پرنسس ایتالیایی مهمان افق نو: افتخار دیدار با موسی صدر را داشته‌ام/ همه ما قدردان جبهه مقاومت هستیم

پرنسس ویتوریا آلیاتا که از خاندان سلطنتی ایتالیاست، در جستجوی حقیقت به کنفرانس افق نو در بیروت آمده و امیدوار است این‌جا با افرادی آشنا شود که بتوانند در تبدیل دنیا به جایی بهتر به او کمک کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،هفتمین دوره کنفرانس بین‌المللی افق نو از روز دوشنبه ۱ مهر تا چهارشنبه ۳ مهر ۹۸ با شعار «فرصتی برای صلح و حقیقت» و با حضور بیش از ۲۰ مهمان خارجی و چندین مهمان ایرانی در هتل «الساحه» واقع در بولوار «امام خمینی» شهر بیروت پایتخت لبنان برگزار شد. یکی از سخنرانان روز دوم این کنفرانس پرنسس «ویتوریا آلیاتا» نویسنده و مترجم ایتالیایی، متخصص حوزه «تمدن اسلامی» و دارای مدرک دکترا در رشته حقوق اسلامی بود. خانم آلیاتا که قبلاً خبرنگاری و عکاسی را هم تجربه کرده، فرزند یکی از خاندان‌های سلطنتی ایتالیاست.

 

پرنسس «ویتوریا آلیاتا» (چپ) یکی از سخنران‌های روز دوم کنفرانس افق نو در بیروت بود (+)

 

جالب است بدانید یکی از عمارت‌هایی که آلیاتا به ارث برده، عمارت صد اتاقه «ویلا والگوارنرا» در منطقه «باقریه»، «رمانتیک‌ترین ویلای سیسیل [۱] » توصیف شده و هزینه اجاره آن به مدت یک هفته به همراه تیم خدمت‌کار و یک آش‌پز در سال ۲۰۱۷ حداقل ۱۲۰۰۰ دلار (بیش از ۱۳۶ میلیون تومان) بوده است؛ هزینه خودرو، راننده و قایق تفریحی در صورت نیاز جداگانه دریافت می‌شود! (درباره این عمارت در ادامه گزارش بیش‌تر خواهید خواند) با این حال، خانم آلیاتا از همان سنین نوجوانی تصمیم گرفت به جای زندگی اشرافی‌ای که در آن به دنیا آمده بود، به دنبال حقیقت برود و اگر لازم شد زرق و برق زندگی خانوادگی‌اش را هم رها کند. پرنسس ویتوریا اکنون مانند تقریباً تمامی مهمان‌های دیگر افق نو در صورت ورود به آمریکا یا بسیاری از کشورهای اروپایی با استقبال گرمی مواجه نخواهد شد!

 

عمارت «ویلا والگوارنرا» در منطقه باقریه در سیسیل ایتالیا متعلق به پرنسس ویتوریاست (جزئیات بیش‌تر درباره عمارت به زبان انگلیسی) (+)

 

سالن غذاخوری عمارت «ویلا والگوارنرا» متعلق به پرنسس ویتوریا (+)

 

خبرنگار مشرق در حاشیه کنفرانس افق نو با خانم آلیاتا گفت‌وگو کرده و نظر او را درباره موضوعات مختلف جویا شده است. این شاه‌دخت ایتالیایی درباره دلایل علاقه‌اش به مطالعه درباره اسلام می‌گوید:

من اهل جزیره سیسیل هستم و این جزیره در قرون وسطی ۳۰۰ سال تحت حکومت اسلام بوده است. من در یک خانواده سلطنتی به دنیا آمدم و این به آن معنا بود که خانواده‌ام ارتباط‌های گسترده‌ای در منطقه مدیترانه با سایر خانواده‌های بین‌المللی داشتند و هنوز هم دارند. به لطف همین ارتباط‌ها بود که من در سن ۱۵ سالگی فرصت آن را پیدا کردم که به همین شهر بیروت بیایم و در رشته زبان عربی تحصیل کنم. من عاشق بیروت هستم و برایم مثل خانه دوم می‌ماند.

