عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

آمریکا با فرسایشی کردن مذاکرات به دنبال اجماع سازی علیه ایران است/نتیجه مذاکرات قطعا رفع تحریم‌ها نخواهد بود

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه نتیجه مذاکرات قطعا رفع تحریم‌ها نخواهد بود، گفت: آمریکا با فرسایشی کردن مذاکرات بدنبال اجماع سازی علیه ایران و ترمیم وجهه خود در عرصه بین الملل است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، حجت الاسلام محمد ملک زاده، عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم با اشاره به اصرار دولت بر انجام مذاکرات وین، اظهار داشت: در حالی که مذاکره کنندگان وین برای احیای یک توافق تقریباً مرده تلاش می‌کنند؛ یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در پایان هفته‌ای که تهران و واشنگتن مذاکرات غیر مستقیم در وین درباره بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را برگزار کردند، با روشن کردن موضع آمریکا درباره تحریم‌ها گفت هیچ یک از تحریم‌ها علیه تهران لغو نخواهد شد.
وی ادامه داد: البته این موضع گیری به هیچ وجه تازگی ندارد زیرا پیش از این نیز بارها و بارها دولت آمریکا و کارشناسان سیاسی از عدم تصمیم آمریکا برای لغو تحریم ها سخن گفته‌اند. با این حال تیم مذاکره کننده ایران همچنان اصرار دارند این مذاکرات بیهوده و فرسایشی را ادامه دهند و اقتصاد کشور را به نتایج از پیش مشخص آن گره بزند!
معطل کردن اقتصاد ایران برای جلوگیری از مقاوم سازی در مقابل تحریم هاست
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: فراموش نکنیم در این شرایط که ابزار فشار آمریکا یعنی تحریم‌ها دچار چالش شده و کارایی خود را از دست داده است ادامه دادن مذاکرات فقط برای ایران مضر است نه امریکا و غرب؛ زیرا همه شواهد نشان می‌دهد هدف آمریکا و اروپا از فرسایشی کردن مذاکرات معطل کردن اقتصاد ایران برای جلوگیری از مقاوم سازی اقتصادی در مقابل تحریم‌ها و حذف شرکای تجاری ایران است.
وی ابراز داشت:  با اندک تاملی در وضعیت موجود می‌توان دریافت که مذاکرات برای رفع تحریم ها نتایج قابل قبولی برای ایران نخواهد داشت زیرا موضع هر دو طرف مذاکره کننده یعنی ایران و غرب در پرونده هسته‌ای کاملاً مشخص است.
حجت الاسلام ملک زاده بیان داشت: موضع قعطی و تغییر ناپذیر ایران برداشته شدن کلیه تحریم هاست و موضع آمریکا نیز حفظ ساختار تحریم‌هاست. ایران تاکنون به تعهدات خود عمل کرده و غرب در حالی که به هیچ کدام از تعهداتش پای بند نبوده است بر تداوم مذاکرات اصرار می‌ورزد!
آمریکا با فرسایشی کردن مذاکرات بدنبال اجماع سازی علیه ایران و ترمیم وجهه خود است
وی تصریح کرد: در این شرایط حضور دوباره بر سر میز مذاکره مسلما دستاوردی برای ایران نخواهد داشت اما برای آمریکا حتما بدون فایده نخواهد بود زیرا آمریکا با فرسایشی کردن مذاکرات بدنبال اجماع سازی علیه ایران و ترمیم وجهه خود در عرصه بین الملل است و این تله خطرناکی برای ایران است که باید مراقب باشیم در دام آن نیافتیم.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: پذیرش ادامه مذاکره از سوی ایران در این شرایط برای غرب به معنای آن است که ایران آمادگی دارد، امتیازات تازه‌ای بدهد و همین امر غرب را گستاخ‌تر خواهد کرد.
وی ابراز داشت: از نظر آمریکا و اروپا اگر نتایج مذاکرات به تن دادن ایران به سایر باج‌خواهی‌های غرب منتهی نگردد ارزشی ندارد. این در حالی است که ایران حتی اگر مذاکره دوباره با آمریکا را هم بپذیرد و امتیازات مجددی در موضوعات مورد ادعای آنها در زمینه هسته‌ای، موشکی، منطقه‌ای و ... بدهد، تحریم‌ها برداشته نخواهند شد.
آمریکا به دنبال تضعیف قدرت ایرن است
حجت الاسلام ملک زاده ادامه داد: آمریکا مذاکره را از یک‌سو برای بازگرداندن آبرو و اقتدار فروپاشیده خود در دنیا و به‌خصوص در منطقه و از سوی دیگر برای تضعیف قدرت سرسخت‌ترین دشمن خود یعنی ایران می‌خواهد.
وی گفت: بنابراین بهترین اقدام در این شرایط رها کردن مذاکرات بیهوده با اتکاء به توان داخلی و مقاوم سازی اقتصاد کشور در مقابل تحریم‌هاست. تنها با این اقدام ایران می‌تواند طرف غربی را وادار به انجام تعهداتش کند.
این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: این یک واقعیت آشکار و بدیهی است اما چرا این موضوع بدیهی را متاسفانه برخی مسئولان ما درنمی‌یابند و ایران را ناگزیر به تن دادن به آن می‌کنند و همچنان بر طبل مذاکره با امریکا می‌کوبند، پرسشی است که مشخص نیست.



انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/5369
نظرات شما