افزایش فاصله "دارا و ندار" در دولت روحانی/ سیر صعودی شکاف درآمدی ادامه دارد + نمودار

مرکز آمار از افزایش ضریب جینی برای چهارمین سال متوالی خبر داد که نشانه تشدید شکاف درآمدی در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،بر اساس چکیده نتایج طرح آمارگیری هزینه و درامد خانوار شهری و روستایی سال ۱۳۹۶، شاخص ضریب جینی در سال گذشته به ۳۹۸۱/ ۰ رسید که بالاترین رقم در ۷ سال اخیر (از سال ۱۳۹۰ به بعد) محسوب می‌شود.

 

 

لازم به ذکر است یکی از شاخص‌های سنجش نابرابری درآمد جامعه، ضریب جینی است. ضریب جینی عددی است بین صفر و یک (یا صفر و صد درصد) که در آن صفر به معنی توزیع کاملاً برابر درآمد یا ثروت و یک به معنای نابرابری مطلق در توزیع است.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد از سال ۱۳۸۵ به بعد ضریب جینی در کشور رو به نزول گذاشت و سال به سال از شکاف درآمدی جامعه کاسته شد. روند نزولی ضریب جینی تا سال ۱۳۹۲ ادامه داشت و در این سال شکاف درآمدی در کشور به بهترین وضع خود در دو دهه اخیر رسید.

اما از سال ۱۳۹۳ به بعد مجدداً ضریب جینی رو به افزایش نهاد و سال به سال شکاف درآمدی در کشور، بدتر شد. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، ضریب جینی سال ۱۳۹۶ به بالاترین رقم در دهه ۹۰ رسید.

تغییر جهت ضریب جینی و افزایش مداوم شکاف درآمدی در کشور، نشان‌دهنده سیاست‌های اقتصادی دولت‌های یازدهم و دوازدهم است که موجب پولدارتر شدن پولدارها و فقیرتر شدن فقرا است.



انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/219
نظرات شما