کارشناسان اقتصادی مطرح کردند؛

موانع تولید را چگونه کنار بزنیم

برای داشتن یک اقتصاد شکوفا و پایدار باید توجه ویژه ای به بحث تولید داشته و یک برنامه کلان برای آن ایجاد کنیم و در رفع موانع تولید برنامه ریزی منسجم داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، یکی از مهمترین مشکلات امروز کشور بحث اقتصاد است که رهبر معظم انقلاب چند سالی است به صورت هوشمندانه در نامگذاری سال های اخیر با پرداختن به مساله تولید، این مشکل را به مسوولان گوشزد کرده و به نوعی تولید را به عنوان راه مهم در رفع مشکلات اقتصادی معرفی می کنند.
دشمنان انقلاب نیز این نقطه ضعف کشور را می دانند و به خوبی روی آن دست گذاشته و با تحریم‌های ظالمانه قصد فشار آوردن بر کشور را دارند .
دشمن در بخش های مختلف سیاسی و نظامی توان رویارویی با ما را ندارد اما در بخش اقتصادی با تحریم و ایجاد مانع در فروش نفت کشور در کنار بی تدبیری و ضعف مسوولان باعث فشار اقتصادی بر کشور و به وجود آمدن مشکلات معیشتی برای مردم شده است .
اگر ما به دنبال یک اقتصاد شکوفا و پایدار هستیم باید توجه ویژه ای به بحث تولید داشته و یک برنامه کلان برای آن داشته باشیم .اگر در کشور از تولید حمایت و پشتیبانی شود و سرمایه داران برای ورود به بخش تولید حمایت شده و موانع آنها برداشته شود مشکلات اقتصادی کشور تا حد زیادی حل خواهد شد .



بی اثر کردن تحریم‌ها روش مؤثری برای رفع تحریم‌ها است
ازهمین رو روح‌الله متفکر آزاد عضو هیئت رئیسه مجلس در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه اقتصاد کشور را به لغو تحریم‌ها گره نزنید و اقتصاد را معطل نگذارید، اظهار داشت: فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اقتصاد کشور را نباید به موضوع رفع تحریم‌ها گره زد، فرمایشی دقیق، علمی و سیاستگذاری مهمی در راستای خنثی کردن اثر تحریم‌ها است.
وی با تاکید بر اینکه بی اثر کردن تحریم‌ها روش مؤثری برای رفع تحریم‌ها است گفت: اقتصاد کشور لزوماً نباید از مسیر رفع تحریم گشایش پیدا کنند و می‌توان تحریم‌ها را بی‌اثر کرد تا اقتصاد کشور شکوفا شود.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر اقتصاد کشور درون‌زا شود و بتوانیم با ظرفیت‌های خودمان مسیر دشمن را برای تحریم‌ها ببندیم و همچنین کالاهای تحریم شده را خودمان تولید کنیم، این پیام به تحریم کنندگان منتقل می‌شود که آن کشور تحریم شده به خودکفایی رسیده است و باید از تحریم آنان دست بردارد.



