عامل ذوب شدن سرمایه مردم در بورس را بشناسید؟ + فیلم

همتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از کسانی که مردم را به بورس دعوت کردند، حل مشکل آن را زمانبر دانست و از سوددهی منطقی این بازار سخن گفت؛ اما وی در زمان مدیرکلی بانک مرکزی، یکی از دعوت کنندگان به سرمایه گذاری در بازار سهام و یکی از عاملان ذوب شدن دارایی مردم در این بازار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، بازار سرمایه از روز ۱۹ مرداد ماه سال گذشته تا امروز، حال و روز خوشی ندارد و و یک دوره ریزش فرسایشی را پشت سرگذاشته است که در این بازار مردمی که به بورس دعوت شدن، سرمایه‌هایشان حتی به یک پنجم هم کاهش داشت و از بین رفت.
عامل اصلی ذوب شدن سرمایه مردم دولت بود که در چند ماه به بورس دمید و از آن حمایت کرد تا رشد حباب گونه‌ای داشته باشد و پس از آن با تصمیماتش حدود ۳۵۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌های مردم را نابود کرد؛ یکی از عاملان ذوب شدن سرمایه مردم در بورس سیاست‌های بانک مرکزی بود که در این بازار بانک‌ها را با سرمایه مردم از ورشکستگی نجات داد از سوی دیگر تصمیماتی گرفت که شاهد خروج پول از بورس به سمت دیگر بازارها بودیم.
 
عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی که روز یکشنبه گذشته از این سمت کنار گذاشته شد، در اسفند ماه گذشته در سخنانی اعلام کرد که هشدارهای لازم را در خصوص روند بازار سرمایه داده بود و افزود: بانک مرکزی در حد توان خود از بازار سرمایه حمایت کرد که بخشی از تشدید رشد نقدینگی هم از آن سرچشمه گرفته است.
 
حال پرسش این است که آیا همتی درباره بازار سرمایه هشدار داده بود یا ایشان هم جزء کسانی بود که مردم را به سرمایه گذاری در بورس به نوعی تشویق می کرد؟.
 
براساس این گزارش، پیش از سخنان همتی، محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس در مصاحبه‌ای از بانک مرکزی خواسته بود که نرخ سود بین بانکی را کاهش دهد.

وی افزود: مهم‌ترین امر در بازار سرمایه متغیر‌های کلان است و ما از بانک مرکزی تقاضا داریم نرخ‌های بازدهی را به نوعی تنظیم کنند تا بازار‌ها در کنار هم کار کنند.

این درخواست رئیس سازمان بورس موجب شد تا روز ۱۸ اسفند سال ۹۹ همتی در دیدار با مدیران بانک مرکزی به سخنان دهقان دهنوی واکنش نشان دهد و توپ بخشی از رشد نقدینگی را در زمین بورسی‌ها انداخت.

وی با تاکید بر اینکه هشدار‌های لازم را در خصوص روند بازار سرمایه داده بود، گفت: بانک مرکزی در حد توان خود از بازار سرمایه حمایت کرده که بخشی از تشدید رشد نقدینگی هم از آن سرچشمه گرفته است و حتی بانک مرکزی در سیاست‌های پولی خود به دلیل برخی ملاحظات ازجمله بازار سرمایه از افزایش نرخ سود پرهیز کرده است.

همتی گفت: بانک مرکزی در تصمیمات خود مجموعه اقتصاد کشور را در نظر گرفته و سیاست‌های پولی خود را با مجموع ملاحظات دنبال کرده است.

فارغ از اینکه رشد وحشتناک نقدینگی به بورس مربوط است یا نه؛ و عملکرد رئیس کل بانک مرکزی در این زمینه چگونه بود، پرسش این است که آیا واقعا همتی در یک سال گذشته هشدار‌های لازم را در خصوص بورس داده بود؟

تشویق‌های همتی به سرمایه گذاری مردم در بورس!

۱۶ اسفند ماه سال ۹۸ به دنبال دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی برای بازگشت دامنه نوسان بازار سرمایه به ۵ درصد، رئیس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی اینستاگرام خود تاکید کرد که بازار ارز ریسک بالایی برای سرمایه‌گذاری دارد.

