ظریف (۹۳): توافقنامه باید همه تحریم‌ها را ملغی کند/ روحانی (۹۶): قول می‌دهم همه تحریم‌ها را لغو کنم/ عراقچی (۹۶): اگر آمریکا از برجام خارج شود، ما هم خارج می‌شویم/ روحانی (۹۷): بدون آمریکا به برجام اد

سرویس سیاست مشرق - در لا به لای روزنامه‌های سال‌های گذشته، وعده‌ها و ادبیات جالبی از سوی دولتی‌ها واصلاح‌طلبان به کار گرفته شده است که مشرق روز به روز آن‌ها را بررسی و بازنشر خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،روزنامه ایران؛ ۲۴/۱۲/۹۴

** جهانگیری: بنا داریم اقتصاد را به ریل اصلی خود بازگردانیم

 

در سال‌های گذشته اقتصاد کشور از مسیر صحیح خارج شد و امروز بنا داریم اقتصاد را به ریل اصلی خود بازگردانیم و سرعت حرکت آن را نیز افزایش دهیم. در این میان اکنون بیکاری یک چالش اصلی برای کشور محسوب می‌شود و در سال‌های گذشته قدرت خرید مردم در شهرها ۱۵ درصد و در بخش روستایی ۲۹ درصد کاهش یافته و لازم است گام‌هایی در جهت بهبود وضعیت معیشت مردم و افزایش رفاه آن‌ها برداریم.

احتمالاً منظور جهانگیری از بازگشت اقتصاد به ریل اصلی، همان دلار ۴,۲۰۰ تومان معروف به دلار جهانگیری است که باعث فساد، رانت و بالا رفتن قیمت دلار تا مرز ۲۰ هزار تومان شده تاجایی که هیچیک از دولتمردان شهامت ندارند که بگویند مسوول دلار ۴۲۰۰ تومانی چه کسی بود.

 

روزنامه ایران؛ ۲۴/۱۲/۹۴

** هاشمی رفسنجانی: اینکه بگوییم برداشتن تحریم‌ها هیچ نتیجه‌ای برای ما نداشت واقعاً بی‌انصافی است

هاشمی در ادامه به پیروزی ایران در مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: حالا که دولت حاضر با همراهی آقایان روحانی و ظریف همت کردند و حصر را شکستند و ما را از تحریم بیرون آوردند، اینکه بگوییم برجام و برداشتن تحریم‌ها هیچ نتیجه‌ای برای ما نداشت واقعاً بی‌انصافی است.

متأسفانه هاشمی رفسنجانی در بین مردم حضور ندارد تا ببیند جهانگیری و روحانی با برجام و لغو تحریم‌های ذهنی و توهمی خود، چه بلایی بر سر اقتصاد کشور آورده‌اند و چگونه با وجود برجتم بدون آمریکا، برای دور زدن تحریم‌ها تلاش می‌کنند.

 

روزنامه ایران؛ ۲۶/۱۲/۹۳

** ظریف: توافقنامه باید همه تحریم‌ها را ملغی کند

 

وزیر امور خارجه ایران در پایان گفت‌وگوهایش با جان کری گفت: «ما درباره مسئله تحریم‌ها، نامه نمایندگان کنگره و راه‌های حل و فصل مسائل باقیمانده گفت‌وگو کردیم». به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ظریف ادامه داد: «توافقنامه باید همه تحریم‌ها را ملغی کند و باید به بررسی پرونده هسته‌ای ایران در شورای امنیت سازمان ملل پایان بدهد»

این اظهار نظر ظریف در حالی است که وی در سال ۹۵، ادعای دیگری کرد و در مصاحبه با روزنامه ایران، با بیان اینکه هدف اصلی مذاکرات برداشته شدن تحریم‌ها نبوده، می‌گوید: «البته هدف عمده مذاکرات، برداشتن تحریم‌ها نبود بلکه حفظ عزت کشور، توانمندی‌های فنی و لغو قطعنامه‌های شورای امنیت بود که اتفاقاً هیچیک از تحریم‌های اقتصادی در آن قطعنامه‌ها نبود.»

ظریف همچنین در سال ۹۷ و درباره بی خاصیت بودن برجام، در گفتگو با روزنامه "زوددویچه"، پاسخ جالبی به خبرنگار می‌دهد.

خبرنگار روزنامه یاد شده به کاهش صادرات نفتی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرده و گفته است که میزان صادرات نفتی ایران از دو و نیم میلیون بشکه در روز به حدود یک میلیون بشکه رسیده است. او از ظریف پرسیده است که آیا او می‌تواند رقم دقیق صادرات نفتی ایران را اعلام کند.

ظریف در پاسخ تأکید کرده که میزان صادرات نفت ایران حتی از این رقم هم کمتر شده است. به کمتر از زمان پیش از کسب توافق هسته‌ای، یعنی به کمتر از زمانی رسیده است که دور قبلی تحریم‌ها علیه ایران اعمال می‌شد.


