printlogo


مزایده کتاب دعای شهید «صیاد شیرازی» به عشق سیل‌زدگان
کد خبر: 2113
به ابتکار جوانان خوش‌ذوق مشهدی و با همراهی خواهر شهید سپهبد علی صیاد شیرازی،‌ کتاب مفاتیح‌الجنانِ شخصی شهید، همزمان با ایام سالگرد شهادتش، به نفع هموطنان سیل‌زده به مزایده گذاشته‌شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،مریم شریفی: سیل ویرانگر نوروزی دارد یک ماهه می‌شود و هر روز که می‌گذرد، بیشتر معلوم می‌شود عباراتی مثل «کنارتم هموطن»،‌ «دوباره با هم می‌سازیم»،‌ «سیل مهربانی» و... شعار نیست. گرچه جوش‌وخروش آب در بسیاری از مناطق سیل‌زده فروکش کرده،‌ اما سیلی که از مهر و محبت مردم ایران از سراسر کشور از روزهای ابتدایی سال جدید برای کمک به ساکنان مناطق سیل‌زده آغاز شده‌بود، هنوز با همان قوت در جریان است. حالا این روزها گروهی از جوانان خوش‌ذوق مشهدی با انگیزه تقویت این روحیه کمک‌رسانی، عزمشان را جزم کرده‌اند با استفاده از خلاقیت‌های فرهنگی، به موج دوم جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای هموطنان سیل‌زده رونق مضاعفی بدهند. مزایده کتاب دعای شخصیِ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی، شروع مبارکی برای این حرکت فرهنگی و انسان‌دوستانه بود. مرحله اول این مزایده، دیشب برگزار شد و قرار است مزایده نهایی در شب نیمه شعبان برگزار شود.

وقتی فرهنگ، سیل را به چالش می‌کشد

«با دوستان در موسسه فرهنگی شهید صیاد شیرازی مشهد، فکرهایمان را روی هم گذاشتیم و به این نتیجه رسیدیم که بعد از گذشت بیست و چند روز از سیل، برای جلوگیری از کم‌رونق شدن جریان کمک‌رسانی به هموطنان سیل‌زده، باید خلاقیت‌های جدیدی برای موج دوم جمع‌آوری کمک‌های مردمی ارائه کنیم. در همین ایام، با حرکت خودجوش یک هنرمند نقاش مشهدی که تابلویش از تمثال مرحوم آیت‌الله قاضی را برای کمک به هموطنان سیل‌زده در معرض فروش گذاشته‌بود، جرقه یک طرح در ذهنمان زده‌شد.» «مجید عسکری»، یکی از اعضای موسسه فرهنگی شهید صیاد شیرازی با اشاره به فعالیت‌های مستمر این موسسه مردمی در زمینه معرفی مفاخر انقلاب در حوزه‌های مختلف، ادامه می‌دهد: «فروردین ماه هر سال برای بزرگداشت شهید صیاد شیرازی، برنامه داریم و تلاش می‌کنیم هر بار با ایده‌ای نو، یاد شهید را زنده کنیم. امسال با توجه به ماجرای سیل و دغدغه‌ای که داشتیم، در تماس با خانواده محترم شهید صیاد، پیشنهاد کردیم در صورت امکان یک یادگاری از شهید؛‌ لباس، دستنوشته و... در اختیار موسسه قرار دهند تا آن را به نفع هموطنان سیل‌زده در یک مراسم ویژه به مزایده بگذاریم. به لطف خدا،‌ خواهر محترم شهید به درخواست ما لبیک گفتند و یک یادگاری باارزش از شهید صیاد به ما و درواقع هموطنان سیل‌زده هدیه دادند.»

