printlogo


توجه به شعار سال بخش اعظمی از مشکلات کشور را حل می کند/ برداشت یک میلیارد دلاری از ذخایر کشور برای کمک به اشتغال
توجه به شعار سال بخش اعظمی از مشکلات کشور را حل می کند/ برداشت یک میلیارد دلاری از ذخایر کشور برای کمک به اشتغال
کد خبر: 1458
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به تشریح علت های عدم تحقق شعار رهبری برای سال جاری پرداخت و ملاک انتخاب شعار سال توسط رهبری را نیاز جامعه و کشور در آن مقطع زمانی دانست.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،جهانبخش محبی نیا نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص نحوه عملکرد و اجرای شعار سال 97 مبنی بر «حمایت از کالای ایرانی» اظهار داشت: همه ساله رهبری نیاز ملی را در قالب یک شعار آن هم در بهترین شرایط سال که ایام عید نوروز است اعلام می فرمایند؛ و اگرمجموعه ی سیستم بوروکراسی کشور اعم از قوای سه گانه، نهادهای زیرنظر ایشان و فرهنگ عامه در یک حالت اجماعی بتوانند به سمت تحقق این اهداف ترسیم شده حرکت کنند، بخش اعظمی از مشکلات کشور حل می شود و شرایط برای یک توسعه ی بهینه، پایدار، مطلوب و مورد نیاز جامعه ایرانی فراهم می شود.
 

 

عزم و اراده برای تحقق شعار سال در کشور کم است

وی در ادامه افزود: عزم و اراده برای تحقق شعار در نظام اداری کشور ضعیف است، به‌ویژه در نهادهایی مثل مجمع تشیخص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی، دولت و حتی قوه قضاییه، آن هم نه در سطح بدنه کارشناسی و مدیران میانی بلکه در سطح سران و مدیران ارشد این موضوع دیده می شود به عنوان مثال برای اصلاح دو موضوع حمایت از اشتغال، تولید داخلی به شرط آنکه فساد سیستماتیک نباشد یک اسلوب قضایی، تدوینی، اجرایی و اجماعی لازم است. حقیقت این است که تبعیت و پیروی سیستم اداری از نظرات و دیدگاه های رهبری مطلوب نیست.

 

برداشت یک میلیارد دلاری از ذخایر کشور برای کمک به اشتغال

نماینده مردم میاندوآب در خصوص اقدامات مجلس و دولت برای تحقق شعار سال گفت: مجلس در یک سال گذشته کمیسیون اصل ۴۴ را راه اندازی کرد و مرکز پژوهش‌ها بررسی هایی را انجام داد، در کمیسیون اقتصادی هم جلساتی تشکیل شد و کمیسیون برنامه بودجه برای موضوع اشتغال یک و نیم میلیارد سال ۹۶ را به سال ۹۷ پیوند داد. از طرف دیگر رهبری مجدد اجازه برداشت یک میلیارد دلار برای مسئله اشتغال را به دولت داند.

محبی نیا خاطرنشان کرد: جلساتی را در این خصوص برگزار کردیم و ارزیابی هایی انجام شد، چند جلسه با وزیر قبلی آقای ربیعی و دو جلسه هم با وزیر فعلی برگزار کردیم؛ اما با وجود اینکه به نارسایی های جدی پی بردیم ولی دو و نیم میلیاردی دلاری که معادل آن را بانک ها باید برای مسئله اشتغال روستایی و اشتغال کلان و ملی صرف می کردند در نهایت وقتی نتیجه ی کار را مشاهده می کنیم، رضایت بخش نیست.

وی با اعلام اینکه قصدمان این نیست که بگویم سه قوه و نهادهای زیر مجموعه ی آن ها هیچ کاری انجام نداده اند و کارهایشان معطل مانده است یادآوری کرد: عمل کردن به مواضع رهبری برگرفته از ضرورتهایی است که باید با یک شیفت اورژانسی با دقت و سرعت پیش رود.

محبی نیا با اشاره به موضوعات بهره وری، اشتغال، تولید، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، مسئله بازار مصرف، دانش فنی، مدیریت های نوین گفت: باید مجموع این عوامل را ترکیبی پیش برد؛ مثلا در این اوضاع و احوال رکود تورمی اگر نمی توانیم اشتغال را به شکل قابل قبولی سرعت دهیم حداقل رشد منفی پیدا نکند. واقعیت های اقتصادی جامعه و شاخص ها، ما را از نظر رسیدن به هدف در موقعیت مطلوب و مناسبی تعریف نمی کند.

وی درمورد توصیه مسئولین به استفاده از کالای داخلی و عدم استفاده از کالای خارجی تصریح کرد: بین حرف و عمل مسئولین تناقض وجود دارد و آن ها بیش از حد کالای خارجی استفاده می کنند و یک رابطه ی صادقانه ای با نیازهای برآمده از نگاه های رهبری برقرار نمی کنند

محبی نیا تاکید کرد: مردم به شرطی از کالای ایرانی استفاده می کنند که کیفیت و قیمتش در حدی باشد که برای مصرف کننده داخلی خیلی آسیب رسان نباشد. در این زمینه از واحدهای تولیدی این گلایه را داریم و حداقل انتظار مردم در زمان تامین کالا این است که کیفیت کالای داخلی با مشابه خارجی خیلی فاصله نداشته باشد و قیمت تمام شده هم بالا نباشد.

وی در پایان همچنین گفت: به منظور حمایت از واحدهای تولیدی داخلی بدلیل افزایش قیمت مواد اولیه و ارز، 14 میلیارد دلار از منابع ارزی حاصل از فروش نفت برای حمایت از مصرف کننده و بویژه تولید کننده اختصاص دادیم که شاخص های قیمت به طور نجومی رشد نکند.



انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/1458