تولید، شاه کلید اقتصاد است/ نظام بروکراسی و اداری مانعی در برابر تولید
از طرفی حجت الله عبدالملکی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگاران با بیان این که تولید، شاه کلید اقتصاد است، افزود: بدون تولید قوی، اهداف اقتصادی تحقق نمی‌یابد. تولید در داخل کشور خلق رفاه و در خارج از کشور خلق قدرت می‌کند و مطمئنا هیچ کشوری نیست که به رفاه و قدرت نیاز نداشته باشد.
عبدالملکی گفت: افزایش تولید افزایش اشتغال و درآمد مالیاتی را در پی دارد همچنین کاهش نیاز به ارز با افزایش تولید باعث می‌شود در برابر تهدیدات خارجی بایستیم.
این کارشناس اقتصادی، کلید اصلی رفاه را تولید عنوان کردو گفت: قطعا مانع زدایی اولویت دارد آن هم به دلیل این که مانع زدایی کار ساده تری است و منابع احتیاج ندارد ضمن اینکه برای پشتیبانی، نیاز به نقدینگی است و این خود توجیهی برای تغییر در امر تولید است، اما در مانع زدایی، هیچ مانعی مورد قبول نیست.
وی نظام بروکراسی و اداری را مهمترین مانع در مسیر تولید کشور عنوان کرد و گفت: کشور ما در سطح بین الملل سختگیرانه‌ترین رفتار در بحث صدور مجوز با تولیدکنندگان دارد اغلب فعالان بخش خصوصی و سرمایه گذاران که قصد ورود در تولید دارند به دلیل طولانی بودن صدور مجوز، منصرف می‌شوند.
وی در ادامه به محور پشتیبانی‌ها اشاره کرد و گفت: در تامین منابع مالی و پشتیبانی از تولید، بحث شبکه بانکی اهمیت دارد، شبکه بانکی در حال حاضر 2 هزار میلیارد تومان خلق نقدینگی می‌کند. سال گذشته بیش از 800 هزار میلیارد تومان نقدینگی خلق شده است، این نقدینگی کجا رفته و چرا به سمت تولید سوق داده نشده است که اگر فقط 20 درصد این نقدینگی سمت تولید می‌رفت دیگر در کشور بیکار نداشتیم، ما در نظام بانکی هم نیاز به انقلاب داریم.
این کارشناس اقتصادی دیپلماسی تجاری را از دیگر موارد پشتیبانی در عرصه تولید عنوان کرد و افزود: همه کشور‌های دنیا، صادرکنندگان خود را پشتیبانی دیپلماتیک می‌کنند یعنی سفیر باید از صادرکننده حمایت کند، اما واقعیتی که الان به آن دچار هستیم این است که از هزار میلیارد دلار صادرات به کشور‌های همسایه، فقط 2 درصد سهم ماست که اگر به 5 درصد برسد جهش تولید اتفاق می‌افتد.

با قوانین ۴۰ سال قبل نمی‌توان اقتصاد را اداره کرد!
همچنین در این خصوص علی اکبر لبافی یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به شعار سال، اظهار داشت: شعار امسال به نوعی تکمیل کننده شعارهای سال‌های گذشته است، چون سال‌های قبل شعارها بر محور تولید و وجدان کاری و مباحث اقتصادی بود ولی شعار امسال تکمیل کننده است از این جهت که هم به پشتیابی از بخش تولید و هم بر رفع موانع تولید تاکید شده است.
این کارشناس حوزه کار با اشاره به اهمیت رفع موانع از پیش پای تولید کنندگان گفت: برای آنکه پشتیبانی اتفاق بیفتد لازم است موانع تولید برطرف شود و این کار نیازمند داشتن قوانین منطبق با شرایط موجود و اصلاح و بازنگری قوانین موجود است، چون با قوانین ۴۰ سال قبل نمی توانیم شرایط اقتصادی امروز را هدایت و مدیریت کنیم.
وی افزود: اگر به دنبال حمایت از تولید و رفع موانع آن هستیم باید نظرات و تجارب بخش خصوصی را به کار بگیریم و مشارکت بخش خصوصی به معنای واقعی در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها اتفاق بیفتد.



