خالی کردن هیجان اما به چه قیمتی!/ بار اضافه برای کادر درمان در این روزهای کرونایی نباشیم

هر روز که به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم آمار مصدومین حوادث چهارشنبه سوری منتشر می شود اما واقعا چرا برخی در این روزهای کرونایی برای کادر درمان مشکلات بیشتری را ایجاد می کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، این روز ها با نزدیک شدن به آخر سال زمان برای برخی افراد به سرعت باد و برای برخی افراد به سرعت لاک پشتی در حال حرکت می باشد؛ اما با همه این مسائل تیک و تاک ساعت به روال خود است و نه می تواند تند و نه کُند حرکت کند.
هر ساله با نزدیک شدن به هفته آخر سال برخی سنت ها که از سال های قبل از گذشتگان به یادگار مانده است توسط شهروندان انجام می گیرد که یکی از این سنت ها چهارشنبه سوری است؛ البته چهارشنبه سوری در سال های نه چندان دور بسیار زیبا و آرام برگزار می شد اما امروز ....
در دهه های نه چندان دور خانواده ها دور هم جمع می شدند و آتش کوچکی روشن می کردند و مانند گذشتگان خود از روی آتش می پریدند اما در این سال ها چهارشنبه سوری به مهمترین دغدغه خانواده ها در پایان سال تبدیل شده است.
چهارشنبه سوری که تحریف شده است
چهارشنبه سوری که با افراط و تفریط و چاشنی تحریف امروز تبدیل شده است به روز جنگ به گونه ای که آمارهای عجیبی از کشته شدن افراد و تعداد زیادی که از ناحیه های مختلف بدن دچار سوختگی شده اند داده می شود.

بیش از 200مصدوم و 3فوتی
از همین رو از هفته های قبل که هنوز به چهارشنبه آخر سال مانده بود آمار سوختگی ها و صدمات به وسیله مواد محترقه اعلام شد که در این خصوص مجتبی خالدی ، سخنگوی سازمان اورژانس کشور اظهار داشت: متأسفانه شاهد افزایش تعداد مصدومین مرتبط با حوادث چهارشنبه پایان سال هستیم.
وی افزود: تاکنون ۲۲۷ نفر مصدوم در سراسر کشور داشته‌ایم که ۶۰ نفر آنها هنوز در مراکز درمانی هستند و متأسفانه سه نفر آنها فوت کرده‌اند.
وی تصریح کرد: ۱۳ درصد از مصدومین حوادث مرتبط با چهارشنبه آخر سال دچار قطع عضو شدند، ۲۷ درصد چشمانشان آسیب دیده است، ۳۴ درصد دچار سوختگی شده‌اند و مابقی آنها دچار دیگر آسیب‌های جسمی شده‌اند.
خالدی افزود: ۱۴ درصد از مصدومان عابران پیاده بودند و ۸۶ درصد افرادی بودند که در حال استفاده از مواد محترقه بودند.
وی گفت: متأسفانه روند افزایشی تعداد مصدومان از اول اسفند شروع شده و بیشترین رنج سنی بین ۶ تا ۱۸ سال هستند.
به گفته سخنگوی سازمان اورژانس کشور ۹۲ درصد از مصدومان آقا و ۸ درصد خانم هستند.

همان طور که از سخنان سخنگوی اورژانس کشور مشخص است این آمار تکان دهنده فقط مربوط به طیف و سن خاصی نیست و حوادث چهارشنبه سوری تمام طیف ها و تمام رده های سنی را در بر میگیرد. باید گفت که اتفاقات و حوادث ناشی از چهارشنبه سوری ممکن است پیر و جوان ، زن و مرد ، کودک و بزرگ سال را در بربگیرد.

هشدار سازمان پزشکی قانونی درباره چهارشنبه آخر سال
از طرفی در این خصوص دکتر حامد نائیجی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، افزود: در روزهای منتهی به چهارشنبه آخر سال با حوادثی که منجر به فوت و یا مصدومیت تعدادی از هموطنان می شود مواجه هستیم، ضمن آنکه در سال جاری نیز شاهد انتشار اخباری در مورد آسیب دیدن تعدادی از هموطنان بر اثر حوادث ناشی از مواد منفجره و محترقه بوده ایم.
وی با اشاره به اینکه آمار مصدومین چهارشنبه آخر سال در اختیار اورژانس است و پزشکی قانونی تنها آمار قربانیان این حوادث را در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: در حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته ۵ نفر از هموطنان (۴ مرد و یک زن) جان خود را از دست دادند.

