سفرهای توریستی«آری»‌ زیارت عتبات«خیر»!

در حالی که به دلیل شیوع کرونا سفر به عتبات ممنوع شده، برگزاری تورهای تفریحی و توریستی به سایر کشورها برقرار است! افکار عمومی این سؤال جدی را دارد که آیا خطر ابتلا به کرونا در سفرهای توریستی وجود ندارد!؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،زمانی که خبر شیوع کرونا در چین مخابره شد، هیچکس گمان نمی‌کرد این ویروس منحوس، گسترش پرشتابی در سراسر جهان داشته باشد و از هر شهر و کشوری سر در بیاورد اما با سرعتی باور نکردنی فراگیر شد و سبک زندگی و عادات روزمره  مردم را دستخوش تغییرات زیادی کرد. 

اگرچه این مهمان ناخوانده با آمدنش فرصت‌هایی هم ایجاد کرد اما ما را از نعمت‌هایی که پیش از این قدرشان را نمی‌دانستیم، محروم کرد؛ از لذت در آغوش کشیدن دوستان و عزیزانمان، برگزاری جشن‌ها و دورهمی‌های خانوادگی گرفته تا مراسم‌های ملی، مذهبی و سفرهای زیارتی.

با آمدن این مهمان ناخوانده، از اسفند سال گذشته که عراق به دلیل نپذیرفتن زائران خارجی عذرخواهی کرد، هیچ کاروانی به عتبات عالیات اعزام نشد و بسیاری از عاشقان حسینی که در مناسبت‌ها و ماه‌های مهم قمری به زیارت عتبات مشرف می‌شدند چشم انتظار هستند تا بار دیگر زیارت دل‌انگیز عتبات نصیبشان شود اما همچنان این انتظار و حسرت پابرجاست!

البته چندی پیش خبری مبنی برموافقت وزیر بهداشت با برقراری سفرهای عتبات منتشر اما به سرعت تکذیب شد بنابراین باز هم امیدها ناامید شد.

اخیراً شاهد موجی از پرسش‌ها و انتقادات مردم درباره بی‌عدالتی در انجام سفرها و تورهای سیاحتی به کشورهای دیگر و ممنوعیت در سفر به عتبات هستیم.

حسین، جوان ۳۵ ساله‌ای که هر سال در ماه‌های صفر و شعبان به عتبات عالیات سفر می‌کرد،  می‌گوید: با شیوع کرونا سفرهای زیارتی عتبات عالیات به عراق ممنوع شد و بعد از آنکه مقام معظم رهبری گفتند تابع ستاد ملی کرونا باشیم، هر چه گفتند عمل کردیم اما حالا برای بنده و امثال بنده این سؤال ایجاد شده که چطور تورهای گردشگری و توریستی به سایر کشورها برقرار است و تبلیغات آنها برای نوروز هم فراوان در حال انجام است اما فقط سفر به عتبات ممنوع است؟!

دانشجوی جوانی که چند سالی است شوق زیارت عتبات را دارد، می‌گوید: آخرین بار سال ۹۷ به کربلا مشرف شدم و برنامه‌ام این بود که برای نوروز ۹۹ عازم کربلا شوم اما کرونا همه چیز را تغییر داد؛ نمیخواهم بدبینانه به موضوع نگاه کنم اما برایم سؤال است که چرا امکان سفر به عتبات ممنوع  اما سفر به سایر کشورها برای گردش و تفریح برقرار است؟ اگر در سفرهای سیاحتی و توریستی می‌توان پروتکل‌ها را رعایت کرد و با اعمال محدودیت این سفرها را انجام داد چرا درباره عتبات عالیات نمی‌شود؟! در حالی که کسانی که اهل سفرهای زیارتی هستند به‌دلیل اعتقادات مذهبی قوی‌تر، تقید آنها به اجرای پروتکل‌های بهداشتی نیز بیشتر است.

جوان دیگری در صفحه شخصی خود نوشته است: تورهای مسافرتی تفریحی شب عید برای کشورهای مختلف (ترکیه و ...) برقرار است اما همچنان زیارت حسین (ع) ممنوع! باز هم شک نکنیم؟ حتی اگر بدانیم آمار بیماران ترکیه چند برابر بیشتر از عراق است!

پرسش ها و انتقادات مطرح شده در حالی است که سازمان حج و زیارت، شیوه‌نامه‌ای بهداشتی برای اعزام زائران به عتبات تدوین کرده که در صورت موافقت ستاد ملی کرونا، با دقت اجرا خواهد شد.

