گزارشی از فضای رها شده اینستاگرام؛

تبلیغات نامتعارف در فضای بی در و پیکر مجازی/استفاده از زنان برای تبلیغ در اینستاگرام

این روزها با افزایش حضور مخاطبان در اینستاگرام، پیج ها اقدام به تبلیغات خدمات و کالای خود در این فضا می کنند اما این تبلیغات به صورت نامتعارف با استفاده ابزاری از زنان انجام می گیرد که می طلبد مراجع نظارتی و قضایی به این عرصه ورود جدی داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، پیشرفت در تکنولوژی یکی از مسائل مهم دنیای امروز است که هر روز آپدیت تر می شود و تغییرات بیشتر و بالاتر و بهتری را ثبت می کند که این پیشرفت ها می تواند به سود و یا ضرر بشر باشد و یا می تواند موجب ایجاد مشکلات و آسیب های اجتماعی و اخلاقی در جامعه شود.

مشکلات و انحرافات در اخلاق و فرهنگ نمایان می شود

بیشتر مشکلات و انحرافات در افراد از اخلاق و فرهنگ خود را نمایان می کند، انحرافات اجتماعی که در افراد رخ می دهد به دلیل این است که خود را در انزوای اجتماعی قرار می دهند که این مسئله باعث تخریب خود فرد می شود.
این در حالی است که انحرافات اجتماعی مسئله ای است که به تدریج دیگران را نیز درگیر خود می کند،  مسائل و معضلات اجتماعی مقیاس و معیار درجه‌بندی خاصی ندارند که بتوان گفت مسئله‌ای از دیگری خاص‌تر است، بلکه با توجه به درهم‌تنیده بودن مسائل اجتماعی باید گفت غفلت از مسائل کوچک به دلیل پایین بودن رخداد یا ابعاد آن، سرانجام آن را به جایی می‌رساند که برای رفع آن باید بودجه و انرژی گزافی صرف شود.
و اما امروز یکی از این عرصه ها را می توانیم فضای مجازی عنوان کنیم که استفاده مناسب از آن می تواند به سود بشر و استفاد سوء از آن باعث متضرر شدن بشر خواهد شد. البته در این بین باید به نقش مراجع قضایی و نظارتی برای کنترل و نظارت  و همچنین نقش دولت و مسئولین فرهنگی برای ایجاد خوراک در این بستر هم اشاره کرد.

باید فضای مجازی و رسانه را خوب مدیریت کنیم
در این خصوص معصومه ظهیری، معاون فرهنگی تبلیغی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران گفت: اگر فضای مجازی و رسانه های ارتباط جمعی را خوب مدیریت کنیم و ما آنها را در اختیار بگیریم نه آن‌ها ما را در اختیار بگیرند حضور ما در این عرصه مفید و مؤثر خواهد بود و آسیبی به ما نمی رسد که این همان فرصت برای ما می باشد مانند موجی که ما بر او سوار می شویم نه موجی که ما را ببرد.



فضای مجازی رهاشده و صاحب ندارد
همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی ذوالنوری با انتقاد از وضعیت کنونی فضای مجازی اظهار داشت: فضای مجازی متأسفانه رهاشده و صاحب ندارد و دولت کنترلی بر روی این امور ندارد.
وی ادامه داد: دولت می‌تواند کنترل ایجاد کند اما کنترل‌ها را اعمال نمی‌کند به‌طوری‌که در فضای مجازی انواع ناهنجاری‌ها، قبح زدایی ها، حرمت‌شکنی‌ها، توهین به مقدسات و ارزش‌ها را شاهد هستیم.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: علاوه بر این شاهد گسترش راه‌های تخلف و دزدی هستیم که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد و این به امنیت و آرامش کشور صدمه می‌زند.
وی ادامه داد: دولت نمی‌خواهد به این عرصه‌ها ورود پیدا کند اگر بنا داشته باشد ورود پیدا کند قطعاً این‌ها قابل‌کنترل است.

مسئولان اعتقادی به کنترل فضای مجازی ندارند
از طرفی سید مرتضی اسماعیلی طبا  بابیان این‌که فضای مجازی نیازمند نظارت و کنترل اساسی است، اظهار داشت: رصد فضای مجازی توسط دستگاه‌های فرهنگی به‌تنهایی کافی نیست و باید به‌صورت عملیاتی و برنامه‌ریزی‌شده این فضا را برای سنین مختلف طبقه‌بندی کرد.
وی ادامه داد: فضای مجازی در کشور به‌طور کامل رها است و هیچ نهاد و سازمانی به‌صورت علمی و حساب‌شده بر روی این فضا نظارت ندارد.
اسماعیلی طبا بیان داشت: درواقع فضای مجازی از همان زمان که فراگیر شد، مهم و جدی گرفته نشد و از همین رو ضربه‌های زیادی در تمامی حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی حتی سیاسی و مذهبی به کشور زد و جالب‌تر این‌که این روند همچنان ادامه دارد.
عضو شورای فرهنگ عمومی استان قم ابراز داشت: در کشور ما متأسفانه یک کودک 5 ساله هم می‌تواند به همه بخش‌های فضای مجازی دسترسی داشته باشند که به‌هیچ‌عنوان علمی و کارشناسی نیست.



