قالیباف: مجلس، ایستگاه اول تحول در کشور است

طبیعتا اینکه کسی با قالیباف موافق یا مخالف باشد، شاخص نیست. حتی عضو این حزب و آن حزب و این جناح و آن جناح بودن هم شاخص نیست. شاخص اصلی قبول‌داشتن مقصد و همراهی در مسیر تحقق این هدف است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،خردادماه 98 محمدباقر قالیباف با نقب به بیانیه نواصول‌گرایی و استناد به اصل جوان‌گرایی، ایجاد «مجلس نو» را خواستار شد. قالیباف در پیامی تصویری، با بیان اینکه تحول و پیشرفت کشور در گرو تشکیل مجلسی نو و کارآمد است، گفت: «ایمان دارم اگر شما جوانان همت و در این عرصه نقش‌آفرینی کنید، می‌توان به ظهور مجلسی نسبتا جوان و باتجربه امید داشت؛ اما اگر شما به‌میدان نیایید، مطالبه نکنید و توانمندی‌های خود را عرضه نکنید، این در بر همان پاشنه خواهد چرخید و مشخصا مجلس آینده تفاوت معناداری با گذشته نخواهد داشت». او سپس از همه افراد به‌ویژه جوانانی که خود را شایسته حضور در مجلس آینده می‌دانند، دعوت کرد ضمن ثبت‌نام در سایت jahad.net، افرادی که احساس می‌کنند کفایت جایگاه نمایندگی مجلس را دارند، به همین سایت معرفی کنند.
 
براساس آخرین آمارها از سایت نام‌برده، تاکنون پنج‌هزار و ۷۰ نفر در سایت ثبت‌نام کرده‌اند و درکنار این، بیش از هزار و ۳۱۰ نفر نیز صرفا برای نامزدی در انتخابات از سوی ثبت‌نام‌شدگان معرفی شده‌اند. حال روز گذشته قالیباف به‌طور زنده با اعضای سایت جهاد درباره «مجلس نو» گفت‌وگو کرد و از شاخص‌ها و اهداف این طرح گفت.

تحول در مدیریت کشور؛ نیاز امروز کشور
 
محمدباقر قالیباف در ابتدا با گرامیداشت یاد و خاطره دفاع‌مقدس  با اشاره به گام دوم انقلاب اظهار کرد: دفاع‌مقدس الگویی در گام دوم انقلاب برای همه ماست. همین تفکر و الگو می‌تواند با روش‌ها و رویکردهای نو و هدف‌گذاری درست، در حل مشکلات امروز جامعه ما کمک کند. وی با تأکید بر اینکه برای عبور از این مشکلات نیازمند تحول در مدیریت کشور و اصلاحات در اقتصاد کشور هستیم، گفت: مشکل امروز جامعه ما بی‌توجهی به سرمایه‌های داخلی و نداشتن خودباوری است. مشکل امروز جامعه ما بن‌بست‌های خودساخته افراد خودباخته است و مردم حق دارند مسوولان‌شان را مأخذه کنند.

این فعال سیاسی اصلاحات و تغییرات در مدیریت کشور را نیازمند تحول نسلی و اندیشه‌ای دانست و توضیح داد: ما هم نیازمند ورود جوانان باانگیزه در صحنه مدیریت کشور هستیم که خسته و فرسوده نیستند و نشاط برای انجام کارهای بزرگ دارند و هم نیازمند کسانی هستیم که اندیشه پیشرفت و عدالت داشته باشند.

برای تغییر و تحول به‌میدان آمده‌ایم
 
وی سپس خطاب به جوانانی که در سایت جهاد ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: شما عزیزان هم این مشکلات را از نزدیک لمس کردید؛ به‌همین‌دلیل، باتوجه‌به دغدغه اجتماعی‌تان به‌میدان آمدید تا برای تحول و تغییر در مدیریت کشوری نقش ایفا کنید و مؤثر باشید که سرشار از منابع طبیعی و سرمایه انسانی است. شما جوانان مؤمن و انقلابی می‌توانید تحول اساسی ایجاد کنید و به ناکارآمدی اشباع‌شده در کشور پایان دهید.