روحانی و قول به مردم برای لغو همه تحریم‌ها

البته ظریف در سال ۹۷ بعد از مرگ برجام، بر خلاف واقع اعلام کرد که هدف از برجام اصلاً اقتصادی نبوده است، محمدجواد ظریف، در مصاحبه‌ای با روزنامه خراسان می‌گوید:

واقعیت به این معنی نیست که هدف از برجام اقتصادی بود. اصلاً این طور نیست. بحث‌های هسته‌ای، امنیتی و خارج شدن از شورای امنیت بحث‌های اصلی ما بود و اینکه کسی بگوید هدف برجام اقتصادی بود با واقعیات و خطوط قرمزی که برای ما ترسیم شده بود، نمی‌سازد؛ بنابراین این دو موضوع را باید از هم جدا کنیم. اهداف برجام استراتژیک بود آن اهداف به دست آمده و قابل بازگشت هم نیست. اجماع جهانی علیه ایران شکسته و قطعنامه‌های شورای امنیت هم لغو شده است. درست است که قطعنامه‌ها می‌توانند برگردند اما ما هم می‌توانیم برنامه هسته‌ای خود را به شکل قوی‌تری شروع کنیم. برنامه هسته‌ای ایران حفظ و تقویت شد.


ظریف: هدف برجام اقتصادی نبود

 

روزنامه ایران؛ ۲۶/۱۲/۹۴

** روحانی: به سال ۹۴ تا پایان تاریخ افتخار خواهیم کرد

 

روحانی گفت: با تلاش مذاکره کنندگان، در سال ۹۴ خرید و فروش مواد هسته‌ای برای ایران قانونی و آزاد شد و ما وارد تجارت جهانی در حوزه هسته‌ای شدیم و این در حالی بود که در سال ۹۳ طبق مصوبه‌های شورای امنیت، حتی غنی‌سازی در ایران هم غیرقانونی بود. رئیس‌جمهوری با اشاره به موفقیت‌های به‌دست آمده در پی مذاکرات و توافق در مسئله هسته‌ای از جمله رفع تحریم‌ها در بسیاری از امور از جمله روابط بانکی و بیمه‌ای، فروش نفت، خرید کالا و قطعات، خاطرنشان کرد: ما به سال ۹۴ تا پایان تاریخ افتخار خواهیم کرد.

سؤالی که روحانی باید پاسخ دهد این است که اگر به سال ۹۴ افتخار می‌کند، به سال ۹۷ که باعث بالا رفتن قیمت ثانیه به ثانیه کالاهای اساسی و همچنین افزایش قیمت ارز و سکه شد، چه واکنشی نشان می‌دهد؟

 

روزنامه ایران؛ ۲۶/۱۲/۹۵

** مجید انصاری: اگر راه روحانی ادامه پیدا نکند، بیکاری و رکود ریشه‌کن نمی‌شود

 

انصاری در واکنش به شایعاتی مبنی بر یک دوره‌ای شدن ریاست جمهوری روحانی، تصریح کرد: از ماه‌های اول روی کار آمدن آقای روحانی و زمانی که برجام آغاز شد مخالفان برجام می‌گفتند که دولت آقای روحانی یک دوره‌ای است؛ در واقع آرزوی قلبی خود را در قالب تفسیر و تحلیل مطرح می‌کردند. این درحالی است که تجربه نشان داده است که دولت‌ها در ایران همواره دو دوره‌ای بوده‌اند و مردم نیز این‌گونه می‌پسندند. علت تمایل مردم به دو دوره‌ای بودن یک دولت در این است که معمولاً دولت‌ها در دوره اول خود بیشتر به ریل‌گذاری‌های توسعه‌ای و برنامه‌ریزی می‌پردازند و در دوره دوم از این ریل‌گذاری‌ها و زیرساخت‌های ایجاد شده استفاده می‌کنند. در دولت آقای روحانی حداقل دو سال نخست صرف آواربرداری شده است و هجده ماه از بخش عمده توان کشور به‌ویژه دیپلماسی صرف کارزار برجام و مذاکرات هسته‌ای برای برداشته شدن تحریم از سر مردم ایران شد تا امروز مانعی به نام PMD و اتهام حرکت به سمت بمب هسته‌ای نداشته باشیم. باید به مردم بگوییم که دولت بستر سرمایه‌گذاری و رشد و توسعه کشور در داخل و عرصه جهانی را هموار کرده است و در ادامه راه این دولت می‌تواند به حرکت آغاز شده شتاب ببخشد و اقتصاد را به نقطه مطلوب‌تر برساند و بیکاری را ریشه کن کرده و رکود را به طور کامل از بین ببرد. اگر راه دولت آقای روحانی ادامه پیدا نکند و تغییر دولت اتفاق بیفتد و حتی دولتی همسو نیز روی کار بیاید، فرصت مردم از بین می‌رود.