 

مزایده خاص به عشق هم‌نوعان

«خواهر گرامی شهید صیاد شیرازی که ساکن مشهد هم هستند،‌ اعلام کردند کتاب مفاتیح‌الجنان شخصی شهید را که در بیست سال گذشته به‌عنوان یادگاری ارزشمند از شهید در اختیار ایشان بوده، به طرح ما هدیه می‌کنند. از همان لحظه، علاوه‌براینکه مقدمات برگزاری مراسم مزایده کتاب دعای شهید صیاد شکل گرفت، کلید حرکت مبارکی زده‌شد که در آن قصد داریم از همه خانواده‌های معظم شهدا و نیز از هنرمندان و ورزشکاران دعوت کنیم به شیوه متفاوتی به جریان کمک‌رسانی به هموطنان سیل‌زده ملحق شوند؛ خانواده شهدا با هدیه یکی از یادگاری‌های شهید عزیزشان و هنرمندان و ورزشکاران با حراج یکی از آثار و لباس یا مدال‌هایشان.» عسکری امیدوار است این جریان به‌زودی در سراسر کشور گسترش پیدا کند: «با برگزاری این مزایده‌ها و حراجی‌های خاص، دوستداران شهدا و اهالی فرهنگ با نیت بزرگداشت یاد شهدا و نیز کمک به هم‌نوعان دور هم جمع می‌شوند و انشاالله کمک‌های خوبی هم برای عزیزان سیل‌زده جمع‌آوری می‌شود.»

 

 حالا دعای شهید،‌ همراه کمک‌رسانان است

کتاب دعایی که یک عمر در میدان جنگ و کارزارهای سخت،‌ مونس صیاد دل‌ها بود، آمد و انرژی مضاعفی به جوانان باانگیزه مشهدی در موسسه فرهنگی شهید صیاد شیرازی و یارانشان از کانون خادمین معنوی امام رضا (ع)، مجتمع فرهنگی ثامن‌الأئمه (ع)، فرهنگسرای امر به معروف شهرداری مشهد، مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و معاونت فرهنگی لشکر ۷۷ پیروز خراسان داد: «با اطلاع‌رسانی در فضای مجازی،‌ از فعالان فرهنگی، خیّران، دوستداران شهدا و مدیران ارشد استانی دعوت کردیم علاوه‌بر مراسم مزایده کتاب دعای شهید صیاد شیرازی به نفع سیل‌زدگان،‌ در مراسم گلریزان هم شرکت کنند تا هرکس به قدر وسع خود بتواند در این حرکت خیرخواهانه سهیم باشد.»

و همه آمدند؛‌ به عشق شهدا و به عشق روشن نگه‌داشتن شعله امید در دل مردان و زنانی که سیل،‌ هرآنچه داشته‌اند با خود برده: «مراسم با خاطره‌گویی امیر «سروری»، از فرماندهان ارتش و همرزم شهید و اجرای زیبای «مهدیار»، مداح کوچولوی 4 ساله مشهدی و برنامه‌های فرهنگی،‌ حال و هوای خاصی گرفت و در پایان مراسم،‌ علاقه‌مندان با اعلام مبالغ کمک‌هایشان برای هموطنان سیل‌زده، برای دراختیار داشتن یادگار ارزشمند شهید صیاد شیرازی، یک رقابت معنوی زیبا رقم زدند. در نهایت، بالاترین پیشنهاد به مبلغ هشتصد هزار تومان ثبت شد. مرحله دوم این مزایده قرار است هفته آینده در شب میلاد مبارک امام زمان (عج) برگزار شود. مبالغ جمع‌آوری شده در این مزایده و گلریزان انشاالله برای مناطق سیل‌زده به‌ویژه لرستان ارسال می‌شود.»

عسکری تاکید می‌کند که این طرح،‌ اولین حرکت بروبچه‌های فعال موسسه شهید صیاد شیرازی برای حمایت از هموطنان سیل‌زده نبوده: «موسسه فرهنگی شهید صیاد،‌ یک زیرمجموعه به نام قرارگاه جهادی شهید «شاطری» دارد که ماموریتش،‌ مشارکت در فعالیت‌های جهادی در عرصه ساخت و ساز و آبادانی مناطق محروم است. ما از طریق همین قرارگاه در ماجرای سیل امسال،‌ هم اعزام نیروی جهادی و هم ارسال کمک داشته‌ایم و به لطف خدا توانستیم 2 دستگاه کامیون شامل مواد غذایی و اقلام موردنیاز به لرستان ارسال کنیم.»

