خالی‌بندی به شیوه قائم مقام سفیر آلمان در تهران

یک دیپلمات آلمانی با وجود عهدشکنی‌های دولت متبوعش مدعی شد آلمان در روزهای سخت در کنار ایران بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

الیور اشناکتبرگ قائم مقام سفیر آلمان در تهران در همایش چشم‌انداز روابط دو کشور اظهار داشت: در حال حاضر مهمترین موضوع اقتصادی بین ایران و آلمان، صندوق اینستکس است که مشترکاً توسط انگلیس، فرانسه و آلمان ایجاد شده و هشت کشور دیگر به همراه نروژ نیز برای پیوستن به آن ابراز تمایل کردند.


الیور ‌اشناکتبرگ گفت: روابط اقتصادی دو کشور ریشه‌دار است و پایه‌ای برای فعالیت‌های مشترک امروز شده است. همین ریشه‌ها باعث شده که در این دوران پرتلاطم و طوفان‌های سختی که اقتصاد ایران را در نوردیده همکاری بین دو کشور همچنان ادامه داشته باشد هر چند در سال جاری مبادلات تجاری ما نصف شده و شرکت‌های آلمانی مجبور به ‌ترک ایران شدند، حتی بنگاه‌های کوچک آلمانی به سبب اینکه فعالیت بین‌المللی دارند برای دور شدن از جرائم تحریم به رغم میل‌شان کسب و کار خود را در ایران رها کردند.


قائم‌مقام سفیر آلمان ادامه داد: ما نمی‌توانیم از شرکت‌های آلمانی حفاظت کنیم و به جای آنها تصمیم بگیریم، البته تعداد زیادی از این شرکت‌ها به آینده خوشبین هستند و عقیده دارند که در مدت زمان کوتاهی روابط دوباره بهبود خواهد یافت.


وی افزود: ایران یک بازار با ظرفیت بسیار بالا است و روزی خواهد آمد که ماشین‌آلات آلمانی دوباره به ایران صادر شود ایرانی‌ها باید به یاد داشته باشند که در این دوران سخت آلمان در کنار آنها بوده و به تعهدات خود در برابر ایران پایبند بوده است.


وی ادامه داد: همه منتظر هستند تا اولین تبادل مالی از طریق اینستکس صورت بگیرد در حالی که ما به دنبال اولین تجارت مطمئن هستیم که از طرف آمریکایی‌ها مورد هجوم قرار نگیرد. اینستکس می‌تواند یک پروژه‌گذار برای رسیدن به اعداد تجاری قبل از تحریم باشد.


وی افزود: آلمان از فعالیت‌های آقای مکرون حمایت می‌کند و تلاش می‌کند که مباحث ایشان به نتیجه برسد بر همین اساس خانم مرکل صدراعظم آلمان در آمریکا با آقای روحانی دیدار و گفت‌وگو کرد.


اظهارات مخدوش دیپلمات آلمانی در حالی است که مرکل در نیویورک، به جای انتقاد از عهدشکنی دولت ترامپ و پافشاری بر ضرورت بازگشت آمریکا به برجام، جانب ترامپ را گرفت و مدعی شد «انتظار ایران برای برداشتن تحریم‌ها قبل از انجام مذاکرات جدید، غیر واقع‌بینانه است.»


قائم مقام سفیر آلمان توضیح نداده که دولت متبوعش در کدام روزهای سخت، کنار ایران ایستاده است؟ زمانی که شرکت زیمنس عهدشکنی کرد؟ یا دوره‌ای که وارتان هیلگر در تأمین تسلیحات شیمیایی، رژیم جنایتکار صدام را کمک کردند؟ و یا پس از برجام، با ایستادن کنار آمریکا؟


درباره دروغ راه‌اندازی کانال مالی نیز باید خاطرنشان کرد که اروپایی‌ها از تابستان سال گذشته وعده راه‌اندازی این کانال را دادند و اکنون قریب 9 ماه هم هست که برای راه‌اندازی کانال موسوم به اینستکس، امروز و فردا می‌کنند آخر سر هم، با گروگان گرفتن وعده ناچیز خود، عملاً شرط چنان کاری را دست کشیدن ایران از حقوق برجامی خود و پذیرش مذاکرات (امتیازدهی) جدید درباره اقتدار موشکی و نفوذ منطقه‌ای‌اش قرار داده‌اند!



انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/3657
نظرات شما