سرپرست اداره کل بهزیستی استان قم:

ارتقای سطح سلامت اجتماعی از اهداف مهم سازمان بهزیستی در قم است

سرپرست اداره کل بهزیستی استان قم گفت: ارتقای سطح سلامت اجتماعی از اهداف مهم سازمان بهزیستی در قم است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، دکتر هادی کریمی اصل طی سخنانی در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی اظهار داشت: پارسال در بخش اعتیاد، حدود ۱۳ هزار تن در حوزه درمان خدمات دریافت کردند.

وی با اشاره به فعالیت‌های حوزه پیشگیری در سطح استان اظهار کرد: دفتر مقابله با اعتیاد یکی از حوزه‌های فعالیت معاونت پیشگیری است که در حال حاضر ۱۷ مرکز سرپایی و حدود ۱۰ مرکز اقامتی (کَمپ)؛ از جمله یک مرکز اقامت اجباری و ۲ مرکز کاهش آسیب در قم فعال هستند.

وی یکی دیگر از فعالیت‌های حوزه پیشگیری را دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها دانست و گفت: این دفتر با همکاری آموزش و پرورش در برنامه‌های غربالگری تنبلی چشم کودکان سه تا شش سال و غربالگری شنوایی فعالیت می‌کند.

کریمی، با اشاره به اجرای طرح غربالگری کودکان در هر سال خاطرنشان کرد: سال قبل در مساله تنبلی چشم نزدیک به ۲۲ هزار تن و در شنوایی نزدیک به ۲۱ هزار و ۷۰۰ تن مورد غربالگری قرار گرفتند.

وی با اشاره به توسعه مشاوره ژنتیک در استان گفت: هشت مرکز در این رابطه در قم فعالیت می‌کنند و سال گذشته حدود چهار هزار تن از خدمات مشاوره ژنتیک استفاده کردند و همچنین ۲ هزار زوج در آستانه ازدواج مورد غربالگری قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه توانمندسازی جامعه هدف، رویکرد و سیاست اصلی ما است؛ خاطرنشان کرد: تحقق این امر نیازمند تغییر رویکرد در جامعه است که در این امر رسانه‌ها می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند.

کریمی همچنین بر شفافیت و سلامت اداری تاکید و اضافه کرد: طبق اسناد بالادستی مطابق برنامه ششم توسعه، بهزیستی یکی از متولیان اصلی حوزه «سلامت اجتماعی» است و سلامت اجتماعی مؤلفه‌های گوناگونی دارد.

وی با بیان اینکه سلامت یک مقوله چند وجهی است و سلامت اجتماعی را می‌توان قله سلامت برشمرد، افزود: هنگامی که سلامت جسمی در حد مطلوب آن باشد و سلامت روانی پایه‌های آن در کنار سلامت معنوی استوار شده باشد؛ در آن صورت می‌توانیم به سلامت اجتماعی یعنی بحث مسئولیت پذیری بیشتر بپردازیم و سرمایه اجتماعی را تقویت کنیم.

کریمی با تاکید بر ارتقای سلامت اجتماعی در جامعه تصریح کرد: برنامه‌های بهزیستی در قالب برنامه‌های سه دوره زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است و بر این اساس در ارتقای ابعاد مختلف سلامت تلاش و کوشش می‌کنیم.

وی به چالش‌های جدی سازمان بهزیستی اشاره و اظهار کرد: با وجود اینکه دولت تدبیر و امید در کاهش هزینه‌های خود تلاش کرده است، ولی به لحاظ بُعد مالی خانواده‌های زیر پوشش بهزیستی، امسال این سازمان توانست حق مستمری آنها را افزایش دهد.

وی بر گسترش، تقویت و توانمندسازی سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن) تاکید و اظهار کرد: در این راستا نیازمند تعامل و مشارکت همه سازمان‌هایی هستیم که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با سازمان بهزیستی در ارتباط هستند.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان قم همچنین بر تقویت ارتباط، تعامل و ارتباط دو سویه با رسانه‌ها تاکید و خاطرنشان کرد: نیازمند همدلی و وفاق بیشتر و پاسخگویی به جامعه هدف هستیم.

وی در رابطه با فعالیت‌های دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز اظهار کرد: طرح «مانا»، مشارکت اجتماعی نوجوانان کشور در حال انجام است و سال گذشته با عنوان «ماد»، مشارکت اجتماعی دانش آموزان اجرا شد.

وی همچنین بازدید از مهدکودک‌ها، تکریم بازنشستگان و دیدار با خانواده‌های معلولان و نیازمندان و بازنشستگان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیش از ازدواج به صورت رایگان و برگزاری اردوهای فرهنگی – ورزشی ویژه کارکنان را از جمله برنامه‌های این اداره کل در هفته بهزیستی نام برد.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/3414
نظرات شما