پرنسس ویتوریا که در سن ۱۶ سالگی یکی از مشهورترین آثار خود یعنی ترجمه رمان «ارباب حلقه‌ها» را منتشر کرد، توضیح می‌دهد که پس از مدتی زندگی در بیروت مجذوب جامعه چندوجهی آن و تعدد عقاید و مذاهب در این شهر شده و تصمیم گرفته تا پایان‌نامه دانشگاهی‌اش در ایتالیا را در اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی، زمانی که تنها ۱۹ سال داشت، به موضوع حقوق اسلامی و روابط اقلیت‌های مذهبی با دولت در لبنان اختصاص دهد. خانم آلیاتا که قبلاً خبرنگاری هم کرده، درباره تجربه زندگی‌اش در جنوب لبنان می‌گوید: «من در جنوب لبنان، همین جایی که [با مهمان‌های دیگر کنفرانس افق نو] رفته بودیم، زندگی کرده‌ام و افتخار آن را داشته‌ام که با «موسی صدر» دیدار کنم و در کوهستان با دروزها زندگی کنم، و یکی از اولین افرادی بودم که با «یاسر عرفات» مصاحبه کردم.»

 

 
 
 
پرس‌وجوی پرنسس ویتوریا از راهنماهای گردشگری به زبان‌های عربی و انگلیسی در جریان بازدید کاروان افق نو از زندان-موزه الخیام [دانلود]

 

پرنسس ویتوریا نظرش درباره امام موسی صدر را این‌گونه توصیف می‌کند:

یکی از دلایلی که موجب شد دانشگاه ایتالیا من را به خاطر پایان‌نامه‌ام سرزنش کند، این بود که در پایان‌نامه دوران ظلم و اشغالگری اسرائیل را توضیح داده و بعد نوشته بودم که الآن اوضاع فرق کرده و لبنانی‌ها یک رهبر بسیار خردمند به نام موسی صدر دارند؛ کسی که من آن زمان تازه با او ملاقات کرده بودم. استادان بزرگ دانشگاه می‌گفتند اگر این مطالب را در پایان‌نامه‌ات بنویسی ما نمی‌توانیم نمره بالایی به تو بدهیم. من به آن‌ها گفتم برایم اهمیتی ندارد، چون این‌ها نتیجه تحقیقات خود من است. و البته از همان زمان به بعد هم می‌دانستم که هرگز نخواهم توانست در حوزه دانشگاه به فعالیت ادامه بدهم؛ و همین‌طور هم شد. کار من در دانشگاه از همان‌جا دیگر به پایان رسید.

آلیاتا حدود ۱۰ سال در کشورهای جهان عرب، از لبنان گرفته تا ابوظبی (زمانی که هنوز تحت استعمار انگلیس بود) تا سوریه، زندگی کرد و در این مدت هرگز به اروپا برنگشت. وی می‌گوید یکی از دلایل برنگشتنش به اروپا نفرتی بوده که آمریکا از همان زمان از او داشته است. این اسلام‌شناس ایتالیایی توضیح می‌دهد:

اولین کتابی که تألیف کردم، وقتی ۲۵ سالم بود، درباره آمریکا بود و «به طور خلاصه: بهترین‌های آمریکا برای دنیایی بهتر» نام داشت. این کتاب تجربه دو سال زندگی من در آمریکا را توصیف می‌کرد و بسیار هم پیش‌گویانه بود، چون در فصل آخر آن تحت عنوان «ساخت تروریسم» من پیش‌بینی کرده بودم که آمریکایی‌ها گروه‌های تروریستی را ایجاد خواهند کرد تا از آن‌ها برای نابود کردن جوامع استفاده کنند. انتشار این کتاب کار بسیار دشواری بود، اما بالأخره توانستم آن را در ایتالیا منتشر کنم و بسیار هم جنجال‌آفرین بود.

