واکسن پاستوکووک ۹۹ درصد ایمنی‌زایی دارد

رییس انستیتو پاستور ایران گفت: واکسن پاستوکووک بر روی ۲۴ هزار نفر در کشور مورد مطالعه قرار گرفت و ۹۹ درصد ایمنی‌زایی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، دکتر علیرضا بیگلری روز شنبه در نشست خبری با موضوع گزارش پیشرفت مطالعه و تولید واکسن پاستو کووک در ایران، اظهار داشت: خوشبختانه واکسنی طراحی و تولید شده که دارای ویژگی های خاصی است از قبیل اینکه تنها واکسنی است که در کنار خود، یادآور هم تولید کرده و همچنین قابلیت تزریق به سنین ۳ تا ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال را دارد. 

وی افزود: مهمتر از همه این که واکسنی است که قابلیت بازمهندسی دارد و با باز مهندسی مجدد با چندین جهش به صورت همزمان، هم در واکسن اصلی و هم در واکسن یادآور با ویروس مقابله می کند.

رییس انستیتو پاستور با تاکید بر اینکه این ویژگی ها باعث شد که این واکسن به عنوان بارزترین و شاخص ترین طراحی ها در زمینه واکسن های کووید به شمارآید، خاطرنشان کرد: خوشبختانه کارآزمایی های فاز یک و دو، موفقیت این واکسن را ثابت کرد و در فاز سه هم در ۴۴ هزار نفر در کشور کوبا و در ۸ شهر کشورمان این واکسن بر روی ۲۴ هزار نفر مورد مطالعه قرار گرفت و کارآیی و ایمن بودن خود را به اثبات رساند. 

بیگلری تصریح کرد: واکسنی که اکنون در دسترس مردم قرار دارد واکسنی است که علاوه بر اینکه می تواند ایمنی بسیار خوبی را ایجاد کند؛ یکی از بی خطرترین و مطمئن ترین واکسن هایی است که در دنیا برای کووید ۱۹ ساخته شده است.

وی با تاکید بر اینکه مسلما استفاده این واکسن برای گروه سنی زیر ۱۸ سال یکی از ویژگی هایی است که باعث می شود دانش آموزان و والدین با خیال راحت از آن استفاده کنند، اظهار داشت: اعتماد به انستیتو پاستور تا حدی است که وقتی نوزادی به دنیا می آید قبل از چشیدن طعم شیر مادر، واکسنی از انستیتو پاستور ایران را دریافت می کند، از این رو افتخار داریم که واکسنی مطمئن تقدیم کودکان و بزرگسالان کشور می کنیم.  

رییس انستیتو پاستور ادامه داد: دز یادآور این واکسن می تواند هم در کسانی که پیش از این به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده اند، ایمنی کامل ایجاد کند و هم دز یادآور می تواند برای واکسن های دیگر هم به عنوان یادآور به کار رود زیرا اثبات شده که کارایی خوبی دارد.  

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه در دنیا هم ثابت شده که بعد از ۲ دز نیاز به واکسیناسیون با دزهای یادآور وجود دارد خوشبختانه این تنها واکسن دنیا است که همراه خود دز یادآور هم دارد.  

بیگلری با تاکید بر اینکه این واکسن با دز یادآور می تواند بیش از ۹۱.۶ درصد کارایی در پیشگیری از بیماری شدید و همینطور بستری شدن داشته باشد، تصریح کرد: این افتخاری برای انستیتو پاستور ایران است که چنین واکسنی را تقدیم می کند.

رییس انستیتو پاستور اظهارداشت: ایمنی زایی با سه دز تقریبا در بیش از ۹۹ درصد افراد دیده می شود و با توجه به اینکه در کودکان فقط به ۲ دز واکسن نیاز است و به دز یادآور نیازی نیست، قطعا در فرصت های بعدی می توان از این واکسن برای ارتقای ایمنی و یادآور استفاده کرد و خوشبختانه به اندازه کافی واکسن در اختیار کشور خواهد بود.

بیگلری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه با ورود سویه دلتا، واکسن هایی که در دنیا با وسعت زیادی استفاده شده بودند کارایی خود را به نصف یا حتی به پایین تر از نصف رسانده اند و گزارش ها نشان می دهد واکسن هایی که در کشورهای غربی و برخی کشورهای اروپایی استفاده شد کارایی ۹۵ درصد داشتند وقتی که با موج دلتا جوامع بشری روبه رو شد کارایی آن واکسن ها نصف یا حتی به زیر ۵۰ درصد رسید باعث افتخار است که اعلام کنیم امروز یک واکسن معتبر را در اختیار مردم کشورمان قرار می دهیم.

وی یادآور شد: پیشینه یکصد ساله انستیتو پاستور ایران، آرامش و خاطر امنی را برای مردم ایجاد می کند که با خیال راحت بتوانند از این واکسن استفاده کنند. 

بیگلری تاکید کرد: فرصت را غنیمت می شمارم و از حمایت همه افرادی که در تولید واکسن کمک کردن تا به صورت انبوه در اختیار مردم قرار بگیرد تشکر می کنم، همچنین از همکاری رسانه های جمعی که محیط آرامی را فراهم کردند که بتوانیم به فعالیت بپردازیم و از اعتماد مردم به انستیتو پاستور تشکر و برای تمام فناوران عرصه واکسن در کشور که با تمام قوت وارد شدند آرزوی موفقیت می کنم زیرا افتخار آفرینان تاریخ سلامت کشور هستند.

واکسن کرونای مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران در کوبا به عنوان «سوبرانا۲» و در ایران به عنوان پاستوکووک نامگذاری شده است.

مطالعه کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا از ششم اردیبهشت ماه در ۸ شهر و با حضور ۲۴ هزار داوطلب آغاز شد، در شهرهای بابل، ساری، اصفهان، کرمان، بندرعباس و همدان داوطلبان مطالعه تحت مداخله دو دُز این واکسن قرار گرفتند و در شهرهای یزد و زنجان، علاوه بر دو دُز، یک دُز یادآور (سوبرانا پلاس) نیز به داوطلبان تزریق شد.

مدیر پروژه کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کرونای مشترک کوبا و ایران پیشتر گفته بود: مطالعه بررسی اثربخشی واکسن سوبرانا ۲ (پاستوکووک) در قالب مداخله دو دُزه ، فاز سوم بالینی در ۶ شهر مورد مطالعه، پایان یافته است.

به گفته دکتر احسان مصطفوی، نتایج گزارش آنالیز میانی مطالعه در مداخله دو دُزه و سه دُزه به زودی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/5483
نظرات شما