عمده مصدومین حوادث چهارشنبه سوری جوان و نوجوان هستند
وی با بیان اینکه عمده افراد فوت شده و یا مصدوم این حواث در سنین جوانی و نوجوانی قرار دارند افزود: افرادی که در حوادث چهارشنبه سوری سال قبل جان خود را از دست دادند زیر ۲۰ سال بودند و تنها یک نفر از آنان ۴۰ ساله بود.
نائیجی با تأکید بر اینکه در سال جاری علاوه بر مخاطرات استفاده از مواد محترقه و آتش زا با موضوع همه گیری ویروس کرونا نیز مواجه هستیم، اظهار داشت: از هموطنان درخواست می کنیم با توجه به خطرات استفاده از مواد منفجره و نیز همه گیری ویروس کرونا از برگزاری هر گونه تجمع و استفاده از وسایل و ابزار خطرآفرین و غیراستاندارد خودداری کنند.

بار اضافه برای کادر درمان در این روزهای کرونایی نباشیم
در این روز ها و شب ها اورژانس، نیروی انتظامی، بیمارستان ها ، آتش نشانی و...آماده باش هستند، بیمارستان ها تخت های اضافی خود را در راهروها قرار میدهند، پلیس امنیت در خیابان ها مستقر می شوند تا شاید همه این عوامل نقشی در کمتر شدن تلفات داشته باشند.
اما در این بین این سوال را باید پرسیدچرا این روزها که کادر درمان و کشور در حال به نوعی مبارزه با ویروس منحوس کرونا است باید افرادی این گونه باراضافه برای کشور ایجاد کنند؟ چرا برای چهارشنبه سوری فرهنگ سازی نمی شود تا این مراسم زیبا این گونه خشن و جنگ معابانه برگزار نشود؟ چرا برخی افراد با بی فکری خود باعث تلخ شدن سال جدید برای خود و دیگران می شوند؟
چرا روزی را که می شود باشادی و خنده پشت سر گذاشت با صدای انفجار مواد محترقه باعث ترس کودک و یا رنجش پیرمردی شویم و یا باعث آمدن اشک مادر و آه او  و حوادثی که به هیچ وجه نمی توان آن را جبران کرد، پشت سر بگذاریم.

خالی کردن هیجان اما به چه قیمتی؟!
برخی از افراد در سخنان خود اعلام می کنند که این رفتارها در جوانان و نوجوانان برای تخلیه انرژی مضاعف و درونی آنها می باشد و آنها نیاز به هیجان دارند اما باید پرسید واقعا به چه قیمتی؟
این در حالیست که اگر سنت چهارشنبه سوری و آتش بازی بدرستی اجرا شود لحظات زیبا و شادی را خلق خواهیم کرد، در کشورهای توسعه یافته با وضع قوانین محدودکننده و آگاهی دادن به مردم و برگزاری جشن های وسیع آتش بازی توسط گروه های حرفه ای توانسته اند تا حد زیادی از صدمات و تلفات ناشی از آتش بازی بکاهند و در عین حال مانع از لذت بردن مردم از آتش بازی نشوند.
حتی در کشور در حال توسعه ای چون هند برای کاهش تلفات آتش بازی علاوه بر ایجاد آگاهی عمومی از طریق رسانه ها و کمپین ها در موسم جشن ها دولت لوازم آتش بازی بی خطر را در میان دانش آموزان به طور رایگان توزیع می کند و دانش آموزان به طور دسته جمعی نسبت به عدم استفاده از لوازم آتش بازی غیر مجاز و رعایت نکات ایمنی متعهد می شوند.
در کنار این محدودیتها باید با برگزاری جشنهای آتش بازی باشکوه در مناسبت های مختلف توسط گروه های حرفه ای و تبلیغات وسیع در رسانه ها برای هدایت مردم به سوی این نوع آتش بازی بی خطر مانع از تمایل افراد به انجام خودسرانه آتش بازی شویم.





انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/5334
نظرات شما