printlogo


سنگین‌ترین سقوط ارزش حقوق کارگران در سال ۹۷ رقم خورد +نمودار
کد خبر: 1470
بر اساس آمار بانک مرکزی از سال ۱۳۵۷ تاکنون بهترین سال حقوق کارگران سال ۱۳۸۹ بود به طوری که حداقل حقوق کارگران معادل ۲۸۶ دلار بوده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،سرویس اقتصاد مشرق - شورای عالی کار در آخرین روزهای سال ۹۷ میزان افزایش حداقل حقوق کارگران در سال ۹۸ را ۳۶ درصد تصویب کرد. افزایش سایر حقوق دستمزدی کارگران هم ۱۳ درصد به اضافه ۲۶۱ هزار تومان تصویب شده است. با این حال به نظر می‌رسد با کاهش شدید قدرت خرید کارگران در سال ۹۷، افزایش حقوق‌ها در سال ۹۸ هم نتواند جبران این سقوط باشد.

بر اساس آمار بانک مرکزی، سال ۹۷ از لحاظ ارزش برابری حداقل حقوق کارگران نسبت به نرخ دلار در بازار آزاد، بدترین سال برای کارگران بود. محاسبه ارزش حداقل حقوق کارگران بر مبنای نرخ ارز در بازار آزاد، گویای آن است که بدترین وضعیت قدرت خرید کارگران از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون مربوط به سال ۱۳۹۷ بوده است.

 

 







در سال ۹۷ حداقل حقوق کارگران یک میلیون و ۱۱۴ هزار تومان بود که با لحاظ نرخ ارز ۱۳ هزار تومانی در بازار آزاد، حداقل حقوق کارگران معادل کمتر از ۸۶ دلار بوده است.

رقم ۸۶ دلاری حداقل حقوق کارگران در سال ۹۷ پایین‌ترین رقم از سال ۱۳۸۰ بدین سو بوده است.

بر اساس آمار بانک مرکزی از سال ۱۳۵۷ تاکنون بهترین سال حقوق کارگران سال ۱۳۸۹ بود به طوری که حداقل حقوق کارگران معادل ۲۸۶ دلار بوده است.

نکته مهم دیگر آنکه از لحاظ تغییرات ارزش دلاری حقوق کارگران، سال ۹۷ بدترین سال برای کارگران از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون بوده است.







در سال ۱۳۹۷ ارزش دلاری حداقل حقوق کارگران نسبت به سال ۱۳۹۶ حدود ۶۳ درصد کاهش پیدا کرد که بیشترین سقوط از سال ۱۳۵۷ به بعد بوده است.

این در حالی است که در سال ۱۳۹۱ که التهابات ارزی و تحریم‌ها رخ داد میزان سقوط ارزش دلاری حقوق کارگران ۳۹ درصد بود.


انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/1470