حجت‌الاسلام  صحبت‌الله رحمانی؛ معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت درباره برخی از مهمترین دستورالعمل های تهیه شده گفته: "عدم اعزام از شهرهای قرمز و نارنجی، عدم اعزام متقاضیان دارای بیماری زمینه‌ای، توجه به میانگین سنی زائران و ارائه جوابیه منفی تست کرونا برخی از مهمترین بندهای این دستورالعمل است؛ امیدواریم با اهتمام به رعایت شیوه نامه‌های تدوین شده، شاهد اعزام مجدد زائران به عراق باشیم که البته نظر نهایی برای اعزام‌ها به عتبات عالیات منوط به تایید ستاد ملی مقابله با کرونا است."

به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن این محدودیت‌ها و شرایط، امکان برقراری حداقلی سفرها امکانپذیر است اما درباره علت وضعیت موجود لازم است پاسخ روشنی به افکار عمومی  داده شود.

سازمان حج و زیارت , کرونا , عتبات عالیات , مجلس شورای اسلامی ایران , کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایران ,

حجت‌الاسلام مجید نصیرایی؛ سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع، می‌گوید: جامعه مومنین و متدینین در مناسب‌های مختلف مذهبی مانند مراسم شب‌های قدر، ماه محرم و مناسبت‌های ملی ثابت کردند چقدر با فرهنگ هستند و دقیق‌ترین ملاحظات و پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند.

وی یادآور می‌شود: این قشر بسیار خوب و هوشمندانه پروتکل‌های بهداشتی را در مناسبت‌های مذکور رعایت کردند و حالا برایشان سؤال است که چطور سایر فعالیت‌ها و تورهای گردشی و سفرهای خارجی برقرار است و محدودیت چندانی برای آنها وجود ندارد اما برای فعالیت‌های مذهبی تا این حد محدودیت وجود دارد و سفر به عتبات ممنوع است؟

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه لازم است مسئولان مربوطه به این ابهام پاسخ دهند، می‌گوید: به نظر می‌رسد در ساختار موجود، ضعف‌هایی وجود دارد و شاید واقعاً قصد و غرضی در تصمیمات اخذ شده وجود نداشته باشد اما باید حضور افرادی چون رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یا نمایندگان مجموعه‌های مختلف فرهنگی در جلسات ستاد ملی کرونا تقویت و پررنگ‌تر شود تا تصمیمات بهتری حاصل شود.

اما غلامرضا منتظری؛ نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم در این باره،می‌گوید: تصمیم‌گیری درباره این موضوع باید بر اساس صلاحدید و سیاستهای ستاد ملی کرونا باشد، اگر بنا باشد این امر را به تشخیص دیگران بگذارید، ممکن است تفسیرهای مختلفی داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: وزیر بهداشت و مدیریت حوزه گردشگری باید با اعضای ستاد گفت‌وگو کنند، اگر حاصل این گفت‌وگو به مصحلت است، سفرها از سرگرفته شود بنابراین هم‌اندیشی باید توسط بخش تخصصی و ستاد کرونا اتفاق بیفتد؛ نمیدانم نگاه مسئولان ستاد ملی کرونا چیست و اما معتقدم متخصصین حوزه گردشگری که به این حوزه اشراف دارند و متخصصین حوزه کرونا باید درباره سفرهای زیارتی و غیر زیارتی به جمع‌بندی برسند و تصمیم یکپارچه‌ای اخذ کنند.

به طور حتم آنچه ستاد ملی مقابله با کرونا تعیین می‌کند برای همه لازم‌اجراست اما پرواضح است که باید تصمیم‌گیری درباره این موضوع از دوگانگی خارج شود به طور حتم در صورتی که صلاح بر انجام نشدن سفرهای زیارتی باشد هیچ کس اصراری بر آن ندارد و مردم درباره ممنوعیت سفر به مشهد مقدس یا قم نیز نسبت به تصمیم اخذ شده از سوی ستاد کرونا پایبند و مطیع بودند اما با در نظر گرفتن شرایط کشور عراق که آمار مبتلایان کرونا در این کشور بسیار پایین و بنابر مشاهدات میدانی، تختهای بخش‌های بستری کرونا در بیمارستای عراق خالی است، باید یک تجدیدنظر جدی در برقراری مجدد سفرهای زیارتی عتبات عالیات صورت گیرد.

اگر تشخیص مسئولان مربوطه بر تداوم ممنوعیت فرهای زیارتی است آیا لازم نیست درباره سایر سفرهای گردشگری و توریستی ببه مقاصدی مانند ترکیه که اتفاقا جزء درگیرترین کشورها با پاندمی کرونا است نیز تجدیدنظر جدی صورت گیرد؟

افکار عمومی این سؤال جدی را دارد که آیا خطر ابتلا به کرونا در سفرهای سیاحتی و توریستی وجود ندارد و صرفاً در سفرهای زیارتی امکان ابتلا وجود دارد؟! این سؤال مبنایی است که مسئولان مربوطه به‌ویژه ستاد ملی مقابله با کرونا باید پاسخگوی آن باشند. 




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/5300
نظرات شما