ظریف: آماده مذاکره مستقیم با عربستان هستیم!

وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با تلویزیون تی‌آرتی اظهار کرد که ایران همیشه آماده مذاکره مستقیم با عربستان سعودی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،محمدجواد ظریف، در گفت‌وگویی اختصاصی با تی‌آرتی که روز جمعه منتشر شده است، گفت: ما همیشه آماده مذاکره درباره تمامی مسائل با عربستان سعودی بوده‌ایم. عربستان همسایه ماست و قرار است تا ابد در کنار یکدیگر بمانیم. ما چاره‌ای جز گفت‌وگو با یکدیگر نداریم. ما می‌توانیم مستقیم یا از طریق میانجی‌گری با عربستان مذاکره کنیم. ما هرگز میانجی‌گری را رد نمی‌کنیم.
 
او افزود: ما هیمشه آماده مذاکره مستقیم با عربستان سعودی بوده‌ایم. رئیس‌جمهور حسن روحانی در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل با درخواست از هر هشت کشور خاورمیانه برای پیوستن به طرح ائتلاف امید این مسئله را نشان داد. امیدواریم که این طرح ادامه یابد و با همسایگانمان بر سر این مسئله گفت‌وگو کنیم.

ظریف درباره سوریه گفت: شش سال پیش که من وزیر امور خارجه شدم، در ساحل رودخانه ایست با وزیر امور خارجه پیشین ترکیه، احمد داووداوغلو قدم زدم و طرحی را برای صلح ارائه کردم. من در طرحم خواهان آتش‌بس فوری، برقراری مذاکرات داخلی در سوریه و انتخابات شدم. حال نیز معتقدم به مذاکرات داخلی در سوریه و قانون اساسی در سوریه نیاز است. ما باید برای انتخابات آتی سوریه که در سال ۲۰۲۱ برگزار می‌شود آماده شویم. به نظر من در وهله اول تبیین قانون اساسی سوریه حائز اهمیت است.

او در ادامه گفت: ما باید سعی کنیم که تنش‌ها را کاهش دهیم. ما با این که خواسته ترکیه مبنی بر برقراری امنیت را می‌پذیریم، باور داریم که امنیت با هجوم به سوریه حاصل نخواهد شد. گزینه‌های بهتری همانند توافق آدانا برای ترکیه وجود دارد. ما می‌توانیم کمک کنیم که دولت سوریه و ترکیه گردهم بیایند تا نیروهایشان بتوانند از مرزهایشان دفاع کنند. این گزینه بهتری برای ترکیه است.

وزیر امور خارجه با انتقاد از عدم پایبندی اروپا به توافقات هسته‌ایش گفت: از نظر من ایران می‌تواند بدون توافق هسته‌ای سر کند اما آیا اروپا نیز می‌تواند با این ادراک که شریک قابل اعتمادی در توافق نیست، سر کند؛ چراکه تمامی توافقاتی که قرار است با اروپا حاصل شود باید با آمریکا نیز عقد گردد؟ دولت آمریکا سایر جهان را مجبور کرده است که زورگویی‌های این کشور را بپذیرند. آیا اروپایی‌ها می‌توانند بپذیرند که سایر کشورها نیازی به عقد قرارداد با اروپا ندارند؟ چون کشورها اگر با آمریکا به توافق برسند، اروپا نیز تنها از توافق حاصله پیروی خواهد کرد. آمریکا هر کاری انجام دهد، اروپا توانایی تغییر آن را نخواهد داشت.

او در ادامه اظهار کرد: اگر منافع ملی کسی در حفظ توافق هسته‌ای باشد، آن شخص قطعا اروپا است و باید نشان دهد شریکی مستقل از آمریکا در توافقات بین‌المللی است.

محمدجواد ظریف همچنین با اشاره به تحریم‌های یکجانبه آمریکا گفت: آمریکا تحریم‌های سنگینی را علیه مردم ایران اعمال کرده است. ما اعمال تحریم‌ها را اعلان جنگ می‌دانیم. آمریکا جنگی را علیه ایران آغاز کرد. از فشار حداکثری همان تروریسم اقتصادی تعبیر می‌شود.

او تصریح کرد: وزیر امور خارجه، پمپئو، صریحا اعلام کرد که اگر ایران می‌خواهد مردمش غذا بخورند، باید از آمریکا پیروی کند. این جمله حتی تیتر پایگاه «نیوزویک» هم شد. حال شما در هر کتاب حقوقی که می‌خواهید، به دنبال معنای تروریسم بگردید یا حتی در گوگل جست‌وجو کنید. معنایش در همه جا می‌شود استفاده از زورگویی یا اعمال ستم علیه شهروندان عادی برای دستیابی به اهداف سیاسی.

همین که پمپئو گفته ایران برای غذا خوردن مردمش باید سیاست‌هایش را تغییر دهد، زورگویی محسوب می‌شود. این کار آمریکا اجبار و زورگویی علیه شهروندان عادی برای تغییر یک سیاست است. این معنای تروریسم است. حال چون این تروریسم شامل گرسنگی دادن می‌شود، جنایت جنگی نیز محسوب شده و وزیر امور خارجه پمپئو باید وکیل خوبی را برای خودش استخدام کند!

انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/3665
نظرات شما