 

پرنسس ویتوریا آلیاتا در عمارت «ویلا والگوارنرا» (+)

 

پرنسس ویتوریا آلیاتا در کنفرانس افق نوی امسال در بیروت (+)

 

آلیاتا می‌گوید شیوه تحقیقش درباره اسلام مانند روحانیون اسلامی در گذشته بوده و هر کتابی را نزد یک استاد آموخته است. وی درباره فرقه‌های مختلف اسلامی مطالعه کرده و تمرکز اصلی‌اش روی جایگاه، حقوق، سنت‌ها و نقش زنان در اسلام بوده است. کتاب آلیاتا در این‌باره که «حرم: خاطرات یک زن نجیب‌زاده از جهان عرب» نام دارد، به تغییر دیدگاه افکار عمومی غرب درباره اعراب اختصاص دارد و خود او می‌گوید نقطه آغاز فشارها علیه او نیز انتشار همین کتاب بوده است.

پرنسس ویتوریا سپس با خنده به مهمانان دیگر کنفرانس اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما که این‌جا جمع شده‌ایم، یک مشت آدم هستیم که نه به خاطر عقایدمان، بلکه به خاطر افشای واقعیت تحت فشار [دولت‌های غربی] هستیم.» و ادامه می‌دهد:

ما همه قدردان «جبهه مقاومت» هستیم، چون به لطف وجود این جبهه اکنون می‌توانیم ببینیم که هنوز هم به آینده امید هست، اگرچه زندگی در جهانی که افراد در آن به خاطر واکنش نشان دادن به ظلم زندگی‌شان نابود می‌شود، غیرقابل‌قبول است؛ جهانی که در آن قدرتمندان دارند علیه فقرا می‌جنگند و یک عده اندک می‌خواهند بر همه چیز کنترل داشته باشند. تا حدود پانزده سال پیش، هیچ امیدی به تغییر وجود نداشت و دنیا در دوره‌ای واقعاً سیاه به سر می‌برد. با این حال، مکان‌هایی که [در بازدید کاروان افق نو از جنوب لبنان] به آن‌ها رفتیم و افرادی که با آن‌ها ملاقات کردیم، ما را تشویق می‌کنند که همچنان این مسیر را ادامه بدهیم.

 

پرنسس ویتوریا آلیاتا (راست) در حال گفت‌وگو با آنتونی جیمز هال، پژوهشگر کانادایی حوادث ۱۱ سپتامبر در حاشیه کنفرانس افق نو در بیروت (+)

 

این اسلام‌شناس ایتالیایی در بیان اهمیت جنبش‌هایی مانند افق نو به ویژگی شبکه‌سازی آن‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید:

ملیت دیگر مسئله اصلی نیست؛ نه برای ما و نه برای آن‌هایی که دنیا را کنترل می‌کنند. آن‌ها به دنبال کنترل بر کشورها نیستند، بلکه به دنبال کنترل حیات و آینده انسان‌ها هستند و بنابراین دیگر برای مرزهای جغرافیایی اهمیتی قائل نیستند. از طرف دیگر، ما هم یک «دنیای بدون مرز» را می‌شناسیم: دنیای معنویت همیشه دنیایی بدون مرز بوده است؛ دنیایی که در آن زندگی انسان‌ها باید بر مبنای شأن انسانی باشد. افرادی که این اعتقاد را داشته‌اند، در طول تاریخ همیشه در کنار هم بوده‌اند. انسان‌های مقدس در تاریخ معنویت اسلامی افرادی بوده‌اند که فارغ از زمان و مکان زندگی کرده‌اند؛ این افراد مرزی میان انسان‌ها قائل نبوده‌اند.