از انزلی تا مشهد، دلم با این کتاب دعا بود

دلش را به دریا زده تا کمک‌کند خانه‌های خیس هموطنان لرستانی و گلستانی، دوباره سرپا شود. «صدیقه صیاد شیرازی» شاید ساعت‌ها در خلوت با دلش کلنجار رفته تا راضی‌اش کند به جدایی از یک یادگار عزیز از یک برادر بی‌نظیر و تکرارنشدنی. حالا اما سرش بلند و دلش آرام و شاد است و اطمینان دارد برادری که همیشه حاضر و ناظر است، از او و کارش رضایت دارد.

خواهر شهید صیاد شیرازی برای اینکه از دلیل مشارکتش در این طرح خلاقانه بگوید، برمی‌گردد به سال‌ها قبل و می‌گوید: «ماجرای این کتاب دعا، جالب است. زمانی که من ساکن بندرانزلی بودم، برادرم به دیدار من آمد. خوب یادم است که یکشنبه بود. آن روز بعد از اینکه نماز جماعت خواندیم، ایشان این کتابچه دعا که منتخب مفاتیح‌الجنان است را در دست گرفت و زیارت و نماز روز یکشنبه را از روی آن خواند. آن روز، این کتاب دعای کوچک و سبک، خیلی توجه مرا جلب کرد و در ذهنم ماند. مدام حواسم به این کتاب بود اما به خودم اجازه ندادم از ایشان بخواهم آن را به من بدهد. فکر می‌کنم به ایشان هم هدیه داده شده‌بود چون در ابتدای کتاب نوشته شده: «یادبود مرحوم جواد کاظمی».

 

گذشت تا وقتی که ایشان به شهادت رسید. بعد از شهادت که به خانه برادرم رفته‌بودم،‌ یک‌دفعه در کتابخانه شهید، نگاهم به این کتاب دعا افتاد و دوباره دلم هوایی شد. به فرزندان ایشان گفتم: اجازه می‌دهید این کتاب دعا پیش من باشد؟ با موافقت خانواده برادرم، از آن روز تا امروز این کتاب دعا به اضافه یک قرآن جیبی شهید،‌ مونس و همدم من شد.

خانم صیاد شیرازی مکثی می‌کند و در ادامه می‌گوید: «خوب است بدانید در صفحه اول آن قرآن هم از قول ناشر نوشته شده: «اسم شما را با استخاره درآوردم و مطمئنم روزی ۵ صفحه از این قرآن را تلاوت می‌کنید.»‌ به فرزندان برادرم گفتم: 5 صفحه، نه! قول می‌دهم دو سه برابرش را هر روز از این قرآن یادگاری تلاوت کنم و به عهدم وفادار ماندم. برایم جالب بود مدتی قبل عکسی از برادرم با لباس نظامی در هلی‌کوپتر دیدم که مشغول تلاوت قرآن از روی همین قرآن جیبی بود.»

 

به عشق هموطنان سیل‌زده، از یادگار برادرم دل کندم

«از روز اول سیل، مثل همه هموطنان، از رنج و غمی که به مردم گلستان و لرستان و خوزستان تحمیل شده، بسیار ناراحت بودم و دلم می‌خواست کاری برای کم‌شدن ناراحتی‌های آن‌ها انجام دهم. وقتی از موسسه فرهنگی شهید صیاد شیرازی تماس گرفتند و پیشنهاد کردند می‌توانیم یک یادگاری از شهید را به نفع هموطنان سیل‌زده به مزایده بگذاریم، یاد این کتاب دعا افتادم.»

