ستاد دانشگاه تهران:

شورای نگهبان در تأیید صلاحیت نامزدهای ریاست‌جمهوری قانون‌مدارانه، بی‌طرفانه و اخلاق‌مدارانه عمل کرده است

استاد دانشگاه تهران با بیان این که شورای نگهبان در تأیید صلاحیت نامزدهای ریاست‌جمهوری قانون‌مدارانه، بی‌طرفانه و اخلاق‌مدارانه عمل کرده است، گفت: این شورا نماد مردم‌سالاری و دفاع از حاکمیت قانون است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، شاهین صادقی نسب با اشاره به اعلام نظر شورای نگهبان در خصوص نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم اظهار داشت: در برخی از زمان شاهد هستیم که صحبت‌هایی علیه شورای نگهبان صورت می‌گیرد که خلاف واقع و غیرکارشناسی است.
وی ادامه داد: برای پرداختن به این موضوع خوب است که از دریچه سازمانی و نهادی به این موضوع نگاه کنیم، سازمان‌ها برای این‌که بقا داشته باشند می‌گوییم که تصمیم‌ها و سیاست‌هایشان باید منطبق بر مأموریت‌هایی که دارند، باشد.
صادقی نسب افزود: وقتی وارد نهاد می‌شویم ما صحبت از سازمان‌هایی را می‌کنیم که حائز کیفیت‌هایی شده‌اند که این کیفیت‌ها باشد شده است که به آن‌ها عنوان نهاد را اطلاق کنیم.
وی بیان داشت: نهاد دارای هویت متمایز و شایستگی منحصربه‌فرد است، یعنی کاری که یک نهاد انجام می‌دهد منحصر به او است و در انجام این وظیفه نهاد تبحر دارد و شهرت بسیار زیاد و مشروعیت است.
استاد دانشگاه تهران ابراز داشت: ما می‌گوییم نهاد دارای مقبولیت عمومی است و به دلیل عملکردهای سالم و صادقانه‌ای که داشته است، مشروعیت هم دارد و ویژگی سوم دوام در گذر زمان است، نهادها با رعایت اصول توانسته‌اند مدت زیادی دوام پیدا بکنند چون در راستای وظایف و مأموریت‌های خودشان با کیفیت عمل کرده‌اند.
وی تصریح کرد: در واقع نهادها اصول و ارزش‌های حرفه‌ای را به‌تمام‌معنا رعایت کرده‌اند حال اگر در این فضا به شورای نگهبان نگاه کنیم، شورای نگهبان این عنوان نهاد بودن را کسب کرده و حائز این امتیازات است و عملکردش در این سال‌های گذشته کاملاً گواه این مهم است.
کارشناس مسائل سیاسی به مأموریت‌های شورای نگهبان نیز اشاره کرد و گفت: شورای نگهبان مأموریت نگهبانی و پاسداری از قانون اساسی را دارد و در واقع حراست و نگهبانی از منافع عمومی کشور را عهده‌دار است چراکه منافع عمومی در گرو رعایت حرمت قانون است.
وی ادامه داد: در چارچوب این مأموریت قانون اساسی وظایفی را برای شورای نگهبان تعریف کرده است که در آن آمده است شورای نگهبان نظارت بر قانون‌گذاری، تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات را برعهده دارد و این تکلیف قانونی است که برعهده‌ای این نهاد گذاشته شده است.
صادقی نسب به موضوع احراز صلاحیت‌های کاندیداهای ریاست‌جمهوری اشاره کرد و افزود: در این میان تفاوتی که انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس خبرگان رهبری با انتخابات مجلس دارد این است که در انتخابات مجلس نقش شورای نگهبان نظارتی است اما در انتخابات ریاست‌جمهوری و خبرگان رهبری و در بررسی صلاحیت‌ها راسا برعهده شورای نگهبان قرار گرفته است.
وی افزود: دربند نهم اصل 110 قانونی اساسی آمده است که صلاحیت داوطلبان ریاست‌جمهوری از جهت دارابودن شرایطی که در این قانون می‌آید باید قبل از انتخابات به تأیید شورای نگهبان برسد، در واقع نقش اصلی بررسی صلاحیت است.
استاد دانشگاه تهران تأکید کرد: بر اساس قانون اساسی این وظیفه بر دوش شورای نگهبان گذاشته شده است اما هر از گاهی برخی افراد در برابر وظایفی قانونی که این شورا انجام می‌دهد علیه این نهاد موضع می‌گیرند.
وی انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری را موردتوجه قرار داد و گفت: شورای نگهبان با رعایت اصل بی‌طرفی، پرونده همه نامزدهای انتخاباتی را بررسی کرده و با عنایت به مر قانون افرادی که حائز صلاحیت بودند معرفی کرده است.
صادقی نسب تصریح کرد: اصل بی‌طرفی و جلوه‌ای این بی‌طرفی به این معنا است که حتی اگر داوطلبی برادرش هم از اعضای شورای نگهبان باشد تضمینی بر تأیید صلاحیتش نیست که در واقع از زیبایی‌های عملکرد شورای نگهبان است که عبرت‌آموز است.
وی ادامه داد: امروز شورای نگهبان به بهترین شکل به وظیفه‌ای خود عمل کرد و قطعاً در بررسی‌هایی که در شورای نگهبان صورت‌گرفته است تمام ابعاد و زوایای زندگی این افراد مورد بررسی قرار گرفته است و نباید این مهم را فراموش کنیم که کسی که صلاحیتش تأیید می‌شود رئیس‌جمهور بالقوه است و این مهم باری که بر دوش شورای نگهبان گذاشته شده است را سنگین‌تر می‌کند.
کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: فردی که از این فیلتر عبور می‌کند به این معنی است که حائز شرایط ریاست‌جمهوری است.
وی ابراز داشت: شورای نگهبان همواره در طی دهه‌های اخیر عملکردی قانون‌مدارانه، بی‌طرفانه و اخلاق‌مدارانه عمل کرده و ویژگی‌های یک نهاد ممتاز را به دست آورده است.
صادقی نسب تصریح کرد: افرادی که به شورای نگهبان حمله می‌کنند و یا آن را آماج تهمت‌ها قرار می‌دهند دشمنان مردم‌سالاری و حاکمیت قانون هستند.
وی ادامه داد: شورای نگهبان نماد مردم‌سالاری و دفاع از حقوق عمومی و حاکمیت قانون است و تاختن بر او به معنی تاختن بر ارزش‌های مردم‌سالاری است.
صادقی نسب بیان داشت: کسانی که اساساً وجود شورای نگهبان را مورد هجمه قرار می‌دهند خوب است که نمونه‌های نظام سرمایه‌داری را که عموماً دلباخته آن هستند را ببینند.
وی تصریح کرد: ما در انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات متحده افرادی را داریم با عنوان " Delegates " و" Superdelegates" هر فردی برای این‌که بتواند نامزدی حزب خودش را به دست آورد باید مورد تأیید تعداد مشخصی از این Delegates " و" Superdelegates" باشد.
صادقی نسب تأکید کرد: Superdelegates"" مجموعه‌ای سیاستمداران کهنه‌کاری هستند که تأثیر بسیار زیادی بر روی افراد دارند و آن چیزی که آنجا اعمال می‌شود بسیار بیشتر از محدودیت‌هایی است که در کشورمان داریم.
وی افزود: افرادی که از روی ناآگاهی دست به تخریب جایگاه شورای نگهبان می‌زنند خوب است که قوانین حکمرانی در کشورهای مختلف را مطالعه کنند.


انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/5387
نظرات شما