مجلس؛ ایستگاه اول تحول
 
دانشیار دانشگاه تهران ایده «مجلس نو» را خیزش و حرکتی فراگیر به‌دست جوانان بادانش و انقلابی دانست که ریل گذشته را تغییر می‌دهند. وی خاطرنشان کرد: اولین و مهم‌ترین حرکت برای اصلاح و تحول از دوم اسفند، یعنی انتخابات مجلس آغاز می‌شود؛ چراکه مجلس در رأس امور است؛ مجلسی که کارآمد، شفاف، متعهد، متخصص، نسبتا جوان، مردمی وکیل‌المله باشد. این‌ها شاخص‌های «مجلس نو» است. قالیباف افزود: در ایستگاه مجلس، طبیعتا باید به بازگرداندن مجلس به شأن و جایگاه واقعی آن فکر کرد. مجلس ریل‌گذار اصلی همه تحولات کشور است و ظرفیت‌های بسیار زیادی در شوون قانون‌گذاری و نظارت و ایجاد شفافیت در کشور دارد. مجلس اصلاح شود، سرمنشأ اصلاحات دیگر خواهد شد.
 
شهردار پیشین تهران، با اشاره به اقدامات قوه قضاییه برای اجرای عدالت گفت: امروز به‌واسطه اقدامات قوه قضاییه، امید فراوانی برای اجرای عدالت میان مردم ایجاد شده است. مجلس هم می‌تواند با رویکردهای نو چنین امکانی را فراهم کند. ورود به دوران جدید با شکل‌گرفتن مجلس نو و کارآمد محقق می‌شود تا درکنار قوه قضاییه، ریل اداره کشور را تغییر دهند. وی افزود: امروز عبور از مشکلات، به‌ویژه در حوزه معیشت، بیکاری، فقر، فساد و تبعیض، در گرو شکل‌گرفتن مجلسی قوی، کارآمد و انقلابی است که واقعا در رأس امور قرار گیرد و بتواند ازطریق قانون‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت، ساختار مدیریت کشور را تغییر دهد.

قالیباف درادامه با اشاره به چگونگی شکل‌گیری ایده مجلس نو گفت: حضرت آقا در بیانیه گام دوم، راه عبور از مشکلات پیش رو را اتکا به جوانان و میدان‌دادن به آن‌ها دانستند و همین امر انرژی و روحیه مضاعفی به ما داد که درنهایت، به شکل‌گیری ایده «مجلس نو» انجامید.

جوانان پرچمدار نوگرایی در سیاست ایران
 
دانشیار دانشگاه تهران تأکید کرد: درواقع، این حرکت سفری است که آغاز شده و ایستگاه اول آن انتخابات مجلس است. شما به‌عنوان اولین کسانی که دعوت مجلس نو را پاسخ دادید، پرچم‌دار و پیش‌قراول این سفر هستید. قدر این نوگرایی در سیاست ایران را بدانید. این مسیر بخشی از گام دوم انقلاب است و حضور داوطلبانه و آتش‌به‌اختیار شما در جهت اهداف انقلاب اسلامی است. ما به لطف خدا و توکل بر او، محکم و استوار، دست در دست هم این مسیر را طی می‌کنیم و مطمئن هستیم اگر نیت‌مان خالص باشد و تمام توان‌مان را به‌کار بگیریم و خوب کار کنیم، وعده پیروزی الهی هم تخلف‌ناپذیر است.

این فعال سیاسی تأکید کرد: حتما در این سفر، فرازو‌نشیب‌های زیادی وجود دارد. وقتی به مقصد فکر می‌کنیم و نتیجه نهایی، خستگی معنا ندارد. باید محکم و با اراده پیش برویم. حتما در این مسیر، کسانی خواهند بود که به‌دنبال تزلزل در اراده ما باشند؛ اما در این راه، سستی و تزلزل معنا ندارد. از این شیطنت‌ها باید عبور کرد. نباید حرکت را به‌خاطر حرف آن‌ها یا حتی مجادله با آن‌ها متوقف کرد؛ بلکه اتفاقا این مخالفت‌ها باید همه ما را در این مسیر مصمم‌تر کند.

