لایه‌هایی در آموزش‌وپرورش هنوز دنبال اجرایی کردن سند ۲۰۳۰/ تعلل دولت در اجرای قانون استخدام حق‌التدریس‌ها

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه لایه‌هایی در آموزش‌وپرورش هنوز دنبال اجرایی کردن سند ۲۰۳۰ هستند که گزارش‌ها آن‌هم حتماً به رهبری رسیده و می‌بینیم که با توجه به‌دقت ایشان باز گلایه و روشن گری کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، علیرضا سلیمی نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی به مناسبت هفته معلم در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص نظام رتبه‌بندی فرهنگیان گفت: اجرای کامل نظام رتبه‌بندی ۱۵ هزار میلیارد بودجه می‌خواهد که امسال مجلس شورای اسلامی ۲هزار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفت.
 

علت کاهلی دولت در ارائه لایحه‌ی نظام رتبه‌بندی فرهنگیان را نمی‌دانیم

سلیمی افزود: متأسفانه دولت در این رابطه امروز و فردا می‌کند. چون این طرح بار مالی دارد مجلس نمی‌تواند مستقیم ورود پیدا کند. دولت هم قرار بود لایحه ارائه دهد که متأسفانه تقریباً نزدیک به ۵ سال است این کار را انجام نمی‌دهد.  علت هم نمی‌دانیم. اعلام مخالفتی هم با این موضوع نمی‌کنند ولی نمی‌دانیم چرا در این راستا تا این اندازه کاهلی صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: حتی دولت در بحث نظام رتبه‌بندی سازوکار، مبانی، روش‌ها و جدولی که بر اساس آن بخواهد ارتقا را محقق کند را هم به‌صورت روشن تا امروز به مجلس ارائه نداده است.

تعلل دولت در اجرای قانون استخدام حق‌التدریس‌ها

نماینده مردم محلات و دلیجان در خصوص استخدام معلمین حق‌التدریس ضمن اشاره به اینکه استخدام معلمین حق‌التدریس چیزی شبیه همان نظام رتبه‌بندی است گفت: نظر مجلس در این حوزه درمجموع مثبت است ولی باز در اینجا نیز تعلل دولت را مشاهده می‌کنیم. حتی قانون قبلی در این حوزه را هم دولت به‌صورت کامل اجرا نکرده است.

لایه‌هایی در آموزش‌وپرورش هنوز دنبال اجرایی کردن سند ۲۰۳۰

وی به مسئله اجرای سند ۲۰۳۰ در کشور پرداخت و بابیان اینکه واقعیت این است که سند ۲۰۳۰ در پاره‌ای از موارد به‌صورت چراغ خاموش در حال اجراست اظهار کرد: خاطرمان هست که آقای رئیس‌جمهور چطور برای این سند یقه‌چاک می‌داد و دفاع می‌کرد. وقتی مقامی مانند رئیس‌جمهور دقت نمی‌کند که به تعبیر رهبری این سند رعیت برای کشورهای غربی تربیت می‌کند و زیر بار این سند می‌روند و دستور اجرایی شدنش را می‌دهند و در دولت متأسفانه تصویب می‌شود و بعد هم که اعتراض مراجع و رهبری و افراد دلسوز مطرح می‌شود در رسانه می‌گوید من از هر چه بگذرم از سند ۲۰۳۰ نمی‌گذرم، انسان این درد بی‌درمان را به چه کسی باید بگوید و پناه ببرد. وقتی‌که در این حد متأسفانه دچار خبط شدند و فریب خوردند.

سلیمی بیان کرد: متأسفانه لایه‌هایی در آموزش‌وپرورش هنوز دنبال اجرایی کردن سند ۲۰۳۰ هستند که گزارش‌ها آن‌هم حتماً به رهبری رسیده و می‌بینیم که با توجه به‌دقت ایشان باز گلایه و روشن گری کردند.

وی ادامه داد: امیدواریم کسانی که سند ۲۰۳۰ را اجرا می‌کنند به خود بیایند و ان‌شاءالله متوجه شوند که خروجی سند ۲۰۳۰ یعنی تربیت افراد نوکر و رعیت برای غرب.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: امروز وقتی آقای ترامپ می‌گوید عربستان جز پول چیزی ندارد و ما می‌خواهیم آن‌ها بدوشیم و عربستانی‌ها هم خم به ابرو نمی‌آورند، مصداق بارز اجرای ۲۰۳۰ است و می‌بینیم که این‌طور نوکر تربیت‌شده است. حالا باید پرسید آیا آقای رئیس‌جمهور که این سند را ابلاغ کرد می‌خواست ایران را به اینجا برساند؟

کمتر از ۱۰ درصد سند تحول اجراشده است

وی به‌سرعت اجرای سند تحول بنیادین در کشور اشاره کرد و ضمن تأکید بر اینکه سرعت حرکت به سمت سند تحول بنیادین را اندک می‌بینم افزود: البته آقایان گزارش می‌دهند که ۳۰، ۴۰ تا ۵۰ درصد در این حوزه حرکت داشتیم اما ما می‌گوییم اگر واقعاً این است پس تناقض در حرف‌ها چیست؟ ازیک‌طرف می‌گویند سند تحول را اجرا کردیم و از طرف دیگر از افزایش خشونت در مدارس می‌گویند، سؤال اینجاست که اگر واقعاً اجرا کردید چرا آمار آسیب‌ها بیشتر شده است و این نشانگر یک نوع تناقض در رفتارها است.

سلیمی با اشاره به اینکه واقعیت میدانی هم نشان از رشد در سند تحول ندارد تشریح کرد: آنچه بنده از سند تحول فهمیدم این است که فقط آمدند و نظام آموزشی را ۶-۳-۳ کردند که به این هم نمی‌توان گفت تحول و یک‌شکل و نام‌گذاری است. به نظر بنده در عمل کم‌تر از ۱۰ درصد سند تحول اجراشده است و رهبری هم تقریباً همین را فرمودند و هنوز هم در پاره‌ای  موارد یک سری از مسائل کلی و کلیشه‌ای را به اسم زیر نظام نوشتند ولی نحوه و زمان‌بندی اجرا ارائه نشده است.

وی ادامه داد: مثلاً آمده است که باید همه شاغل بشوند خب باید پرسید چطور؟ با کدام ابزار؟ با کدام تسهیلات؟ کدام مهارت‌آموزی انجام‌شده است؟ زمان‌بندی چه میزان است؟ متولی چه کسی و کجا تقسیم‌کار اتفاق افتاده است؟ در زیر نظام‌ها یک سری موارد کلی را به اسم زیر نظام نوشتند و اصلاً مشخص نکردند که زمان‌بندی به چه شکل است.

2030 را یک شبه اجرا کردند اما سند تحول سالیان سال خاک می خورد

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: سند ۲۰۳۰ را یک‌شبه اجرا کردند ولی چرا باید سند تحول سالیان سال خاک بخورد و امروز و فردا بکنند. متأسفانه اراده لازم وجود ندارد و این نشان می‌دهد که با هزار تأسف پاره‌ای از مسئولین اعتقادی به اجرایی کردن سند تحول ندارند.



انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/2478
نظرات شما