printlogo


رقابت «روز صفر» و «شنای پروانه» در شکار سیمرغ‌ها/ خورشید مجیدی درخشید
کد خبر: 4681
مهمترین حاشیه این جشنواره را عوامل روز صفر رقم زدند و صندلی‌های خالی آنان حاکی از عدم حضورشان بود. زمانی که هیات داوران بخش نگاه نو نام سعید ملکان را اعلام کرد او در سالن جشنواره حضور نداشت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،آیین اختتامیه سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر ساعت ۱٨:۴۵ عصر امروز سه‌شنبه بیست‌ودوم بهمن ماه با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر در مرکز همایش‌های برج میلاد آغاز شد. در ابتدای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران پخش و آیاتی چند از کلام‌الله مجید تلاوت شد. در ادامه این مراسم تیزر جشنواره و کلیپ سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برای حضار پخش شد.


محمدرضا شهیدی‌فر در ابتدای مراسم ضمن تبریک به مناسبت ایام‌ دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، به آنچه در ماه‌های گذشته رخ داده اشاره کرد و با اشاره به این که امروز مصادف با چهلمین روز شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی‌است، گفت: شهادت او ملت ما را بار دیگر همدل کرد.م هنرمندان ما در این روزها سعی کردند در کنار هم و در کنار مردم باشند. او ابراز امیدواری کرد که از این پس حرف‌های امیدبخش و حرف‌هایی که ما را در همه احوال کنار هم قرار می‌دهد، بشنویم.

مهمترین حاشیه این جشنواره را عوامل روز صفر رقم زدند و صندلی‌های خالی آنان حاکی از عدم حضورشان بود و گویا میزان و تعداد کاندیدادهای فجر مطلوب گروه سازنده نبوده است.

 

 در ادامه مراسم کلیپی شامل تصاویری از اعضا هیات انتخاب، مراسم قرعه‌کشی فیلم‌ها، رونمایی از پوستر، نشست‌های خبری جشنواره، سینماهای مردمی، هیات داوران، حضور وزیر در پردیس ملت پخش شد که با تصویر و صدای محمد علی کشاورز پایان یافت.
 در ادامه محمدرضا شهیدی‌فرد با بیان اینکه امسال سومین سال دبیری دکتر ابراهیم داروغه‌زاده است او را روی سن دعوت کرد.

ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجردر آئین مراسم اختتامیه این جشنواره گفت:به شما حضار گرامی، سینماگران عزیز، خوش آمد و خیر مقدم می‌گویم و به همه همکاران عزیزم و هنرمندانی که به احترام مردم هنر دوستمان، همه تلاش نمودند تا با آماده‌سازی و نمایش  اثر هنری که خلق نمودند روزها و شب‌هایی دلنشین و شور انگیز برای مردم سینما دوستمان فراهم آورند خدا قوت می‌گویم.یاد و نام قهرمانان دلاور، شهدای عزیز انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و مقاومت و خصوصا شهید گرامی‌مان حاج قاسم سلیمانی که جشنواره امسال با رایحه نام او عطر آگین شده است گرامی میداریم و به نیابت از جامعه سینماگر ایرانی برای خانواده های داغدار مصائب اخیر که شهادتشان غمی افزون تر در قلوب آحاد جامعه ایجاد نمود صبر وافر آرزو می‌کنم.جشنواره فیلم فجر یکی از  مهمترین آئین‌هایی است که هر ساله ما را کنار هم جمع می‌کند تا با ابزار سینما در کنار هم دیدن و شنیدن را تمرین کنیم.

دبیر جشنواره در ادامه افزود : فیلمسازان مختلف با نگاه‌ها و جریان‌های فکری متنوع به بیان نظرات خود از قاب فیلم و سینما می‌پردازند و پس از آن گفتگوهای نقادانه در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و تخصصی سینما در رسانه‌های مختلف آغاز می‌شود و گفتگو، شنیدن، خواندن و دیدن آغازی است برای با هم بودن بیشتر و فهم بهتر جهان پیرامون و درک بهتر موقعیت‌های به ظاهر متفاوتی که افراد جامعه در آن قرار دارند و اگر این مهم به درستی اتفاق بیافتد توسعه در بستر این همدلی و هم‌زبانی و درک مشترک آغاز خواهد شد.جشنواره فیلم فجر مانند هر عیدانه دیگری این امکان را ایجاد می‌کند تا تمام اعضای یک خانواده در یک زمان و مکان خاص در یک گردهمایی بزرگ دور هم جمع بشوند برای اینکه همدیگر را بهتر ببیند، بشوند و درک کنند و البته این هم‌نشینی اهالی خانواده سینما در روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر باعث یک خیزش بزرگ مردمی در کل کشور می‌شود.مردمی که با شور و شوق اتفاقات این رویداد بزرگ فرهنگی را دنبال می‌کنند و در یک آئئین ملی سهیم می‌شوند.جریان تازه‌ای از زندگی در جامعه شکل می‌گیرد، استقبال گروه‌های مختلف جامعه برای تماشای فیلم‌ها در کنار هم و باهم.جامعه همیشه به اتفاقات و آئین‌ها یی نیاز دارد تا دوباره کنار هم بودن را تمرین کنند، شکاف‌های اجتماعی را ترمیم کند و به آینده بهتر امیدوار شود.با سینما می‌توانیم در کنار هم بودن را تجربه کنیم و امید وار باشیم در فردای این کنار هم بودن به سوی توسعه و آینده‌ای بهتر حرکت کنیم.

