printlogo


شهر پلدختر ۹ ماه پس از سیل +عکس
کد خبر: 4549
سیل‌زدگان فروردین ماه شهرستان پلدختر منازل مسکونی خود را تا مرحله سقف پیش برده ولی به دلیل کمبود اعتبار ساخت وسازها متوقف و بلاتکلیف رها شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،سیل پلدختر ۵۰۰۰هزار میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف، ۱۰۰۰میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی، ۱۰۰میلیارد تومان به زیرساخت‌های شهری، هفت هزار ۲۵۱ واحد مسکونی تخریب و یا دچار خسارت شدند و مردم در شهر پلدختر و روستاها ماه‌ها بدون سرپناه ماندند.

اکنون  بیش از ۲۹۵ روز از به گِل نشستن شهرستان پلدختر می‌گذرد که علی‌رغم تلاش‌ها وخدمات جهادی مردم، مسئولان و گروه‌های جهادی آثار سیل مخرب هنوز در برخی نقاط دیده می‌شود و مشکلاتی وجود دارد.

بعد از گذشت بیش از ۹ ماه از سیل که به پلدختر وارد می‌شوی با هر رعد وبرقی دل بارانی سیل‌زده‌های پلدختری می‌لرزد که نکند دوباره سیل بیاید و منازلی که با هزار زحمت تعمیر و بازسازی کردند دوباره غرق در آب شود.

ساخت وساز واحدهای مسکونی در شهر پلدختر و روستاها تا مرحله سقف‌گذاری پیش رفته ولی در همین مرحله متوقف شده چون تسهیلات پرداخت شده جوابگوی تکمیل کردن واحدهای  مسکونی نیست وسیل‌زدگان به تسهیلات جدیدی نیاز دارند تا بتوانند منازل خود را تکمیل کنند، ساخت وساز واحدهای تعمیری به پایان رسیده و واحدهای احداثی در شهر با کندی پیش می‌رود و مردم از کمبود تسهیلات ناراضی هستند و می‌گویند پولی برای تکمیل منازل مسکونی خود ندارند.

دیوار ساحلی شهر پلدختر نیز پیشرفت نسبتا خوبی دارد ولی برخی نقاط حساس هنوز پوشش داده نشده و مردم نگران بارندگی‌های بیش از حد نرمال هستند. منطقه سازمانی‌ها که بعد از ساحلی بیشترین خسارت را در سیلاب متحمل شده هنوز زندگی عادی جریان ندارد  برخی منازل به حال خود رها شده و منازل مسکونی هم که بازسازی شده به سبب اجرا نشدن کامل دیوار ساحلی مردم نگران بازگشت به منازل خود هستند.

سایت مسکن مهر وسایت چهارهکتاری که برای سیل‌زدگان در نظر گرفتند با اولین بارش باران غرق در آب کانال کنار خود شد تا سیل‌زدگان بهار در این نقطه هم شاهد سیل بی‌تدبیری مسئولان باشند که بعد از گذشت بیش از ۹ ماه هنوز تکلیف کانال کنار سایت را مشخص نکردند.

هنوز یک واحد احداثی در سایت چهار هکتاری که برای سیل‌زدگان در نظر گرفتند به بهره‌برداری نرسیده و اکثر واحدها در مرحله اجرای سقف و اسکلت متوقف شده است و مردم به سبب اینکه تمام دارایی خود را در سیلاب از دست دادند توانایی ندارند که ادامه ساخت منازل را با آورد شخصی انجام دهند.

کمبود تسهیلات برای تکمیل واحدهای مسکونی

پیری از اهالی سازمانی که منزل مسکونی دو طبقه خود را در سیل از دست داده و در سایت جدید سیل‌زدگان پلدختری مشغول ساخت وساز است  گفت:با توجه به آورده شخصی و تسهیلاتی که دولت در اختیار ما قرار داده عملیات ساخت و ساز واحد احداثی خود را تا مرحله دیوارچینی و اجرای سقف انجام داده‌ایم ولی در ادامه به سبب کمبود هزینه مجبوریم کار را تعطیل کنیم که از دولت انتظار داریم سیل‌زدگان پلدختری را برای تکمیل کردن منازل مسکونی یاری دهد.

نورعلیوند پیرمرد ۷۰ساله‌ای از اهالی ساحلی پلدختر که منزل مسکونی خود را در سیلاب فروردین ماه از دست داده است اظهارداشت:مردم پلدختر در سیلاب فروردین ماه همه دارایی خود را از دست دادند که دولت برای جبران خسارت زمین مسکونی و وام در اختیار مردم قرار داده و مشغول ساخت وساز هستند ولی تسهیلات داده شده جوابگوی تکمیل کردن منازل مسکونی نیست و اکثر منازل به سبب تمام شدن تسهیلات پرداخت شده در مرحله سقف متوقف شده است و مردم همچنان بدون سرپناه هستند.
 
