفیت مناسب برای کنترل سیلاب های بعدی است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، وضعیت سیلاب در خوزستان رابطه مستقیمی با وضعیت ورودی و خروجی سدها دارد به همین دلیل افزایش خروجی آب از سدها می‌تواند به تشدید بحران و کاهش خروجی آب از سدها می‌تواند در مهار سیلاب کمک کند.

بیشترین مشکل را حوضه آبی کرخه داشت

براساس این گزارش، اکنون با گذشته بیش از دو هفته از وضعیت اضطراری استان می‌گذرد؛ به گفته غلام رضا شریعتی استاندار خوزستان میزان خروجی سدها بیشتر از ورودی است و این موضوع به خاطر ایجاد ظرفیت مناسب برای کنترل سیلاب های بعدی است.

وی می‌افزاید: بیشترین حوضه‌ای که در خوزستان دچار مشکلات متعدد شده حوضه آبی کرخه است اما با مدیریتی که صورت گرفته از ایجاد بحران های جدی جلوگیری شده است.

 

احتمال افزایش ارتفاع آب را در مناطق در معرض سیلاب

این در حالی است که حمیدرضا خدابخشی دستیار ویژه مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه محاسبات کارشناسان آب، افزایش ارتفاع آب را در مناطق در معرض سیل نشان می دهد، می‌گوید: پخش سیلاب به صورت محلی قابل پیش بینی نیست به همین دلیل راهی جز تخلیه شهرها و روستاها وجود ندارد چرا که ممکن است سیلاب از مسیر سیل‌بند وارد روستا نشود و کسانی که در روستا باقی می مانند، ناگهان خود را به طریقی دیگر در محاصره سیل و یا جاده ها را مسدود ببینند.

آورد طبیعی رودخانه‌های خوزستان

 فرهاد ایزدجو مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز می‌گوید:  آورد طبیعی رودخانه‌های استان خوزستان از ابتدای سال آبی 98-97(اول مهرماه) تاکنون 28 میلیارد و 700 میلیون مترمکعب بوده که از این مقدار حدود 17 میلیارد و 900 میلیون متر مکعب از مخزن سدها خارج شده است.

وی افزود: هم‌اکنون آورد سد کرخه 2 هزار و 287  مترمکعب در ثانیه و خروجی آن 2 هزار و 476  مترمکعب در ثانیه است.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان تراز کنونی سطح آب در مخزن سد کرخه را 224.5 متر اختلاف از سطح دریا عنوان کرد و گفت: هم اکنون 225  میلیون متر مکعب از حجم این سد خالی است و این میزان به‌طور معمول باید یک میلیارد متر مکعب باشد.

 

ایزدجو میزان کنونی ورودی به سد مخزنی دز را یک‌هزار و 556 مترمکعب در ثانیه و خروجی آن را یک‌هزار و 721 مترمکعب در ثانیه عنوان و افزود: هم‌اکنون تراز سطح آب در این سد با 348  متر اختلاف از سطح دریا، 240  میلیون متر مکعب حجم خالی دارد که براساس استاندارد موجود باید حداقل 600 میلیون متر مکعب ظرفیت خالی داشته باشد.

بنا بر گزارش مانیتورینگ سازمان آب و برق، اکنون ورودی آب در سد گتوند علیا 1600 متر مکعب بر ثانیه و  خروجی 1370 متر مکعب بر ثانیه است.

برخی منابع از احتمال کاهش دبی رودخانه کارون در ملاثانی  از فردا  خبر می‌دهند و می‌گویند: دبی رودخانه پس از 8 تا 10 ساعت که به اهواز می‌رسد در اهواز نیز شاهد کاهش دبی رودخانه خواهیم بود.

اما علیرضا عالی پور معاون خدمات شهری شهرداری اهواز  می‌گوید: در حال حاضر دبی کارون به چیزی حدود 3000 مترمکعب بر ثانیه رسیده که آخرین اعلام سازمان آب و برق به ما این است که دبی کارون به 3500 می‌رسد.

 طبق گزارش مرکز مانیتورینگ سازمان آب و برق خوزستان میزان ورودی سد مارون تا بعد از ظهر یکشنبه ۱۸ فروردین، 265 متر مکعب بر ثانیه و خروجی آن 200 متر مکعب بر ثانیه است.

همچنین ورودی آب به سد گتوند علیا ۱۶۰۰ و خروجی آن ۱۳۷۰ مترمکعب در ثانیه است.

 

سد کرخه

در شرایط فعلی با توجه به اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی به استان همچنین کند بودن ورودی به سد کرخه وضعیت رودخانه کرخه طبیعی نخواهد بود.

در روزهای اخیر سد کرخه بالاترین وردی و خروجی آب ظرف چند سال گذشته را تجربه کرد که این امر سبب انتشار شایعاتی مبنی بر شکستن سد کرخه شد که سازمان آب و برق در اطلاعیه‌ای این شایعات را تکذیب کرد.

محمدرضا یزدانی مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه گفت: ورودی سد کرخه به‌طور متوسط 2  هزار مترمکعب در ثانیه و خروجی آن 2  هزار و 400 مترمکعب در ثانیه است و به دلیل پیش‌بینی بارش باران و احتمال وقوع سیلاب در پایان فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه رهاسازی آب از سد کرخه به‌منظور جلوگیری از یک اتفاق بزرگ است.

وی افزود: سد کرخه، 3 سیلاب بزرگ را در سال آبی 98-97 مهار کرد که یک سیلاب در بهمن‌ماه با پیک ورودی 6 هزار و 800  مترمکعب در ثانیه و آورد آب یک میلیارد مترمکعب در 10 روز بود و سیلاب دیگر در تاریخ 12  فروردین با پیک ساعتی 8  هزار و 400  مترمکعب در ثانیه بود که یک اتفاق نادر در تاریخ رودخانه کرخه بود.


انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/1928