عدم ورود زنان به ورزشگاه حکم شرع و قانون و لازم الاجراست

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: عدم ورود زنان به ورزشگاه مردان قانون شورای انقلاب فرهنگی و حکم شرعی از سوی مراجع بزرگ است که باید رعایت شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،اخیراً فیفا برای ورود زنان به ورزشگاه فشارهای زیادی به ایران وارد کرده تا جایی که مسئولان هم زیر بار این فشار بحث ورود زنان به ورزشگاه را مطرح می کنند. در این زمینه آقای سید فضل‌الله موسوی عضو حقوقدان شورای نگهبان طی گفت‌و‌گو با رسانه ها درباره اینکه آیا به لحاظ حقوقی فیفا می‌تواند به یک کشور اسلامی دستور ورود زنان به ورزشگاه را بدهد یا نه گفت: فیفا طبق آنچه به عنوان حقوق بشر، تساوی جنسیتی و غیره مطرح می‌کنند مقرراتی برای خود دارند و سعی می‌کنند این قوانین را نسبت به اعضا اعمال کنند.

وی افزود: البته باید به لحاظ حقوقی اساسنامه و شرایط عضویت کشورها در فیفا را بررسی کرد که چه قراردادها و تعهداتی را امضا کردند و نمی‌شود به طور کلی قضاوت کرد، اما با توجه به فرهنگ اسلامی کشورمان ما آنچه از نظر شرعی ضروری و واجب است را نمی‌‌توانیم نادیده بگیریم حتی اگر عضو هر نهاد خاصی باشیم که طبق قرارداد و تعهدی که پذیرفتیم تبعات خاص داشته باشد.

موسوی درباره ضمانت اجرایی مصوبه ۴۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی که سال ۱۳۸۴  تصویب شده که در بند ۱۰ آن ورود زنان به ورزشگاه مردان را تحت هر عنوانی ممنوع اعلام کرده است، عنوان کرد:‌ طبق مقررات مصوبات شورای انقلاب فرهنگی همچون قانون قابل اجرا است و دستگاه‌های مربوطه باید این مقررات را رعایت کنند، افزون بر آن ظاهرا فرمان امام راحل و رهبر معظم انقلاب است که مصوبات شورای انقلاب فرهنگی را به عنوان قانون لازم‌الاجرا است، در غیر این صورت مسئول هستند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به نامه رهبرمعظم انقلاب و مراجع عظام تقلید مبنی بر جایز نبودن ورود زنان به ورزشگاه  مردان و اینکه رعایت احکام شرعی  جزئی از قوانین کشور اسلامی است، ابراز کرد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب و مراجع فرمودند ما باید تابع احکام شرع مقدس اسلام باشیم.

وی  درباره ضمانت اجرایی رعایت احکام شرعی و این سخن مسئولان دولتی که عنوان می‌کنند هیچ منع قانونی برای ورود زنان به ورزشگاه وجود ندارد، گفت: اگر بانوان قصد دارند مسابقات بانوان را تماشا کنند هیچ مشکلی ندارد اما درباره مردان باید ضوابط شرعی رعایت شود با توجه به شرایط امروز به نظر می‌رسد که احکام شرعی رعایت نمی‌شود، عدم ورود زنان به ورزشگاه مردان قانون شورای انقلاب فرهنگی و حکم شرعی از سوی مراجع بزرگ است که باید رعایت شود.

موسوی درباره تبعات و مشکلات فرهنگی با توجه به شرایط موجود ابراز کرد: به نظر می‌رسد با این شرایط و نبود زیرساخت‌های مناسب در ورزشگاه‌ها تبعات نامناسبی برای بانوان ایجاد شود؛ شاید برخی بگویند که بانوان در ورزشگاه خانوادگی حضور پیدا خواهند کرد باید پرسید برای حضور خانوادگی چه ضوابط و شرایطی وجود دارد آیا به وضوح مشخص است که بانوان با خانواده در ورزشگاه حاضر می‌شوند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: متاسفانه طبق عکس و فیلم‌هایی که تا کنون نشان داده شده زنان و مردان نامحرم مخلوط شده و روابط آنها مشخص نیست بعضا حجاب‌های خود را هم برمی‌دارند، برخی بانوان با حضور در ورزشگاه‌ به انجام حرکات و اعمال و رفتار ناشایست که در شان مملکت اسلامی نیست می‌پردازند.

وی ادامه داد: با شرایط فعلی و نبود زیرساخت‌های لازم و ضروری برای بانوان از قبیل سرویس‌های بهداشتی و محل‌های ورود و خروج مخصوص بانوان حضور زنان در ورزشگاه بر خلاف قانون و شرع است.

موسوی در سخن پایانی عنوان کرد: متاسفانه روحیه‌ برخی مسلمانان و مومنان به این سمت و سو است که می‌خواهند خود را به مقررات بین‌المللی متصل کنند که از این طریق برای خود اعتبار و شخصیت به دست آورند در حالی که صرف اتصال به برخی مقررات بین‌المللی نمی‌تواند برای آنها اعتبار و شخصیت ایجاد ‌کند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره ارزش و اعتبار بانوان گفت: داشتن رفتار شایسته یا کسب علم و برخی کمالات انسانی دیگر ارزش برای بانوان است؛ اینکه یک زن فقط خلبان شود یا در مسابقات ورزشی مقام بیاورد همه شخصیت او را تامین نمی‌کند متاسفانه برخی بانوان که حجاب اسلامی دارند یا مومن هستند تصورشان این است که اگر بانوان در همه عرصه‌ها به طور مطلق حضور داشته باشند اعتبار و شخصیت‌ها ارزش بیشتری پیدا می‌کند در حالی که چنین نیست.

وی افزود: حضور بانوان در عرصه‌های مختلف علمی،‌ اجتماعی، ورزشی و سایر موارد باید با رعایت ضوابط شرعی و حفظ شان و شخصیت زن همراه باشد و صرفا شرکت زنان در همه امور به طور مطلق برای زنان ایجاد اعتبار یا شخصیت ایجاد نمی‌کند.

انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/3607
نظرات شما