عدم هدایت سرمایه ها به سمت تولید
این در حالی است که سید امیر سیاح کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به شعار سال 1400 مبنی بر «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» به بررسی موانع ریشه‌ای تولید در کشور پرداخت و گفت: به طور کلی موانع تولید به دو دسته موانع ریشه‌ای و موانع متعارف تقسیم می‌شود که موانع متعارف را کارآفرینان و بنگاه‌های اقتصادی بیشتر حس می‌کنند و موانع ریشه‌ای را پژوهشگران و کارشناسان درمی‌یابند.
وی ادامه داد: از جمله مهمترین موانع ریشه‌ای در مسیر تولید داخلی می‌توان به نبود «استراتژی توسعه تولید» اشاره کرد. نبود استراتژی توسعه تولید بدین معناست که در فقدان آمایش سرزمینی، معلوم نیست چه کالاهایی باید در داخل کشور تولید شده و این کالاها در چه مناطق و شرایطی تولید شوند.
سیاح گفت: وقتی این استراتژی وجود ندارد منابع کشور برای ایجاد جهش و رونق تولید از بین می‌روند و یا اینکه بازدهی کمتری نسبت به سایر گزینه‌های موجود به همراه خواهند داشت. اما در صورت تدوین استراتژی توسعه تولید، منابع کشور به بهترین نحو ممکن استفاده خواهد شد.
باید سوداگری‌های نامولد با انواع مالیات‌ها سرکوب و نقره‌ داغ شوند
این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: دومین مانع ریشه‌ای در مسیر تولید، وجود کسب‌وکارهای موازی غیرمولد یا سوداگری‌های نامولد در کشور است که سود بسیار بالاتری نسبت به کار تولیدی دارند. آزاد بودن سوداگری‌های نامولد در ایران در بازارهای مسکن، ارز، خودرو، طلا، زمین و ... باعث شده است کمتر کسی برای تولید و سرمایه‌گذاری انگیزه داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: در همه اقتصادهای سالم، سوداگری‌های نامولد با اعمال انواع مالیات‌ها سرکوب و نقره‌ داغ می‌کنند و با اعمال مالیات‌های سنگین بر این سوداگری‌ها، از تولید حمایت می‌کنند.
این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: متاسفانه در حال حاضر دولت در مقابل اخذ مالیات از سوداگران نامولد مقاومت می‌کند و اجازه این کار را نمی‌دهد وگرنه در این حوزه راهکارها و شیوه اجرای سیاست اخذ مالیات از فعالیت‌های سوداگرانه مشخص است و تنها نیاز به عزم جدی در دستگاه اجرایی کشور وجود دارد که متاسفانه این عزم وجود ندارد.
 اعتباردهی بانک‌های خصوصی تحت کنترل 100 درصدی دولت قرار گیرد
وی همچنین اظهار داشت: مانع سوم در مسیر تولید داخلی این است که الان منابع کشور در خدمت تولید نیست و در محل‌های دیگر استفاده می‌شود. در همه اقتصادهایی که رشد جهشی داشته‌اند مثل اقتصاد کشورهای چین، کره‌جنوبی، ژاپن، آلمان و امثال آنها ، در مقاطعی دولت به بانک‌ها دستور میداد که به چه صنایعی و با چه نرخی و به چه میزانی تسهیلات اعطا کند.



درهای کسب و کارها را به روی جوانان بسته است

سیاح اظهار داشت: چهارمین مانع اساسی در مسیر تولید این است که حاکمیت قانون در کشور برقرار نیست. یعنی هر کسی هر جا حس کند که قانون به نفعش نیست و زورش هم برسد می‌تواند به راحتی قانون را اجرا نکند و زیرپا بگذارد. در کشوری که قانون حاکم نباشد، اقتصاد رشد نخواهد کرد و تولید رونق پیدا نمی‌کند و هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به سرمایه‌گذاری نیست.
این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: همچنین یکی از مشکلات اساسی کشور ما این است که سرمایه‌گذاران جدید نمی‌توانند به راحتی وارد کسب و کاری شوند. متاسفانه در حال حاضر به دلیل اعطای اختیارات سیاست‌گذاری به نهادهای ذی‌نفع، افراد حاضر در این نهادها که سود بالایی به جیب می‌زنند درهای این کسب و کار به روی جوانان می‌بندند و اجازه نمی‌دهند افراد دیگری در این کسب و کار حاضر شوند.


انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/5344
نظرات شما