printlogo


خطر انقراض در کمین گیاهان دارویی استان ایلام
کد خبر: 2528
برداشت غیراصولی گیاهان دارویی توسط مردم در استان ایلام، سبب شده برخی گونه‌های گیاهان خوراکی و دارویی در معرض انقراض قرار گیرند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، تنوع آب و هوایی در استان ایلام سبب رویش گونه‌های مختلفی از گیاهان دارویی و غذایی در مناطق مختلف این استان شده است.

با توجه به افزایش میزان رویش این گیاهان در فصل بهار، میزان برداشت آن‌ها نیز در این فصل نسبت به دیگر فصول سال افزایش چشم‌گیری پیدا می‌کند و بر اساس گفته مسوولان مربوطه، برداشت غیراصولی این گیاهان توسط مردم سبب شده برخی گونه‌های گیاهان خوراکی و دارویی در معرض انقراض قرار گیرند که بی شک پیشگیری از این خطر، همکاری مردم و نظارت بیشتر مسوولان را می‌طلبد. 

1060 گونه گیاهی در ایلام شناسایی شده است

علی احمد محمودی مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: هم‌زمان با فصل بهار گیاهان کوهی فراوانی در کوه‌های استان ایلام می‌رویند و بیش از 1060 گونه گیاهی در استان ایلام شناسایی شده که 30 درصد این گیاهان خاصیت خوراکی، دارویی و صنعتی دارند.  

وی افزود: برخی از گیاهان مثل کنگر، قارچ کوهی، تره کوهی، پنیرک، کله شنگ، آوندول، پیاز کوهی، سیر کوهی مورد استقبال شهروندان قرار دارند که در کوه‌های کبیر‌کوه، قلارنگ، مانشت و دینارکوه  می‌رویند. 

محمودی با بیان اینکه وجود کوه‌ها و جنگل‌های متعدد به‌عنوان یک ظرفیت بزرگ برای استان محسوب می‌شود که باید در جهت توسعه و اشتغال به‌خصوص برای مردم بومی استان مورد استفاده قرار گیرد خاطرنشان کرد: گونه‌های نادر گیاهی، فرآورده‌های کوهی و گیاهان دارویی همه از فرصت‌های بی‌نظیر و خدادادی برای اشتغال به خصوص در روستا‌های استان محسوب می‌شوند. 

درآمد 450 میلیارد ریالی استان در سال از صادرات شیره بنه 

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ایلام اضافه کرد: برخی افراد با تهیه انبوه گیاهان، آن‌ها را با قیمت‌های خوبی در سطح بازار به مردم عرضه می‌کنند و در حال حاضر 120 شرکت تعاونی بهره‌بردار در زمینه‌ی منابع طبیعی فعال هستند. 

محمودی با اشاره به اینکه حدود 300 هزار نفر در مساحت 350 هزار هکتار از اراضی شهرستان در حال فعالیت هستند تصریح کرد: برداشت سقز در استان یکی از موارد بهره‌برداری از منابع طبیعی استان است و صادرات شیره‌ی درخت بنه سالانه بالغ بر 450 میلیارد ریال درآمدزایی برای استان به همراه دارد. 

وی با بیان اینکه بیشتر گونه‌های دارویی توسط مردم بومی منطقه به صورت جوشانده، مرهم، شربت، چاشنی و ضماد استفاده می‌شوند افزود: برخی گونه‌های دارویی به صورت تازه و برای استعمال داخلی کاربرد دارند و در صنایع شیمیایی هم‌چون رنگ سازی، تولید مواد آرایشی و حشره کش مورد استفاده قرار می‌گیرند.  

برخی گونه‌های دارویی در استان ایلام در خطر انقراض هستند

محمودی در ادامه به مشکلات برداشت بی‌رویه گونه‌های مختلف گیاهی اشاره کرد و گفت: باید توجه داشت که برخی از این گیاهان از طریق پیازچه تولید می‌شوند و برداشت بی‌رویه موجب انقراض آن‌ها می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: تخریب رویشگاه‌های استان و رغبت بالای مردم استان ایلام و غرب کشور به استفاده از این گیاهان و گستره وسیع عرصه‌های طبیعی موجب سواستفاده و طمع افراد زیادی شده به نحوی که زنگ خطر انقراض و نابودی برخی گیاهان دارویی و غذایی چون علف چشمه (تشنه داری)، تره کوهی (پیچک) و شاه تره (ترگ) به صدا درآمده است. 

این مقام مسوول تصریح کرد: بر این اساس هرگونه برداشت، حمل و صدور برخی اقلام گیاهی از رویشگاه‌های استان ممنوع و به‌عنوان کالای قاچاق محسوب و با متخلفین از طریق مراجع قضایی و انتظامی برخورد قانونی می‌شود.

راهکارهای جلوگیری از نابودی گیاهان  

فرزاد نظری کارشناس ارشد کشاورزی نیز گفت: عدم اطلاع بهره‌برداران از روش‌های صحیح برداشت گیاهان دارویی و غذایی یکی از دلایلی است که سبب شده برخی گونه‌ها به دلیل برداشت نادرست در معرض انقراض قرار گیرند. 

وی افزود: بی شک برگزاری کلاس‌های آموزشی برای بهره‌برداران و اطلاع رسانی و آموزش از طریق رسانه‌ها تا حد بالایی می‌تواند از نابودی این گیاهان جلوگیری کند. 

این کارشناس ارشد کشاورزی خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به مناسب بودن شرایط آب و هوایی در استان کشت گونه‌های مختلف گیاهان دارویی و غذایی و ترغیب بهره‌برداران به این امر از دیگر راهکارهای جلوگیری از نابودی گونه‌های گیاهی است که ضروری است در دستور کار مسوولان قرار گیرد. 


انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/2528