پرنسس ویتوریا از حامیان سرسخت مبارزه علیه رژیم صهیونیستی است و در بحث با «شان استون» و «آدام دورمی» مهمانان آمریکایی افق نو که اعتقاد به پذیرش و به رسمیت شناختن این رژیم دارند، از محور مقاومت و در رأس آن جمهوری اسلامی جانانه دفاع می‌کند (جزئیات بیش‌تر)، در بازگشت از سفر دوروزه به جنوب لبنان به خبرنگار مشرق می‌گوید:

آن‌هایی که ما امروز مقابلشان می‌جنگیم، همان‌هایی هستند که چند دهه پیش تقریباً موفق شدند تا روح و روحیه حق‌طلبی مردم دنیا را از بین ببرند. سفر ما در این دو روز از این نظر اهمیت داشت که دیدیم چگونه مردم یک منطقه توانسته‌اند مقابل عده‌ای اشغالگر و نابودگر ایستادگی کنند. این واقعیت که این مردم به صورت خودجوش نسبت به این ظلم واکنش نشان داده‌اند و حاضر شده‌اند از کودکان و جوانان خود بگذرند تا یک جنبش مقاومت را شکل بدهند و موفق هم بوده‌اند، برای دشمنان ما و دنیای امروز نفرت‌انگیز است، چون قرار نبوده که شما مقابل این ظلم بایستید، بلکه باید هرگونه ظلمی را که به شما می‌شود بپذیرید. اما واقعیت این است که این وضعیت دیگر قابل‌تحمل نیست.

 

 
 
 
درون یکی از سلول‌های انفرادی در زندان الخیام در جنوب لبنان [دانلود]

 

خانم آلیاتا که اولین حضورش در کنفرانس افق نو را تجربه می‌کند، می‌گوید قبلاً از طریق دنیای فیلم و فیلم‌سازی نادر طالب‌زاده را می‌شناخته، اما امسال و در بیروت برای اولین بار است که با طالب‌زاده ملاقات می‌کند. آلکساندر دوگین، فیلسوف شناخته‌شده روس و مهمان دیگر افق نو که تأثیر مستقیم و نفوذ عمیقی روی ولادیمیر پوتین دارد (مصاحبه مشرق با دوگین در حاشیه افق نو را از این‌جا بخوانید) به عنوان دوست مشترک، زمینه آشنایی آلیاتا و طالب‌زاده و دعوت این پرنسس ایتالیایی به بیروت را فراهم کرده است. آلیاتا می‌گوید ماه ژوئن گذشته نشستی مانند افق نو را در عمارت بزرگ خودش در سیسیل برگزار کرده و امیدوار است در آینده این عمارت را به بنیادی در جهت ترویج اوراسیاگرایی تبدیل کند؛ موضوعی که یکی از موضوعات موردعلاقه دوگین هم هست.

 

(از چپ) آلکساندر دوگین، فیلسوف روس، و پرنسس ویتوریا آلیاتا در کنفرانس افق نو در بیروت (+)

 

این نویسنده ایتالیایی به موقعیت سیسیل در انتهای جاده ابریشم، با حوصله تمام، جزئیات تأثیرگذاری تمدن پارس و دین اسلام بر فرهنگ، جامعه و معماری این جزیره را تشریح می‌کند و می‌گوید: «این آن دنیایی است که ما می‌خواهیم به آن برگردیم؛ دنیایی که در آن مردم در ارتباط با یک‌دیگر هستند و مرزها باز بودند، اما نه برای تأمین منافع عده اندک حاکم بر جهان، بلکه برای یک نظام تجاری سالم؛ دنیایی که در آن ارمنی‌ها، یهودی‌ها و همه اقشار دیگر حقوق خودشان را داشتند، داشته‌های خود را با دیگران به اشتراک می‌گذاشتند، و نتیجه آن خلق آثار هنری و صنایع دستی باشکوه بود؛ و دنیایی که یک نظام چندقطبی بر آن حاکم بود.»

 

اتاق «آپولو» در «ویلا والگوارنرا»؛ پرنسس ویتوریا امیدوار است این عمارت تبدیل به پایگاهی برای ترویج اوراسیاگرایی شود (+)

 

پرنسس آلیاتا می‌گوید سیسیل و دنیای اسلام تاریخ مشترکی دارند و یادآوری می‌کند که شهر پالرمو، مرکز منطقه خودمختار سیسیل، در گذشته و زمان حکومت اسلام «المدینه» نام داشته است. وی همچنین می‌گوید مردم سیسیل به ریشه‌های مشترک خود با اسلام و تمدن پارسی بسیار افتخار می‌کنند. آلیاتا توضیح می‌دهد که لشکری که در دوران اسلامی سیسیل را فتح کرد اکثراً از اهالی خراسان تشکیل شده بود و هنوز هم بسیاری از نام‌های خانوادگی در سیسیل به همان دوران برمی‌گردد. وقتی از او می‌پرسیم یک نام خانوادگی را برایمان مثال بزند، می‌گوید «مشهدی» و سپس توضیح می‌دهد: «منطقه‌ای که خود من در آن زندگی می‌کنم نامش «باقریه [۲] » است، که برگرفته از اسم باقر است.»