در بخش بعدی اهدای جوایز نوبت به اهدای جوایز بخش فیلم کوتاه، مستند و نگاه‌نو رسید.فرشته طائرپور با حضور روی سن درباره داوری این بخش توضیح داد و گفت: از نظر ما همه آثار این بخش از نظر تسلط به سینما لایق این جایزه هستند. ما معتقدیم که این بخش مهم‌ترین بخش سینمای ایران است و باید توجه بیشتری به این بخش شود. ما فیلم‌ها را مورد بررسی قرار دادیم، نه فیلمساز و حاشیه‌ها را. ما به روح و اجرای اثر توجه کردیم. با هم باشیم همدل و شاد و امیدوار به آینده.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه: دابر ساخته سعید نجاتی

در این بخش سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به فیلم دابر ساخته سعید نجاتی تعلق گرفت. سعید نجاتی از هیات انتخاب برای جایزه تشکر کرد و گفت: فکر نمی‌کردم این موضوع دیده شود. این جایزه برای همه فیلمسازان کوتاه است. او در ادامه از فیلمسازان مطرحی که در فیلم کوتاه مطرح شدند نام برد و جایزه خود را به صادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان اهدا کرد

سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند

سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به سام کلانتری، محمد شکیبانیا و محسن شاه‌محمد میراب برای فیلم مستند جایی برای فرشته‌ها نیست اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم نگاه نو

سیمرغ بلورین بهترین فیلم نگاه نو همانطور که قبل از جشنواره حدس زده می‌شد به سعید ملکان برای فیلم سینمایی روز صفر تعلق گرفت. اما همانطور که اشاره شد به غیر از  ملکان هیچکدام از عوامل روز صفر در سالن مرکز همایش‌های برج میلاد برای برگزاری جشنواره فیلم فجر حضور پیدا نکردند. محمدرضا شهیدی‌فر هم در ادامه اشاره کرد که آقای سعید ملکان در مسیر هستند و به زودی روی سن حضور خواهند داشتند و مراسم اهدا دوباره برگزار خواهد شد.

بزرگداشت فریدون جیرانی

برای برگزاری بزرگداشت فریدون جیرانی کلیپی متفاوتی از این فیلمساز و روزنامه‌نگار باسابقه برای حضار نمایش داده شد. برای برگزاری بزرگداشت فریدون جیرانی کلیپی متفاوتی از این فیلمساز و روزنامه‌نگار باسابقه برای حضار نمایش داده شد.

غلامرضا موسوی و مهدی صباغ‌زاده برای اهدای جایزه بزرگداشت او روی سن آمدند.موسوی در این بخش گفت: صحبت درباره فریدون جیرانی هم سهل و ممتنع و هم دشوار است. او در رشته‌های مختلف کار کرده و بدون تعارف برای خطاب او ترجیح می‌دهیم که استاد صدایش بزنیم. او تنها یک کارگردان، فیلمنامه‌نویس یا مجری خوب نیست، او یک انسان خوب است. جیرانی به‌نوعی ویروس سینما را در مشهد پخش کرد و بسیاری از ما که در جوانی، در تئاتر فعال بودیم، سینما را جدی گرفتیم. او انواع فیلم‌ها را می‌بیند و یک معلم است که می‌توان از او آموخت. او از حضار در سالن اختتامیه جشنواره سی‌هشتم خواست این هنرمند را تشویق کنند و به احترام او کلاه از سر برداشت. مهدی صباغ‌زاده نیز با ذکر خاطراتی از جیرانی، گفت: من سینما را مدیون آقای جیرانی هستم. در ادامه، با حضور جیرانی و دبیر جشنواره، تندیس بخش بزرگداشت، با تشویق حضار به این کارگردان اهدا شد.