وی افزود: بدون کمک دولت و خیرین مشکلات سیل‌زدگان پلدختری حل نخواهد شد چون در حال حاضر برای ادامه ساخت و ساز با کمبود هزینه روبروهستند وهیچ دارایی هم برای آنها باقی نمانده که منازل مسکونی خود را تکمیل کنند.

دولت سیل زدگان را یاری کند

امرایی از پیمانکاران ساخت وساز در سایت سیل‌زدگان پلدختری عنوان کرد: با توجه به تسهیلات ۱۰۰میلیونی که برای ساخت واحدهای احداثی در نظر گرفته شده ۵۰ میلیون برای خریدآهن آلات و حدود ۳۰ میلیون برای اجرای فنداسیون هزینه شده و با ۲۰ میلیون باقی‌مانده سیل‌زدگان نمی‌توانند سقف منازل خود را هم اجرا کنند که نیاز است دولت سیل‌زدگان را یاری کند.

شهسواری از پیمانکاران ساخت و ساز سایت چهار هکتاری سیل‌زدگان بیان کرد: برای ساخت یک منزل مسکونی ۲۵۰ میلیون نیاز است که با توجه به تسهیلات ۱۰۰ میلیونی که دولت به سیل‌زدگان داده آنها فقط می‌توانند منازل را اسکلت بندی کنند و برای ادامه ساخت وساز از جمله خرید آجر، ماسه، ظریف کاری منازل و دستمزد بَنا به تزریق تسهیلات نیازمند هستند.

وی با بیان اینکه سیل‌زدگان برای ادامه ساخت و ساز باید از آوردهای شخصی خودشان هزینه کنند تصریح کرد: برای تکمیل هر واحد مسکونی  به ۱۵۰ میلیون دیگر نیاز است که دولت برای تکمیل واحدهای مسکونی باید در کنار سیل‌زدگان باشد.

درخواست افزایش تسهیلات

طرحانی جوان پلدختری که منزل مسکونی ۴۰۰ متری خود را که در ساحلی شهر قرار داشت از  دست داده است گفت: یک قطعه زمین با ۱۰۰میلیون تسهیلات در اختیار من قرار دادند که تاکنون نصف کار ساخت وساز را انجام دادم ولی تسهیلات به پایان رسیده وما بلاتکلیف ماندیم.

وی با بیان اینکه ما نمی‌دانیم باید برای ادامه ساخت وساز وتکمیل منازل خود به کجا مراجعه کنیم اظهارداشت: از مسئولان مربوطه تقاضا دارم تسهیلات اعطایی را افرایش دهند تا ما بتوانیم یک سرپناه برای فرزاندانمان فراهم کنیم.

پورنصیر پیرمرد بازنشسته پلدختری که در سیلاب فروردین ماه خسارات زیادی متحمل شده ات عنوان کرد: یک ساختمان ۲۲۰ متری دو طبقه در منطقه سازمانی‌ها داشتم که در نوروز ۹۷ آن را ساخته بودم که در سیلاب فروردین ماه نشست کرد و امکان زندگی در آن وجود نداشت، دولت در ازای آن یک قطعه زمین با۱۵۰ میلیون تسهیلات در اختیار من قرار داده است که با این مقدار تسهیلات  امکان ساخت منزل مسکونی وجود ندارد.من شش فرزند تحصیل‌کرده بیکار دارم ما باید چه کاری انجام دهیم،گرفتاری‌های خود را چگونه برطرف کنیم؟

شهرداری متولی ساماندهی کانال‌ها

صمد چراغی پور شهردار پلدختر   بیان کرد: شهرداری متولی ساماندهی همه کانال‌های سطح شهر است وکانال سایت چهار هکتاری هم کانالی است که در ضلع شمالی کوی بسیجیان شروع و در روبروی پمپ بنزین از جاده سراسری هم عبور پیدا می‌کند که کل این مسیر باید کانال سنگی احداث شود که شهرداری احداث کانال را شروع و در قسمت مسکن مهر است که باید این کانال از چهار هکتاری هم عبور پیدا کند و تا پایان این مسیر ادامه داشته باشد اما لازمه این کار اعتبار زیادی است که در طول سالیان هم باید انجام شود.

وی گفت: رفع مشکل فعلی سایت چهار هکتاری، لایه روبی، آماده کردن بستر برای عبور آب است و برای اینکه آبگرفتگی و مزاحمت برای سایت چهار هکتاری ایجاد نشود این کار بر عهده بنیاد مسکن اصفهان است که متولی ساخت وساز سایت چهار هکتاری است؛ احداث کانال سنگ وسیمان ممکن  امسال به سایت چهار هکتاری برسد یا اینکه سال‌های آینده، که به اعتبار داده شده بستگی دارد.