این پرنسس ایتالیایی اشاره می‌کند که در سیسیل هنوز هم از سیستم آب‌رسانی‌ای استفاده می‌شود که مردم محلی به آن «قنات» می‌گویند. آلیاتا حتی می‌گوید: «آرزوی من این است که روزی با «مؤسسه قنات [۳] » در ایران یک طرح مشترک را اجرا کنیم، چون می‌خواهیم به دنیا بفهمانیم که این سیستم آب‌رسانی از ایران تا سیسیل، که آن را در شهر «صور» [یکی از مقاصد کاروان افق نو در جنوب لبنان] هم مشاهده کردیم، چه اندازه شگفت‌انگیز است.»

 

(از راست) پپه اسکوبار، کارشناس برزیلی مسائل ژئوپلتیک، پرنسس ویتوریا آلیاتا، و والری بوگو، کارشناس فرانسوی مسائل ژئوپلتیک، در جریان بازدید مهمان‌های افق نو از شهر باستانی صور در جنوب لبنان (+)

 

یکی دیگر از اتاق‌های عمارت «ویلا والگوارنرا»؛ پرنسس ویتوریا معتقد است معماری در سیسیل تحت تأثیر تمدن پارسی است (+)

 

پروژه دیگری که آلیاتا می‌گوید دوست دارد به همراه آلکساندر دوگین آن را به سرانجام برساند، تأسیس یک مرکز مطالعاتی درباره اوراسیاست که در آن روی موضوعات مرتبط با اوراسیا سرمایه‌گذاری شود، کمک‌هزینه برای محققان در این حوزه در نظر گرفته شود، و کنفرانس‌هایی با حضور محققان این حوزه برگزار شود. وی اذعان می‌کند که این‌ها اهداف بلندپروازانه‌ای هستند، اما تأکید می‌کند: «شما باید مأموریت‌های بزرگی برای خودتان داشته باشید تا خداوند هم به شما کمک کند و شما را در موقعیت مناسب قرار دهد؛ اگر شما سرباز خوبی باشید، خداوند شما را به همه اهداف غیرممکن خواهند رساند.»

خانم آلیاتا نهایتاً درباره شیعیان لبنان و سید حسن نصرالله می‌گوید:

شیعیان در لبنان همیشه جمعیت زیادی بوده‌اند، اما اکنون به لطف مقاومت و سید حسن نصرالله، شیعیان لبنان نه تنها در پارلمان نماینده دارند، بلکه نمایندگان آن‌ها به عنوان مهم‌ترین و بهترین بخش از پارلمان لبنان عمل می‌کنند. واقعیت این است که به خاطر مقاومتی که شیعیان و حزب‌الله در رأس آن هستند، تمامی لبنانی‌ها اکنون در مقابل اسرائیل ایمن هستند. شیعیان لبنان به دینشان، عقایدشان و رهبرشان وفادار مانده‌اند و یک جبهه مقاومت را بر اساس شأن و منزلت خودشان و بر اساس پاکی قلب‌هایشان تشکیل داده‌اند. برای همین است که می‌بینید این افراد بعد از شکست دشمن، جبهه‌های جنگ را به موزه‌هایی [مانند «ملیتا»] تبدیل کرده‌اند که هدف آن‌ها یادآوری گذشته نیست، بلکه الهام‌بخشی در آینده است.

 

 
 
 
چوب‌خط‌های روی دیوار در یکی از سلول‌های انفرادی زندان الخیام در جنوب لبنان

انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/3656
نظرات شما