خسرو معتضد در گفتگو با انقلاب نیوز:

برخلاف نظر برخی از خارج نشینان، ایران در زمان شاه بهشت نبود/وابستگی حقارت آمیز خاندان پهلوی به غرب

این نویسنده و تاریخ نگار با اشاره به وابستگی حقارت آمیز خاندان پهلوی به غرب، گفت: امروز یکسری ها در خارجه نشسته اند و می گویند زمان شاه ایران بهشت بودو مردم شاد بودند اصلا چنین چیزی نبود همه مردم درد و گرفتاری داشتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، رکن اصلی سلطنت پهلوی در طول بیش از نیم قرن حاکمیت در ایران، وابستگی بود. هم رضاخان و هم محمدرضا پهلوی در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... ، وابسته غرب بودند و تلاش می‌کردند رضایت آنها را جلب کنند.
رضاخان به شدت به انگلیسی‌ها وابسته بود، با کمک آنها روی کار آمد و به دستور آنها نیز عزل و تبعید شد. او در طول دوران سلطنت خود نیز مطیع و فرمان‌بردار انگلیس بود.
محمدرضا پهلوی هم با نظر انگلیس، امریکا و شوروی روی کار آمد و مهم‌تر از آن، در سال 1332 با یک کودتای انگلیسی_امریکایی در قدرت باقی ماند. او در طول سلطنتش همواره مطیع غرب بود و این اطاعت بی‌چون‌ و چرا باعث از بین رفتن عزت نفس وی نیز شده بود؛ به طوری که او بارها از سوی نمایندگان امریکا و انگلیس تحقیر می‌شد اما هرگز توان مقاومت و ایستادگی در برابر آنها را نداشت.
خاندان پهلوی شیفته مظاهر فرنگی بودند
حکومت پهلوی در تمام این سال هایی که حکومت کردن فسادهای بسیاری در ابعاد مختلف انجام دادند از همین رو خسرو معتضد، نویسنده و تاریخ نگار در گفتگو با خبرنگار
انقلاب نیوز با اشاره به فسادهای اخلاقی، اقتصادی و سیاسی خاندان پهلوی اظهار داشت: خاندان پهلوی شیفتگی خاصی به مظاهر فرنگی داشتند.
وی ادامه داد: آقای هدایت نخست وزیر رضا شاه به دنبال پیشرفت، دانش و صنعت بود اما شاه به دنبال مد، لباس و فرنگی زندگی کردن بود؛ به همین دلیل ایران در دوره سلطنت محمدرضا شاه بسیار غرب زده شد.
دست اندازی خاندان پهلوی به مسائل مالی کشور
معتضد با اشاره به اینکه خاندان پهلوی به مسائل مالی کشور بسیار دست اندازی می کردند، گفت: یکی از مسائلی که شاید باعث سقوط خاندان پهلوی شد دست اندازی بسیار این خاندان به مسائل مالی کشور بود. هر کدام از این خاندان به نوعی از پول کشور استفاده می کردند و به حقوقی که دولت به آنها می داد اکتفا نمی کردند.
وی اضافه کرد: در آن زمان به یکباره قیمت نفت بالا رفت و این مسئله به جای اینکه رحمت برای کشور باشد باعث هرج و مرج مالی در کشور شد چرا که پول بسیاری زیر دست درباریان آمد و هر کاری می خواستند می کردند و به هر کسی که به ایران می آمد میلیون ها دلار پول می دادند. مثلا ایران به آب لندن یک میلیارد کمک کرد، برای به زیر آب نرفتن ونیز نیم میلیارد کمک کرد. به خیلی از این کشورها به دستور آمریکا پول می داد. آمریکا فکر می کرد این ارث پدرش است و شاه هم فکر می کرد این عطیه است که می تونه به همه بدهد. این مسائل کشور را بهم ریخت.
این نویسنده و تاریخ نگار با اشاره به اینکه مردم باید ساده زیستی را از مسئولین یاد بگیرند، خاطرنشان شد: وقتی پول نفت بدست درباریان رسید طبقه ای مرفه ایجاد شدکه از طریق پول نفت بسیار ثروتمند شدند و برخی از افراد ثروتمند امروزی هم از آن روز و از آن افراد الگو می گیرند.
برخلاف نظر برخی از خارج نشینان، ایران در زمان شاه بهشت نبود
وی عنوان کرد: امروز یکسری ها در خارجه نشسته اند و می گویند زمان شاه ایران بهشت بودو مردم شاد بودند اصلا چنین چیزی نبود همه مردم درد و گرفتاری داشتند.
معتضد با اشاره به اینکه فرح شیفته زندگی اروپایی بود، گفت:  خاندان پهلوی فرنگی فکر می کردند و به فکر مردم نبودند. شاه به انگلستان می رفت از لباس گارد ملکه انگلیس خوشش می آمد دستور می داد میلیون ها تومان هزینه کنند تا برای ایران این چنین لباسی آماده شود.


انتهای پیام/160
http://enghelab-news.ir/5250
نظرات شما