استاد دانشگاه تهران:

"چارچوب و ساختار" تحریم باید به‌طور کامل از بین برود / مراقب باشیم در دام "چانه زنی بر سر مطالبات حداکثری" طرف غربی نیفتیم

استاد دانشگاه تهران با بیان این که چارچوب و ساختار تحریم باید به طور کامل از بین برود، گفت: مراقب باشیم در دام “چانه زنی بر سر مطالبات حداکثری” طرف غربی نیفتیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار  قم فردا، ضمن تسلیت سالروز شهادت شهید فخری‌زاده به مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+4 اشاره کرد و اظهار داشت: دشمنان تلاش‌های متعددی را انجام دادند که در کشور اغتشاش و درگیری ایجاد کنند این اقدامات از ابتدای آبان‌ماه آغاز شد. وی ادامه داد: سوءاستفاده از تجمعات صلح‌آمیز مردم در اصفهان از دیگر برنامه‌هایی بود که در دستور کار دشمنان نظام قرار داشت که این توطئه هم خنثی شد.


ایجاد اغتشاش در داخل و افزایش فشارهای بیرونی دو راهبرد دشمنان نظام
صادقی نسب افزود: ایجاد اغتشاش در داخل و افزایش فشارهای بیرونی دو حربه اصلی دشمنان نظام در طی یک دهه اخیر بوده است.
وی به حضور مدیرکل آژانس اتمی در کشورمان اشاره کرد و ابراز داشت: آقای رافائل گروسی در حالی در سفر به تهران خواستار نصب دوربین‌ها در تأسیسات کرج شد که این دوربین‌ها با خرابکاری خود شما و رژیم صهیونیستی از بین رفت، حال ادعا دارند که باید این دوربین‌ها دوباره نصب شود.
استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: موضوع دیگر بازار ارز و دلار است که با افزایش کاذب تقاضا قیمت دلار را در بازار بالا بردند، همه این اقدامات و توطئه‌چینی‌ها به‌این‌علت است که مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران را تضعیف کنند و به خیال خودشان ایران با موضع ضعیف‌تر پای میز مذاکره بیاید و امتیازات بیشتری در مذاکرات بدهد.

مؤلفه‌های اصلی قدرت جمهوری اسلامی ایران همچنان پابرجاست
وی افزود: مؤلفه‌های اصلی قدرت جمهوری اسلامی ایران همچنان پابرجاست و قطعاً نباید امتیازات بیشتری در مذاکرات داده شود.
صادقی نسب تاکید کرد: هر کاری که علیه کشورمان صورت‌گرفته با شکست مواجه شده موضوعی که در اعمال فشارها و کارزارهای بین‌المللی علیه کشورمان در سال‌های اخیر بارها نمایان شد.
استاد دانشگاه تهران ابراز داشت: تیم مذاکره‌کننده کشورمان باید در مذاکرات با عقلانیت انقلابی پیش برود، به‌هرحال آمریکا در مذاکرات به دنبال دو تا موضوع مهم است نخست این که مدت‌زمان برجام را بالا ببرد و به نظر قصد دارد مدت‌زمان محدودیت‌ها که تاکنون بر اساس برجام تا سال 2025 بود تا 2050 بالاتر ببرد.
وی افزود: از سوی دیگر موضوع گام‌به‌گام است به این معنی که گام‌به‌گام به برجام برگردند که هر دوی این‌ها یک تله محسوب می‌شود چرا که هر دو غیرمنطقی و غیرعقلانی است.
صادقی نسب تصریح کرد: تمام هدف آمریکا از بازگشت گام‌به‌گام این است که بتوانند زمان این را داشته باشند که با فریبکاری و برداشتن برخی از تحریم‌ها از ما امتیاز بگیرند.

موضع قطعی تیم مذاکره‌کننده باید برداشتن تمامی تحریم‌ها باشد
وی افزود: موضع قطعی تیم مذاکره‌کننده کشورمان باید برداشتن تمامی تحریم‌ها باشد دقیقاً تحریم‌هایی که با خروج آمریکا از برجام اجرایی شد  و همچنین تحریم های جدیدی که خارج از توافق برجام وضعذشدند باید کاملا از بین بروند.

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: در واقع تحریم‌ها یک جا و با قابلیت راستی از سوی جمهوری اسلامی ایران باید برداشته شود.
وی خاطرنشان کرد: در برجام یک جمله خنده داری ذکر شده است که باید جمهوری اسلامی ایران به روح برجام متعهد باشد و آمریکا نیز هر زمانی با سنجش و ارزیابی خود متوجه شود که ایران به روح برجام متعهد نیست از آن می‌تواند خارج شود اتفاقی که در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ رخ داد و نباید ازاین‌گونه عبارات در برجام و توافق جدید وجود داشته باشد.

ساختار تحریم باید به‌طوری‌که کامل از بین برود
صادقی نسب ابراز داشت: ساختار تحریم باید به‌طوری‌ کامل از بین برود و اصطلاحاً “eradicate” شود. این که ساختار سر جایش باشد یک فریبی است که نباید بار دیگر بخوریم.
وی در خصوص تضمین موردنیاز کشورمان در مذاکرات اظهار داشت: کنگره آمریکا باید با صراحت این قرارداد جدید را امضا کرده و متعهد شود که این یک معاهده اساسی و اصولی بین‌المللی است و هرگز طرفین اجازه تخطی از آن ندارد و هیچ دولتی در آمریکا نمی‌تواند از آن خارج شود.
صادقی نسب ابراز داشت: نباید در دام چانه زنی بر سر مطالبات حداکثری مذاکره‌کنندگان غربی بیافتیم، چرا که یکی از شگردهای غربی‌ها در مذاکرات بیان خواسته‌های حداکثری در همان روزهای نخست در جهت منحرف کردن اهداف طرف ایرانی است که نباید اعتنایی به آن‌ها کرد. در مقابل، مذاکره کنندگان ایرانی در راستای بیان خواسته های ملت ایران باید با اظهار مطالبات حداکثری وارد میدان مذاکره شوند، این مطالبات می‌تواند رفع تمام تحریم‌های 43 ساله، پرداخت غرامت بابت خسارات هنگفتی که به اقتصاد ایران علی الخصوص در چند سال گذشته وارد کرده است و محاکمه آمران جنایاتی که بر علیه دانشمندان ایرانی مرتکب شده است باشند. باید این مهم را به خاطر داشته باشیم که طرف مقابل به مراتب بیش از ما به این توافق نیاز دارد، چراکه در غیر اینصورت هرگز پای میز مذاکره نمی آمد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران هم اکنون قابل‌مقایسه با سال 2015 نیست در همه زمینه‌ها از تولید گرفته تا ساخت موشک و ... در موضع قدرت قرار داریم که می‌تواند برگ برنده کشورمان در عرصه‌های مختلف باشد.



انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/5539
نظرات شما