علاقه دولت به گوشت ۱۰۰ هزار تومانی!/ صحبت‌های وطن‌پرستانه «محمود دولت‌آبادی»

به تازگی زمزمه‌هایی برای ایجاد «شهر ممنوعه در مجلس» به گوش می‌رسد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

 

***

 

علاقه دولت به گوشت ۱۰۰ هزار تومانی!

«محمدباقر نوبخت»، رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت به تازگی در اظهاراتی که خبرگزاری دولتی ایرنا آنها را منتشر کرد، گفته است:

«باید قبول کنیم که شیوه کنونی پرداخت ارز ۴۲۰۰ (تومانی) به کالاهای اساسی درست نیست و این منافع به دست مردم نمی رسد؛ بنابراین بحث تغییر این روند مطرح است اما هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده ایم.»

او در ادامه با بیان اینکه پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالای اساسی «گوشت قرمز» لغو شده، تأکید می‌کند:

«برای نمونه گوشت قرمز از جمله اقلامی که برای واردات ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت می شد اما شاهد بودیم که قیمت گوشت به دلیل خروج دام و نبود نظارت کافی کاهش نیافت و مردم از پرداخت یارانه بهره ای نبردند. براین اساس به این جمع‌بندی رسیدیم که اگر واردات گوشت با ارز نیمایی باشد قیمت آن کاهش می یابد. از محل واردات گوشت با ارز نیمایی ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان ارز صرفه جویی می شود.»
 

نوبخت با بیان اینکه به طور یقین حتی ریالی از این میزان در بودجه صرف نخواهیم کرد، تصریح می‌کند: «ساز و کار دولت این است که این مبالغ را در اختیار مردم قرار دهیم اما اینکه به واردکننده بدهیم یا به صورت کالابرگ الکترونیکی و شکل‌های دیگر باشد هنوز به جمع بندی نرسیده‌ایم

این فعال اصلاح‌طلب در صحبت‌های خود همچنین با تاکید براینکه نباید جو جامعه را متشنج کنیم، گفت: «بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از کالاهای اساسی هنوز نهایی نشده و نباید با انتشار اخباری مبنی بر حذف یارانه ۴۲۰۰ تومانی و افزایش قیمت ها جو روانی جامعه را به هم بریزیم و مردم را نگران کنیم.» [۱]

 

*جالب است که آقای نوبخت طرح قطع ارز ۴۲۰۰ تومانی برای گوشت قرمز را رسماً اعلام می‌کنند اما در ادامه با یک پشتک واروی عجیب! تأکید می‌کنند که بحث حذف این ارز از کالاهای اساسی هنوز نهایی نشده و نباید مردم را نگران کرد...

بخش جالب‌تر ماجرا اینست که دولت محترم ولو با ارز ۴۲۰۰ تومانی بعنوان تنها امید ارزان شدن قیمت گوشت هم نتوانست قیمت ۱۰۰ و چند هزار تومانی این روزهای گوشت را کاهش دهد و اکنون تصمیم گرفته است که همین یگانه راه امید را نیز قطع کند.

این مقولات را همچنین باید در حالی مورد تأمل قرار داد که دولت محترم همچنان گویا نظری درباره قید «عدم نظارت بر قیمت‌ها» بعنوان اصلی‌ترین عامل تنش در بازار قیمت‌ها ندارد و پا در مسیرهایی گذاشته است که با روند موجود به گرانی بیشتر اقلام مورد نیاز مردم منجر خواهد شد.

پیش از این یکی از نمایندگان مجلس از احتمال عامدانه بودن عدم نظارت بر قیمت‌ها توسط دولت نیز سخن گفته است .[۲]

تحقیقات موجود نشان می‌دهد قیمت واقعی گوشت قرمز بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان است.

 

***

 

صحبت‌های وطن‌پرستانه «محمود دولت‌آبادی»

«محمود دولت‌آبادی»، از نویسندگان شهیر کشورمان به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) که پیرامون صادق هدایت انجام داده از نکبت سلطنت قاجاری و دست‌نشانده بودن محمدرضا شاه پهلوی نیز سخن گفته است.

در صحبت‌های دولت‌آبادی در این باره می خوانیم:

«(هدایت) وقتی که می‌گوید زیر بار موروثی کمرم خم شده، اشاره دارد به این نکبت خاندان سلطنت قجری که مملکت را به حضیض کشاند و بخش‌هایی از کشور را به غریبه‌ها داد؛ با یک جنگ غیر لازم که بین ما و روس‌ها علم کردند و مملکت را در دو منطقه از دست دادند؛ یکی در قفقاز و دیگری در هرات و سومیش هم که پاداش اعلی‌حضرت بود به کسانی که سر کار آورده بودندش؛ بحرین.»[۳]

 

*ما قضاوت درباره این صحبت‌های خواندنی آقای دولت‌آبادی را به مخاطبان محترم واگذار می‌کنیم.

