فرآورده‌های پروبیوتیک، دشمن استرس

مصرف پروبیوتیک، رشد باکتری‌های مضر را در شرایطی که افراد دچار استرس هستند، کنترل کرده و به سلامت افراد کمک می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،فاطمه مقدم متخصص داخلی روز چهارشنبه افزود: پروبیوتیک‌ها مکمل‌های غذایی حاوی میکروارگانیسم های زنده‌ای هستند که برای سلامتی میزبان مفید بوده و برای پیشگیری از ابتلا به سرطان کولون مفید است.

وی اظهار داشت: استرس، رژیم غذایی ضعیف، آنتی بیوتیک درمانی، عفونتها، مسمومیتهای غذایی و فرایند طبیعی پیری ممکن است تعادل دستگاه گوارش را به هم زند که مصرف غذاهای حاوی پروبیوتیک از فعالیت باکتری‌های مفید در دستگاه معده و روده حمایت کرده و از بروز بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

مقدم،  کمک به حفظ تعادل باکتری‌های مضر و مفید روده و حفظ سلامتی دستگاه گوارش، تحریک سیستم ایمنی و کاهش عفونت ها، درمان انواع اسهال ها و سایر عفونت های گوارشی، بهبود هضم لیپیدها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها، کمک به پیشگیری از سرطان کولون و جلوگیری از تولید موادی که باعث ایجاد سرطان می شوند، کمک به پایین آوردن کلسترول و کاهش فشار خون،   کمک به بهبود جذب مواد معدنی، مغذی و کاهش التهاب، کمک به تعادل هورمون های جنسی در شرایط استرس و کنترل رشد ویروس ها و باکتریهای بیماریزا را از فواید مصرف مواد غذای حاوی پروبیوتیک برشمرد.

وی تصریح کرد: مصرف پروبیوتیک‌ها باعث کاهش و از بین رفتن جذب مواد آلرژی‌زای موجود در لبنیات از طریق روده می‌شود و مطالعات نشان داده، نوزادان مبتلا به اگزما و نیز آلرژی در کودکانی که مادران آن‌ها در دوران بارداری پروبیوتیک مصرف کردند به طور چشمگیری از سایر کودکان کم‌تر است.

به گفته این متخصص داخلی، امروزه  بسیاری از افراد با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان بیماری‌ها با عوارضی مانند مشکلات گوارشی یا اسهال مواجه هستند، در حالی که مصرف پروبیوتیک‌ها همزمان با آنتی‌بیوتیک‌ها کمک به بازسازی روده می‌کند و در هضم مواد غذایی بسیار مفید خواهد بود.

مقدم افزود: گزارش های موجود نشان می دهد بیش از ۳۰ درصد مردم کشور دچار مشکلات گوارشی هستند که دچار یبوست می شوند، مصرف پروبیوتیک‌ها زمان انتقال غذا در روده را طولانی‌تر، میزان حرکات روده را بیشتر و منجر به نرم شدن مدفوع و دفع بهتر آن می‌شوند.

این پزشک ادامه داد: فراورده های لبنی پروبیوتیک شامل  ماست، دوغ، بستنی و شیر بوده و افراد می توانند از مکمل های حاوی پروبیوتیک نیز استفاده کنند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/4688
نظرات شما