کافی نبودن تسهیلات واحدهای مسکونی سیل‌زده پلدختر

حسن رضائیان فرماندار پلدختر  اظهارداشت: احداث دیوار ساحلی شهر پلدختر پیشرفت خوبی دارد ومشکل خاصی ندارد که از شرکت سامان محیط انتظار داریم سرعت عمل قابل قبولی داشته باشند تا دیوار ساحلی زودتر تکمیل شود.

وی افزود: به سبب ساخت دیوار ساحلی و برداشتن پل شهدای دولت ترافیک شدیدی در شهر پیش آمده که کارها وپیشرفت انجام گرفته  و پل شهدای هفتم تیر در دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید.

فرماندار پلدختر با بیان اینکه تسهیلات داده شده به سیل‌زدگان پلدختر تا حد نازک کاری منازل را به پیش می‌برد و بقیه ساخت باقی می‌ماند عنوان کرد: چون سیل‌زدگان بضاعت مالی ندارند ساخت وساز برخی واحدها در سایت مسکن سیل‌زدگان متوقف شده که ستاد معین استان اصفهان کار خود را انجام داده است و با مسئولان بالاتر نیز صحبت شده که تسهیلات داده شده منازل را تکمیل نمی‌کند و از آنجا که مردم توانایی مالی ندارند برای این موضوع در حال پیگیری هستیم.

وی با اشاره به اینکه دغدعه سیل‌زدگان به مسئولان استانی وبنیاد مسکن کشور منتقل شده است گفت: مبلغی بین ۵۰۰تا ۷۰۰میلیون تومان برای رفع مشکل کانال سایت چهار هکتاری نیاز است که این دغدغه به مسئولان استانی منتقل شده و در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان نیز مطرح شده که باید این مشکل تعیین تکلیف شود.

واحدهای مسکونی سایت چهار هکتاری در مرحله اجرای اسکلت

قاسم جعفری رئیس ستاد معین استان اصفهان مستقر در شهر سیل‌زده پلدختر نیز در این رابطه اظهارداشت:  سایت چهار هکتاری شهر پلدختر شامل ۱۰۶پلاک مسکونی است که توسط سازمان مسکن و زمین برای واحدهایی که در حریم وبستر رودخانه کشکان قرار داشتند و منازل آنها به طور کامل تخریب شدند در نظر گرفته شده است و کسانی که به این سایت منتقل شدند بیشترین آسیب را از سیلاب فروردین ماه متحمل شدند وزندگی آنها از بین رفته است.

وی با اشاره به اینکه ساخت وساز منازل مسکونی پیشرفت خوبی دارد و اکثر واحدها در مرحله اسکلت هستند و به لحاظ هزینه‌های زیادی که دارند با مشکلاتی مواجهه شدند که ما در تلاش هستیم که از محل خیرین به مردم کمک کنیم تا بتوانند منازل خود را تکمیل و در آن زندگی کنند.

رئیس ستاد معین استان اصفهان مستقر در شهر سیل‌زده پلدختر عنوان کرد:بازسازی همه واحدهای تعمیری در شهر پلدختر به پایان رسیده و مردم در منازل خود هستند و زندگی به روال عادی برگشته و پیشرفت واحدهای احداثی هم در مجموع حدود ۷۰درصد است که به سبب اینکه زیربنای زمین ها در داخل شهر زیاد بوده پیشرفت فیزیکی آنها پایین تر از روستاها است.

عدم توان دولت توان برای افزایش تسهیلات به سیل‌زدگان

وی بیان کرد: با توجه به گستردگی حوادث سیل فروردین ماه و اینکه هنوز بازسازی آنها به اتمام نرسیده، زلزله آذربایجان و آبگرفتگی شهر اهواز واطراف آن برای دولت مقدور نیست که بیش از این تسهیلات در اختیار مردم قرار دهد که تنها راه امید ما خیرین هستند که پیگیر هستیم هر طور شده به مردم کمک کنیم.

جعفری با بیان اینکه به سبب اسکلت فلزی، هزینه‌های زیاد آن و زیربنای زیاد زمین‌ها هزینه‌های ساخت وساز در داخل شهر پلدختر زیاد شده و مردم با مشکلاتی مواجهه شدند گفت:ما پایان سال را پایان بازسازی شهر اعلام کردم و در تلاش هستیم تا زمانی که در شهرستان هستیم به مردم کمک کنیم منازلشان را بسازند اما یک عده از سیل‌زدگان  به سبب مشکلات حقوقی و وراثتی داشتند دیر اقدام به ساخت وساز کردند که طی مصوبه‌ای که در شورای هماهنگی صورت گرفته این تعداد واحد مسکونی تحویل بنیاد مسکن شهرستان پلدختر شده است تا از این طریق ساخت وساز منازل خود را پیگیری کنند چون زمانی که تعداد واحدهای مسکونی کم شود لزومی ندارد که ستاد بازسازی در شهر مستقر باشد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/4549