در همایش دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) مطرح شد؛

تاکید آیت الله سبحانی بر لزوم تحول و تکامل در اصول فقه

آیت الله سبحانی بر ضرورت مساله تحول و تکامل در اصول فقه تاکید و تصریح کرد: علم موجود زنده‌ای است که باید کم‌کم به تکامل برسد و لذا اگر در آن تحول و جنبشی وجود نداشته باشد، به تدریج آن علم می میرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،این مرجع تقلید طی سخنانی در مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال علامه طباطبایی که در دارالقرآن آن عالم بزرگوار در قم برگزار شد، ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این مراسم گفت: خداونددر قرآن کریم، کلمه میزان را 3 بار تکرار می‌کند البته میزان به معنای ترازو است و در اینجا مراد ترازوی رسمی نیست بلکه بیان حقایق است، ضمن آن که مراد از این میزان، نظامی است که آسمان را نگه‌داشته و امروز در زبان علمی معنایش مشخص است.
وی افزود: اگر در علم اصول حجیت فقه را ثابت نکنیم نمی‌توانیم  قدمی برداریم و لذا باید به این موضوع نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.
استاد برجسته حوزه علمیه قم همچنین بابیان این‌که از زمان امام صادق (ع) علمای شیعه به‌صورت تک مسئله‌ای و دو مسئله‌ای به نوشتن اصول اقدام کرده‌اند، گفت: به‌مرور زمان علم اصول پیشرفت و تکامل پیداکرده است و در تاریخ به‌صورت مشخص این تکامل مشخص است.
وی اضافه کرد: شیخ مفید در کتاب تذکره به اصول فقه اشاره‌کرده و بعد از ایشان سید مرتضی شاگردش نیز کتابی درزمینهٔ اصول فقه دارد.
آیت الله سبحانی همچنین بیان داشت: بعد از سید مرتضی شاگرد او شیخ طوسی نیز کتابی درزمینهٔ علم اصول نوشته است اما بعد از شیخ طوسی در دو قرن بعدی علم اصول به‌صورت سکون مانده بود.
وی با بیان این‌که در دوران بعد بهبهانی بار دیگر تکامل اصول فقه را ادامه دادند، افزود: اهل سنت دو نوع فقه و اصول دارند یک اصول حنفی و یک اصول شافعی دارند حنفی‌ها علم اصول را از فقه می‌گیرند، اما شافعی‌ها برای اصول استقلالی را قائل هستند این در حالی است که قوانین فقهی در مذهب شیعه اصالت دارند.
این مرجع تقلید همچنین یادآور شد:  امروز در مراکش، تونس و مصر یک نوع تحولی در فکرشان ایجادشده و از اشعری گری دست کشیده‌اند و می‌خواهند فقهی را بر اساس مصالح خود ایجاد کنند که ما باید این موضوع را پیگیری کنیم.
وی در خاتمه گفت: باید این مسئله را باید موردبحث قرار بدهیم و بدانیم در دنیا چه می‌گذرد و اجازه ندهیم خدای‌نکرده انحرافی را ایجاد کنند.


انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/3771
نظرات شما