اما در فضای مجازی ابزارهایی برای استفاده کاربران ایجاد شده که برخی از این ابزارها باعث بروز مشکلات فرهنگی و اجتماعی و برخی از ابزارها با عث بروز مشکلات امنیتی می شود.
دراین بین اینستاگرام یکی از این شبکه های اجتماعی است که بیش از آنکه بتواند سود برای مخاطب داشته باشد باعث ایجاد مشکلات فرهنگی، اجتماعی، روحی، خانوادگی و... برای مخاطب خود می شود و این روز ها حضور مخاطبان ایرانی در این عرصه بیشتر از هر زمان دیگری می باشد.
فضای مدلینگ و تبلیغات در اینستاگرام
اما در سال‌های اخیر با رونق اینستاگرام که بیشتر بر پایه عکس قرار دارد  بازار مدلینگ و تبلیغات مد و لباس بسیار داغ شده‌است و با حضور کوتاه در این عرصه خواهیم فهمید در این فضا زنان و دختران ابزاری برای تبلیغ کالا مورد استفاده قرار می گیرند از طرفی  نظارت ناکافی بر فضای مدلینگ و تبلیغات در صفحات مجازی باعث شده تا برخی افراد با انواع پوشش های نامناسب دست به تبلیغات بزنند.
البته درآمد بالای مدلینگ در اینستاگرام باعث شده است که همه به این عرصه رو بیاورند و نبود نظارت و کنترل عامل رشد سریع این حرفه در اینستاگرام شده است و در این بین باید به بازیگرانی که در سال های گذشته بسیار کم کار و یا بی کار شده اند هم اشاره کرد که با مدل شدن در آرایشگاه‌ها و به دست میکاپ آرتیست‌ها یا مزون‌های کیف و کفش لباس دوباره دوباره توانسته اند در معرض دید قرار بگیرند و شاید بتوان گفت همین سلبریتی ها هستند که بر داغی این بازار در اینستاگرام اضافه می کنند.

راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور جدی گرفته نشده است
با توجه به این مسئله سید مرتضی اسماعیلی طبا با اشاره به شبکه ملی اطلاعات، گفت:  بارها گفته شده است که شبکه ملی اطلاعات باید هرچه سریعتر راه اندازی شود. بیش از ده سال است که این موضوع مطرح شده است ولی متاسفانه جدی گرفته نشده و زیرساخت ها آماده نشده است .
اسماعیلی طبا تاکید کرد: امروز بعد از آموزش سواد رسانه ای، تشکیل کامل و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است که می تواند از این گونه موارد جلوگیری شود.



دولت از شبکه های اجتماعی داخلی حمایت نمی کند

این استاد دانشگاه و رسانه تصریح کرد: شبکه های اجتماعی داخلی در این چندسال به خوبی کارایی خود را نشان داده اند و به سرعت در حال رفع اشکالات و ضعف های خود هستند اما متاسفانه دولت از این شبکه های داخلی  حمایت لازم را نمی کند.باید شبکه های اجتماعی داخلی تقویت شود.
فضای مجازیِ رها، امنیت و معیشت مردم را به خطر می اندازد
عضو شورای فرهنگ عمومی قم در ادامه با اشاره به نسبت شبکه ملی اطلاعات و معیشت، گفت: در بحران های سیاسی که در سال های گذشته رخ داد شاهد بودیم که وقتی اینترنت قطع می شد بسیاری از مشاغل مجازی که محل کسب درآمد اصناف بود آسیب می دید. که این موضوع هم به این دلیل بود که ما شبکه ملی اطلاعات نداشتیم. اگر شبکه ملی اطلاعات داشته باشیم که پهنای باند  پایدار و استوار و با کیفیت اینترنت را در همه شرایط در اختیار مشاغل قرار دهد شاهد این گونه اتفاقات و آسیب دیدن صنوف مجازی نخواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم به زودی بهانه ها رفع و شبکه ملی اطلاعات اجرایی شود و هر چه زودتر شاهد برقراری یک شبکه ملی اطلاعات قوی، منجسم و پایدار با سرعت بالا و باکنترل داشته باشیم تا هم آسیب های اجتماعی، اخلاقی و امنیتی کمتر شود و هم بتوانیم خودمان این موضوعات را مدیریت کنیم.
دبیر انجمن سواد رسانه‌ای استان قم در خاتمه افزود: قطعا جوانان با استعداد و نخبه های داخلی می توانند شبکه ملی اطلاعاتی قوی را در ایران ایجاد کنند.



اصلاح فضای مجازی به پیشران‌های فرهنگی نیاز دارد
عبدالمجید تناور، مسئول قرارگاه فضای مجازی بسیج قم  گفت:‌ پیشران‌های فرهنگی باید با نگاه به ارزش‌های ملی و دینی مردم ایران،‌ محتوای موردنیاز مخاطبان فضای مجازی را تولید کنند و آن را به‌موقع ارائه دهند تا استفاده از محتواهای نامناسب در این فضا به نحو چشمگیری کاهش یابد.
وی ادامه داد: پیشران‌های فرهنگی باید در همه بخش‌های رسانه‌ای و فضای مجازی از حوزه سرگرمی و بازی گرفته تا حوزه اطلاع‌رسانی و اخبار،‌ وارد میدان شوند و با تولید محتوای بومی،‌ ذائقه مردم را به سمت استفاده صحیح از فضای مجازی هدایت کنند.

در هر حال یکی از مشکلات مهم جامعه امروز ما فضای مجازی و مسائل و مشکلات سلسله وار درون این فضا است که باعث به وجود آمدن معضلات فرهنگی اجتماعی شده است که روز به روز قدرتمند تر می شودو برای رفع آن نیازمند صرف هزینه و زمان بسیاری می باشد که باید از الان برای نظارت و کنترل آن فکری کنیم.


انتهای پیام/



انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/5293
نظرات شما