او درست در کنار این گفته از سرمایه‌گذاری در بورس حمایت کرد، اقبال به بازار سرمایه را نیک پنداشت و به ایجاد عمق بیشتر در آن ابراز امیدواری کرد.

 

۱۲ اردیبهشت ماه ۹۹، رئیس کل بانک مرکزی بار دیگر با اشاره به اقبال مردم از بازار سرمایه، عرضه سهام شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و تکمیل سهم شناور شرکت‌های بورسی را از ضرورت‌های ایجاد تعادل در عرضه، تقاضا و عمق بخشیدن به بازار سرمایه خواند.

او گفت که در راستای اجرای ضوابط قانونی کاهش بنگاه‌داری بانک‌ها، بخشنامه‌ای را در خصوص ضرورت واگذاری سهام شرکت‌های وابسته به بانک‌ها در بورس صادر کرده است.

 

۱۴ شهریور ماه سال گذشته، همتی با تاکید بر این که اقبال مردم به بورس موضوع مهمی است، اعلام کرد: بانک مرکزی توسعه بازار سرمایه را در راستای اصلاح ساختاری اقتصاد و ثبات مالی می‌داند و از آن حمایت می‌کند.

او در یادداشت اینستاگرامی خود نوشت: شایسته است مالکان عمده سهام اعم از نهاد‌های دولتی، عمومی غیردولتی، بنگاه‌های خصوصی بزرگ و حتی شرکت‌های تابعه بانک‌ها که طی چند ماه گذشته به دلیل رشد قیمت سهامشان منتفع شده‌اند با رعایت ضوابط قانونی نقش بازارسازی را ایفا کنند و برای اطمینان دادن به سرمایه گذاران خرد در جهت نقدشوندگی بازار و محافظت در برابر نوسانات اقدام کنند.

 

همچنین همتی در اردیبهشت ماه سال گذشته گفت: همه به این نتیجه رسیده‌اند که بازار سرمایه جای خوبی برای سرمایه‌گذاری است و حتی خود بانک‌ها از ما می‌خواهند سود را کاهش دهیم!

وی ادامه داد: سهم بازار سرمایه در تامین مالی باید به حدود ۵۰ درصد برسد.

وی در گفتگوی ویژه خبری نیز گفت: بازار بورس ما بسیار خوب شده است و جذب خوبی دارد و مردم علاقمند شدند در اینجا سرمایه گذاری کنند.

همتی در واکنش به این گفته مجری که وضعیت بورس از بانک‌ها بهتر شده است، گفت: ببینید ما که اصلا حرفی نداریم و هدفمان همین است که تامین مالی از بازار سرمایه به ۵۰ درصد برسد. هم اکنون تامین مالی از بازار سرمایه پایین‌تر از ۱۵ درصد است و این خوب نیست. الحمدلله وزارت اقتصاد و وزارت رفاه قصد جدی دارند که عرضه اولیه‌های بیشتری داشته باشند و عمق بیشتری این بازار خواهد یافت.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: من به عنوان مسئول پولی و ارزی کشور استقبال می‌کنم که بورس رونق بگیرد و هر کمکی از دستم بر بیاید انجام خواهم داد. ما معتقدیم بازار پول برای سرمایه گذاری و تامین مالی کوتاه مدت است و میان مدت و بلندمدت باید به بازار سرمایه برود.

این‌ها تنها بخشی از حمایت‌ها و به نوعی تشویق‌های رئیس کل بانک مرکزی از بازار سرمایه بود. در این بین هشداری از سوی عبدالناصر همتی درباره بازار سرمایه دیده نشد.

این خوب نیست که با تشویق مسئولین، مردم سرمایه‌های خود را به بازار سرمایه آوردند و در دوران رونق همه سعی می‌کردند رونق بورس را به نام خود تمام کنند و حالا که بورس به این حال و روز افتاده همه اعلام می‌کنند که ما هشدار‌های لازم را داده بودیم!

هر چند همتی شب گذشته باز هم وعده‌ها و سخنان که در مقام رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرده بود را باز فراموش کرد و از کسانی که مردم را ه بورس دعوت کرده بودند انتقاد کرد و از رشد معقول سخن گفت ولی ای کاش او این سخنان را در اوج رشد بورس می‌گفت و امروز به عنوان مدعی وارد نمی‌شد.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/5396
نظرات شما