رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن:

باید کارکردهای مختلف اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی مساجد را احیا کنیم

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن بر لزوم احیای کارکردهای مهم اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مساجد در راستای نیل به اهداف گام بیانیه دوم انقلاب تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،حجت الاسلام والمسلمین نقیب، شب گذشته طی سخنانی در نشست علمی تخصصی اساتید قرآنی با موضوع نقش جامعه قرآنی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی با محوریت مساجد در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، گفت: در حال حاضر یک پایان نامه در زمینه بررسی قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب آغاز شده است؛ هم چنین یک میثاق نامه ای نیز در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در این راستا نوشته شده است.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم افزود: امیدواریم چند وظیفه عملیاتی در این نشست علمی توسط گروه های فعال قرآنی به عهده گرفته بود؛ والا اینکه این نشست نیز منجر به  گفتن چند حرف شعاری و... شود اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

وی عنوان کرد: هر فعالیت فرهنگی مناسب در مساجد باید با در نظرگرفتن همه شرایط از جمله گروه های دیگر فعال در مساجد از جمله بسیج و... انجام شود.

 نقیب اظهارکرد: مقام معظم رهبری در این بیانیه به بحث رونق مساجد پس از انقلاب اشاره کردند که کارکردهای بزرگی از جمله اعتکاف و بسیج و مراسمات مذهبی و.... را به بار داشت که همه این مسایل را می توان جزو کارکردهای مساجد در گام دوم نیز بیان کرد.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم یادآورشد: استکبار ستیزی، مدیریت جهادی و اعتقادی، سپردن مدیریت به جوانان، مشارکت های مردمی، ارتقای بینش سیاسی، عدالت گستری، نقش مساجد در افزایش روحیه اخلاقی در جامعه، پاسداری از انقلاب، عدم غفلت از شعارهای انقلاب ،نقش جوانان، سبک زندگی اسلامی، ایجاد نشاط و امید، شکستن محاصره تبلیغاتی دشمنان، طهارت اقتصادی، توجه به قشر ضعیف جامعه و مساله کار جوانان، کارهای فراتر از قانون، زمینه سازی ظهور و.. از سرفصل های مهمی هستند که در مساجد محقق خواهد شد.

وی با اشاره به این که ارایه آموزش های دقیق به ائمه جماعات در حوزه قرآنی بسیار مهم است گفت: باید به مساله جاذبه های مسجد نیز توجه کرد؛ وضعیت اقتصادی و فرهنگی و سیاسی کشور در نوع حضور جوانان در مسجد تاثیرگذار است؛ قرآنیان برای توسعه مباحث قرآنی در مساجد نمی توانند در خلا تصمیم گیری کنند بلکه باید عوامل موثر در این حوزه را شناسایی کنند.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم یادآورشد: مساجدی که دارای شرایط خوبی هستند قطعا دارای امام جماعت یا بسیج و یا گروه های فعال است و الا اگر بین جاذبه های بیرون ودرون مسجد مقایسه کنیم قطعا می بینیم که جاذبه های خارج از مسجد برای جوانان بیشتر خواهد بود.

وی بیان داشت: ایجاد یک فضای آموزشی و فرهنگی و ورزشی و حتی اقتصادی در پیرامون مساجد از جمله جاذبه های مهم مساجد است؛ بسیاری از رزمندگان ما در مساجد مراسم عروسی خود را برگزار می کردند؛ اشکالی ندارد که در کنار یک مسجد سالن ازدواج جوانان را بسازیم.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/2192
نظرات شما