تندیس ویژه حاج‌قاسم سلیمانی به آبادان یازده ۶۰ اهدا شد

در بخش بعدی مراسم پایانی جشنواره، نوبت به پخش نماهنگی درباره شهید حاج قاسم سلیمانی و اهدای تندیس بهترین فیلم با مضمون جهاد و مقاومت رسید. در ادامه شهیدی‌فرد از خانواده شهدا که در این مراسم حضور داشتند، نام برد که با تشویق ایستاده حضار روبه‌رو شدند. و سپس جایزه تندیس حاج قاسم سلیمانی با حضور سیدعباس صالحی وزیر ارشاد، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی و ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره فیلم فجر، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، همایون اسعدیان رییس هیات مدیره خانه سینما به آبادان یازده ۶۰ اهدا شد.

سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد و اسلامی

در بخش بعدی مراسم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی گفت: در این روزها ما بیشتر از هر چیز به گفتگو نیاز داریم و در این ده روز به زبان سینما گفتگو کردیم. ما به زاویه‌دیدهای تازه و چشم‌اندازهای تازه نیازمندیم. جشنواره فیلم فجر فرصتی بوده برای دیدن، تبادل‌نظر و نقد. جشنواره، حشن مردم و سینماگران است. در این جشن میربان و مهمان یکی هستند برای برگزار شدن هر چه با شکوه‌تر برگزار شدن این جشن. چراغ سینما خاموش نشدنی است و سپاس از همه آنهایی که این چراغ را روشن و روش‌تر نگاه می‌دارند.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری

در ادامه بخش اهدای سیمرغ بخش سودای سیمرغ آغاز شد و سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری به  محمد برادران برای فیلم خروج اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی به محسن روزبهانی برای فیلم روزصفر اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی

سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی به  مهرداد میرکیانی برای فیلم خروج اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس  به امیر ملک‌پور برای فیلم روزصفر اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به کیوان مقدم برای فیلم خورشید اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صدا

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صدا به مهدی صالح‌کرمانی صدابردار و آرش قاسمی صداگذار و صدابردار فیلم  شنای پروانه اهدا شد.

 سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن

 سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به بامداد افشار برای فیلم پوست اهدا شد.

 سیمرغ بلورین بهترین تدوین

 سیمرغ بلورین بهترین تدوین به اسماعیل علیزاده برای شنای پروانه اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به مرتضی نجفی برای فیلم تومان اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به طناز طباطبایی برای فیلم  شنای پروانه اهدا شد.

 سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

 سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به امیر آقایی برای فیلم شنای پروانه اهدا شد.

 لوح تقدیر ویژه داوران

 لوح تقدیر ویژه داوران بخش سودای سیمرغ به شمیلا شیرزاد، ابوالفضل شیرزاد، روح‌الله زمانی، سیدمهدی موسوی بازیگران کودک‌ونوجوان فیلم خورشید اهدا شد.

سیمرغ‌بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی زن

سیمرغ‌بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی زن به نازنین احمدی برای فیلم ابربارانش گرفته تعلق گرفت.

 سیمرغ‌بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی مرد

 سیمرغ‌بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی مرد به  پیمان معادی از تحریم کنندگان جشنواره فیلم فجر برای درخت گردو اهدا شد. معادی با ارسال ویدئویی از نیویورک از عوامل فیلم و هیات داوران تشکر کرد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه

سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه به بهرام و بهمن ارک برای فیلم پوست اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به نیما جاویدی و مجید مجیدی برای فیلم خورشید اهدا شد.

 سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیأت‌داوران

 سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیأت‌داوران به سعید ملکان برای فیلم روزصفراهدا و این کارگردان و چهره‌پرداز سینما برای دریافت جوایز در مراسم اختتامیه حضور پیدا کرد.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به محمدحسین مهدویان برای درخت‌گردو اهدا شد.

 سیمرغ بلورین بهترین فیلم

 سیمرغ بلورین بهترین فیلم به خورشید به‌تهیه‌کنندگی امیر بنان و مجید مجیدی اهدا شد.

سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی

سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی علی رغم انتقادات گسترده اهالی رسانه به روز صفر ساخته سعید ملکان اهدا شد و سعید ملکان همچنان به جشنواره نرسید.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به  شنای پروانه به‌تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی تعلق گرفت.



انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/4681