کلمات صدیقه صیاد شیرازی،‌ خواهر شهید سپهبد صیاد شیرازی حالا رنگ شادی به خود گرفته: «این کتاب دعا برایم بسیار باارزش بود اما وقتی دیدم به‌واسطه آن می‌توانم به هم‌نوعانم در مناطق سیل‌زده کمک کنم، از آن دل کندم. مطمئنم شهید صیاد شیرازی هم از این کار راضی و خوشحال است. اطمینان دارم این کتاب دعا هم به دست کسی می‌رسد که عاشق اهل بیت (ع) و دوستدار شهداست و حتماً به‌خوبی از آن نگهداری و استفاده خواهد کرد.»

 

شهید صیاد دعوتم کرد، کتابش روزی‌ام شد

شادی در صدایش موج می‌زند. انگار به یکی از بزرگ‌ترین آرزوهایش رسیده. حس می‌کند کسی که همیشه دوستش داشته، نگاه ویژه‌ای به او داشته. «الیاس تقدیسی‌زاده» که شب ویژه‌ای را از سر گذرانده، می‌گوید: «از طریق فضای مجازی، از برگزاری این مزایده خاص مطلع شدم. شهید صیاد شیرازی، همیشه شخصیت خاصی برای من بوده و برایم بسیار عزیز است. به دلیل ارتباط قلبی عمیقی که با ایشان دارم، تا جایی که بتوانم در برنامه‌های بزرگداشت این شهید عزیز شرکت می‌کنم. این بار که متوجه شدم مراسم بزرگداشت شهید صیاد شیرازی با برنامه مزایده کتاب دعای شخصی ایشان همراه است، برای حضور در مراسم مشتاق‌تر شدم.»

حضور در این مراسم ویژه،‌ برای این جوان ۲۹ساله، حکایت یک تیر و چند نشان بود؛ بزرگداشت شهید،‌ محک زدن اقبالش برای در اختیار داشتن یک یادگاری ارزشمند از شهید محبوبش و مشارکت در جمع‌آوری کمک برای هموطنان سیل‌زده: «گاهی از اتفاقی که در پیش است، الهامی به ناخودآگاه انسان می‌شود. قبل از حضور در مراسم دیشب هم در ذهن من خیلی شفاف بود که اتفاق ویژه‌ای برایم در پیش است. از وقتی عکس کتاب شهید را در فضای مجازی دیدم، واقعاً دلم خواست قسمت من شود. واقعیت این است که احساس می‌کنم به دعوت خود شهید در این مراسم حضور پیدا کرده‌بودم و این روزی من بود. وقتی وارد محل برگزاری مراسم شدم و نگاهم به کتاب دعای شهید افتاد،‌ روحم واقعاً متلاطم شد،‌ ضربان قلبم شدت گرفت و احساسی به من دست داد که قابل وصف نیست.»

گرچه تقدیسی‌زاده با پیشنهاد هشتصد هزار تومانی‌اش فقط تا هفته آینده و مراسم مزایده نهایی،‌ صاحب این کتاب دعای ویژه محسوب می‌شود اما حسابی حال خوشی دارد: «من دیشب، حظّم را از حضور در این مراسم بردم؛ هم توانستم در جمع‌آوری کمک به هموطنان سیل‌زده‌ام سهیم شوم و هم قرعه در اختیار داشتن یک هدیه از شهید صیاد شیرازی به نامم افتاد. اعتقادم این است که در نهایت این یادگاری عزیز، نصیب کسی می‌شود که روزی‌اش بوده و همین، قشنگ است. آنچه اهمیت دارد این است که ما به هر شیوه‌ای که می‌توانیم،‌ باید یاد و خاطره شهدا را زنده نگه‌داریم که به گفته رهبر عزیزمان، ارزش این کار، کمتر از شهادت نیست. و همه ما هم مثل شهدا باید پای کار جامعه و مردم باشیم. یک روز شهدا برای دفاع از این مردم، لباس رزم پوشیدند. امروز نوبت بقیه است که برای خدمت به مردم، لباس جهاد به تن کنند.»



انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/2113