دست‌نشانده بودن پهلوی و نکبت‌های حکومت قجری؛ مقولاتی هستند که شایسته است بیش از این در فضای فکری جامعه ایرانی مورد اشاره و اقتراح قرار گیرد و کسانی از روشنفکران نیز بر سیاق آقای دولت‌آبادی به این مقوله اهتمام جدی داشته باشند تا ارزش استقلال و آزادی این روزهای کشور با قدر و قیمت بیشتری شناخته و لمس شود.

 

***

 

زمزمه‌ای برای ایجاد «شهر ممنوعه در مجلس»...

«کاظم جلالی»، از نمایندگان نزدیک به دولت در مجلس به تازگی در یک مصاحبه که خبرگزاری خانه ملت آنرا بازنشر داد، درباره پخش مستقیم مذاکرات مجلس از رادیو گفته است:

«این‌که جلسات علنی از رادیو پخش شود، خوب است و قانونگذار در قانون اساسی برای آن‌که صدای نمایندگان به مردم برسد، بر این مسئله تاکید کرده تا مبادا کشور به سمت استبداد حرکت کند. اما آن زمان هم فضای مجازی نبود، الان رساندن صدای نمایندگان به ملت چندان دشوار نیست. آن زمان برقراری این ارتباط ازطریق رادیو انجام می‌شد. با این همه اما شما یک روز به مجلس بروید و تحلیل کنید، ببینید چند دقیقه کار انجام می‌شود و چقدر حرف‌های پراکنده مطرح می‌شود. نمی‌خواهم بگویم آن حرف‌های پراکنده نباید باشد. شاید شما بگویید خاصیت نمایندگی همین است و یکسری از همین پراکنده‌گویی‌ها می‌تواند بر مسائل سیاسی موثر باشد، نماینده باید تذکر بدهد، حرف بزند، نطق کند و…، ولی به هر حال این رویه، نظام تصمیم‌گیری را هم کُند کرده است.»

او در ادامه نیز تصریح می‌کند:

«در مجلس باید آیین‌نامه‌ها تغییر کند، در عین حال باید یک بررسی انجام شود که ببینیم الان اصلاً ضرورت دارد که مذاکرات در جلسات صحن از رادیو پخش شود؟! من می‌بینیم که در جلسات غیرعلنی، نمایندگان منظم می‌نشینند، گوش می‌دهند و خیلی هم با سرعت می‌شود روی یک موضوعی به یک جمع‌بندی رسید. اما همین که جلسه علنی می‌شود، خبرنگاران می‌آیند، عکاسان می‌آیند، فیلمبرداران می‌آیند، رادیو می‌آید، مجلس ناگهان تغییرشکل می‌دهد.» [۴]

 

*متأسفانه شاهد عزمی در مجلس شورای اسلامی هستیم که قصد پرده‌پوشی از مردم و ایجاد استبداد را دارد.

عزمی که یکی از نفحات آن در ماجرای مخالفت با شفاف شدن آرای نمایندگان مجلس نیز مشاهده شد.

از باب تذکر نیز بایستی به آقای جلالی گفت که "مجلس اعتدالی دهم" هم‌اکنون درگیر چالش‌های مهمتری در نزد افکار عمومی مثل چرایی تصویب برجام در مدت ۲۰ دقیقه و یا دلیل عدم مقابله به مثل با اقدامات نابخردانه آمریکا است.(مقوله‌ای که اخیراً مورد اشاره رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت)

چالش‌هایی که بهتر است با چالش جدیدی مثل ایجاد شهر ممنوعه در خانه ملت همراه نشود!

یاسر جبرائیلی، از تحلیلگران اصولگرا در همین زمینه و در اشاره به اظهارات کاظم جلالی، در یک توییت نوشته است: «ما می‌گوئیم آرایتان را شفاف کنید، اینها می‌خواهند کل مذاکرات را از ملت پنهان کنند»...

 

***

 

1_ http://www.irna.ir/fa/News/83271033

2_ mshrgh.ir/949213

3_ http://ibna.ir/fa/doc/longint/273721

4_ http://www.icana.ir/Fa/News/421125


انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/1991
کلیدواژه: دولت هزار گوشت
نظرات شما