این اظهارات انصاری در حالی است که در فضای فعلی و با توجه به وضعیت معیشتی و بیکاری و همچنین افزایش تورم و رکود در جامعه، اصلاح‌طلبان برای عبور از روحانی با یکدیگر مسابقه گذاشته‌اند.

 

روزنامه ایران؛ ۲۶/۱۲/۹۵

** ظریف: ۹ ماه طول کشید آمریکایی‌ها مجوز فروش هواپیما به ایران صادر کنند

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف در حاشیه آخرین نشست هیئت دولت در سال ۹۵ در توضیح پیگیری‌های دیپلماتیک انجام شده در حوزه اجرای برجام با بیان اینکه «۹ ماه طول کشید آمریکایی‌ها را به این نقطه برسانیم که مجوز فروش هواپیما به ایران صادر کنند و همین مقدار شاید کمتر یا بیشتر طول کشید که تضمین بیمه‌های ما بتوانند از سقف لازم برخوردار باشند»

ظریف افزود: «با تلاش بسیار خوبی که در صنعت نفت صورت گرفت، در این حوزه توانستیم هم از نظر فنی و هم از نظر بین‌المللی سهم خود را از بازار نفت بگیریم و حتی قیمت را هم حفظ کنیم و در این زمینه مرهون دیپلماسی نفتی برادران‌مان در وزارت نفت هستیم.»

این اظهارات ظریف در حالی است که در سال ۹۷ و بعد از خروج آمریکا از برجام، آخوندی اعلام کرد که فسخ یک طرفه قرارداد فروش هواپیمای بوئینگ را پیگیری می‌کنم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به منافع ملت ایران گفت: از تمام ظرفیت‌های قانونی برای پیگیری فسخ یک طرفه قرارداد فروش هواپیما توسط شرکت بوئینگ آمریکا استفاده خواهیم کرد.

 

روزنامه ایران؛ ۲۶/۱۲/۹۵

** علوی: مدیر دولتی دو تابعیتی نداریم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه «مدیران دو تابعیتی در بین مدیران دولتی نمی‌شناسیم»، افزود: حتی پیش‌تر هم خواسته بودیم که اگر کسی مدیر دو تابعیتی می‌شناسد به ما معرفی کند، حتی یک مورد هم به ما معرفی نشد، تنها یک فرد را می‌شناختیم که بسیار مؤمن و متدین و فرهیخته و داماد یکی از شخصیت‌های ارزشمند کشور بود ولی چون دو تابعیتی بود ناگزیر از مسئولیتش استعفا داد اما به غیر ایشان مورد دیگری نمی‌شناختیم و نمی‌دانم چرا دوباره این موضوع مطرح می‌شود.

این اظهارات علوی با اینکه وزیر اطلاعات دولت هم هست با پیدا شدن افراد دو تابعیتی در تیم هسته‌ای و همچنین وزارت نفت، باعث تمسخر کارشناسان و تحلیل گران سیاسی مواجه شد.

 

روزنامه ایران؛ ۲۶/۱۲/۹۶

** عراقچی: اگر آمریکا از برجام خارج شود، ما هم خارج می‌شویم

 

مواضع عراقچی در حاشیه نشست کمیسیون مشترک در شرایطی مطرح شد که او چند روز پیش در واکنش به اقدامات ضد برجامی آمریکا هشدار داده بود: «اگر آمریکا از برجام خارج شود، ما هم خارج می‌شویم. این موضوع به اروپایی‌ها گفته شده است که اگر نتوانند آمریکا را در برجام حفظ کنند ایران هم خارج خواهد شد.» هشداری که داریل کیمبال، مدیر انجمن کنترل تسلیحات آمریکا با انتشار توئیتی، آن را زنگ خطر توافق هسته‌ای خواند.

این اظهارات روحانی در حالی است که در سال ۹۶، تخت روانچی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری گفت: ما با طمأنینه کارمان را می‌کنیم و با توکل به خدا و پشتیبانی مقام معظم رهبری، مجموعه دولت و حمایت مردم تصمیم‌گیری می‌کنیم؛ اگر برجام برای ما منافعی نداشته باشد از آن خارج می‌شویم اما دنیا باید بداند مسئولیت این اقدام با کیست.

و البته بعد از خروج آمریکا از برجام، روحانی به صراحت اعلام کرد که ایران در برجام می‌ماند و با اروپا به کار خود ادامه می‌دهد.

روحانی تأکید کرد: از این لحظه توافق برجام میان ایران و پنج کشور است؛ از این لحظه ۱+۵، یک را از دست داده است و در این شرایط ما باید منتظر آن باشیم که شش کشور بزرگ جهانی نسبت به این توافق چگونه عمل خواهند کرد.


انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/1385
نظرات شما