آغاز خیزش بزرگ مردمی با همبستگی
قالیباف یادآور شد: نکته مهم در این مسیر، همدلی بین اعضای این خیزش مردمی و بزرگ است. آغاز این همکاری با ثبت‌نام و همراهی شما بود و حالا باید به «همبستگی» فکر کرد. همه ما در این سفر باید از هم حمایت کنیم. پس اول باید شناخت ایجاد شود و بعد روی پیوندها و اشتراکات تأکید کنیم. فضای مجازی محمل مناسبی برای ایجاد و تقویت این حس همدلی و همبستگی است. وی مقصد این حرکت را آبادانی و تحول ساختار مدیریتی کشور برای پیشرفت و عدالت در سایه نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت:  همه ما در این سفر، با تمام توان تلاش می‌کنیم به این مقصد برسیم. در ایستگاه مجلس، طبیعتا باید به بازگرداندن مجلس به شأن و جایگاه واقعی آن فکر کرد. مجلس ریل‌گذار اصلی همه تحولات کشور است و ظرفیت‌های بسیار فراوانی در شوون قانون‌گذاری، نظارت و ایجاد شفافیت در کشور دارد. مجلس اصلاح شود، سرمنشأ اصلاحات دیگر خواهد شد.

شاخص‌های مجلس نو
قالیباف درادامه با اشاره به شاخص‌های مجلس نو و افرادی که می‌خواهند ذیل این عنوان برای انتخابات مجلس کار کنند، گفت: عرض می‌کنم وحدت مقصد، شاخص‌ها را تعیین می‌کند. طبیعتا اینکه کسی با قالیباف موافق یا مخالف باشد، شاخص نیست. حتی عضو این حزب و آن حزب و این جناح و آن جناح بودن هم شاخص نیست. شاخص اصلی قبول‌داشتن مقصد و همراهی در مسیر تحقق این هدف است. حتما برای رسیدن به این مقصد باید از راه‌های تجربه‌شده و کهنه دست برداشت؛ پس باید نوگرا بود. حتما تحقق این مقصد، انرژی و انگیزه زیادی می‌خواهد؛ پس باید به جوانان میدان داد. حتما این هدف مهم با دانش و تخصص به‌روز محقق می‌شود؛ بنابراین، باید همسفران متخصص و کارآمد پای در این مسیر بگذارند.

دانشیار دانشگاه تهران، با بیان اینکه رسیدن به این مقصد از خودگذشتگی نیاز دارد، گفت: فعالیت اجتماعی به انگیزه خیرخواهی برای مردم نیاز دارد و این‌ها فقط از روحیه انقلابی ناشی می‌شود. بر‌اساس این شاخص‌ها، نامزدها سنجیده و فهرستی استخراج و ساز‌و‌کار مناسبی برای انتخاب درون‌گروهی آماده می‌شود تا نفرات شایسته و موردحمایت شما وارد کارزار انتخابات مجلس شوند و حتما تصمیم‌گیر نهایی هم خود شما خواهید بود. لازم است به‌صورت جدی در این روند مشارکت کنید تا زمینه‌های شکل‌گیری مجلس نو فراهم آید و گام اول برای شکل‌گرفتن مجلس انقلابی مدنظر رهبری برداشته شود. بنابراین، نقش شما دوستان برای تغییر ریل کشور تاریخی است. اعتقاد دارم چنین تغییراتی می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی مردم منجر شود. قالیباف درپایان خاطرنشان کرد:  ما مجلسی می‌خواهیم که هم قدرت سیاسی و هم کیفیت فنی مداخله در تصمیم‌های بزرگ کشور را داشته باشد؛ مجلسی خلاق که در تعامل میان جامعه و دولت، توانایی بهبود امور و ارتقای کیفیت زندگی مردم را داشته باشد؛ مجلسی که توانایی تبدیل خواسته‌های مردم به تصمیم‌های منطقی را در خود ببیند؛ مجلسی که بتواند با‌توجه‌به محدویت‌ها، فرصت‌ها و امکانات، ساختار بودجه کشور را تغییر دهد؛ مجلسی که عدالت را در ساختار و توزیع جلو ببرد. چنین مجلسی، مجلس نو است. شما توانایی ساختن چنین مجلسی را دارید. اگر به‌دنبال تحول و تغییر هستید، باید بدانید این تحول و تغییر با حرکت و قدم‌برداشتن محقق می‌شود، نه با نشستن، نق‌زدن و انتظارکشیدن برای اینکه دیگری کاری انجام دهد. در مسیر رسیدن به مقصد، مردم را آگاه کنیم و اعتقاد داشته باشیم به وعده الهی که اگر ما کارمان را درست انجام دهیم و مجاهدانه تلاش کنیم، لطف خدا هم شامل حال این حرکت و خیزش بزرگ خواهد شد.

انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/3587
نظرات شما