مالک باشگاه معروف دردادگاه مفاسد اقتصادی/ بازداشت ۲ ایرانی در مرزهای امریکا/ پرکاربردترین شبکه اجتماعی بین ایرانیان

عضو فراکسیون امید با اذعان به اینکه اکثر پولشویی‌های دنیا در آمریکا و اروپا انجام می‌شود و رویکرد سیاسی FATF زورگویی است، گفت ولی باید تبعیت کنیم (!)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می‌دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

 

******

 

 

 

کیهان

 

 

می‌دانیم FATF زورگویی است ولی باید تبعیت کنیم (!)

 

عضو فراکسیون امید با اذعان به اینکه اکثر پولشویی‌های دنیا در آمریکا و اروپا انجام می‌شود و رویکرد سیاسی FATF زورگویی است، گفت ولی باید تبعیت کنیم (!)

 

به گزارش مشرق، ناهید تاج‌الدین، در یادداشتی در سالنامه نوروزی روزنامه سازندگی نوشت: «من به عنوان موافق پیوستن به FATF؛ می‌دانم که ۴۷ درصد پولشویی دنیا در آمریکا و ۲۳ درصد در اروپا انجام می‌شود و اروپا و آمریکا سهم ۷۰ درصدی در پولشویی دنیا دارند و انگشت اتهام پولشویی پیش و بیش از هرکس به سمت آمریکا و اروپا دراز است.

 

من می‌دانم که سیاستمداران دنیا بیشتر از اینکه نگران اخلال در نظم اقتصادی به وسیله پولشویی باشند، نگران اخلال در نظم سیاسی هستند و بیشتر از اینکه به اقتصاد توجه داشته باشند، به اثرات و تبعات اقتصاد سیاسی توجه دارند و این نگرانی بیش از همه در آمریکا وجود دارد. اما نباید یادمان برود موقعیت امروز ایران در روابط بین‌الملل موقعیتی است که با ظرافت می‌تواند نجات برجام را مطابق منافع بین‌المللی مدیریت کند و این پیچ تاریخی را با درایت بگذراند».


بر پایه گزارش مشرق، اصلاح‌طلبان، خوی سلطه‌گری و دیکتاتوری آمریکا را با تعابیری همچون «نظم موجود بین‌المللی» بزک می‌کنند و علیرغم اذعان به رکوردشکنی آمریکا و اروپا در پولشویی و حمایت از تروریسم، مدعی هستند که ایران باید از سلطه‌گری آمریکا تبعیت کرده و به FATF بپیوندد.


طیف اصلاح‌طلب مدعی است که برای نجات برجام باید به FATF پیوست. این در حالی است که پیش از این و به اذعان حامیان توافق هسته‌ای، قرار بود برجام همه مشکلات کشور را رفع کند!


می‌گویند برجام را امضا کنید تا اقتصاد نجات یابد، کانال مالی اروپا را بپذیرید تا برجام نجات یابد، FATF را بپذیرید تا کانال مالی اروپا نجات یابد، برجام موشکی و منطقه‌ای را بپذیرید تا FATF نجات یابد، برجام حقوق بشری را بپذیرید تا برجام موشکی و منطقه‌ای نجات یابد و...


در این پروسه، تعهدات طرف مقابل هیچ جایگاهی ندارد و صرفاً ایران باید اقدامات خود را به صورت نقد انجام داده و فقط از طرف مقابل وعده بشنود.


خانم تاج‌الدین توضیح نداده چگونه FATF می‌تواند برجام را نجات دهد، در حالی که آمریکا و اروپا عملاً برجام را نابود کرده‌اند؟ و چه استبعادی دارد که چند صباح دیگر همین سیاسیون نگویند برای نجات توافق با FATF، باید تعهدات جدیدی را بپذیریم؟!

 

 

هیل: تحریم سپاه‌پاسداران عواقب بدی برای آمریکا خواهد داشت


کانال رسانه‌ای کنگره آمریکا در گزارشی تصریح کرد اقدام دولت ترامپ علیه سپاه‌پاسداران ایران، عواقب بدی برای آمریکا خواهد داشت.


«هیل» به قلم جیمز دورسو نوشت: اقدام آمریکا در تروریست خواندن سپاه‌پاسداران ایران نمونه بارزی از تبدیل یک ایده خوب- استفاده از تحریم برای مجازات رفتارهای نادرست- به یک اقدام افراطی است. یک مقام پیشین بخش مبارزه با تروریسم در وزارت امورخارجه درباره این اقدام می‌گوید: «پیامدهای آتی این تصمیم شدید خواهد بود.» حق با اوست، اما می‌توان گفت «شدید» حق مطلب را به خوبی ادا نمی‌کند.


ایالات متحده در سال ۲۰۰۷ نیروهای قدس را که زیرمجموعه سپاه پاسداران به شمار می‌رود و در خارج از ایران فعالیت می‌کند، مورد تحریم قرار داد و از این رو، تحریم‌های جدید سازمانی را هدف گرفته که همین‌حالا هم در رابطه با توسعه موشک‌های بالستیک و حمایت از دولت بشار اسد در سوریه مورد تحریم است.


سردار محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب گفته است: سپاه ارتش آمریکا را در سراسر جهان هم‌سنگ داعش قلمداد می‌کند.


طبق گزارش‌های منتشر شده، وزارت دفاع و سیا با این تصمیم کاخ سفید مخالف بوده‌اند و این مسأله جای تعجب ندارد: مقامات شورای امنیت ملی و وزارت خزانه‌داری در واشنگتن‌دی‌سی در امنیت به‌سر می‌برند، اما نیروهای وزارت امورخارجه در بغداد تحت قوانین امنیتی محدودکننده فعالیت می‌کنند که بر حرکات آنها تأثیر می‌گذارد و این مسأله ارتش ایالات متحده و افسران سیا را در معرض خطر قرار می‌دهد.


وزارت دفاع از مدت‌ها پیش مخالف هرگونه تصمیم این‌چنینی بود. در سال ۲۰۰۷ که این ایده برای اولین مرتبه مطرح شد، نماینده ستاد مشترک ارتش به همتای غیرنظامی خود (رئیس جمهور) گفت: «ایالات متحده همواره با دقت و احتیاط از خطاب‌کردن افسران نظامی درگیر در فعالیت‌هایی که توسط دولت‌ها هدف تحریم قرار گرفته به عنوان تروریست، خودداری کرده است تا از وقوع چنین اتفاقی درباره خودمان خودداری کند.» این مسأله می‌تواند افسران نیروهای ویژه آمریکایی که عمدتاً به صورت مخفیانه عمل و به ارتش کمک می‌کنند و به شورشی‌ها آموزش می‌دهند را نیز شامل شود.


اما اقدام دولت ترامپ در زدن برچسب یک گروه تروریستی به سپاه فقط موجب نگرانی آمریکایی‌ها نمی‌شود؛ مقامات عراقی هم خواسته و ناخواسته عمدتاً با نیروهای سپاه مواجه می‌شوند. قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران به طور منظم از عراق بازدید می‌کند و ۳ سفیر آخر ایران در بغداد همگی از افسران نیروهای قدس بوده‌اند و از این‌رو، انتظار می‌رود به مقامات عراقی درباره حذر از «تروریست‌ها» هشدار داده شود. ایران در زمینه اقتصادی در عراق فعال است و به همین دلیل، اقدام دولت ترامپ علیه سپاه می‌تواند از نظر اقتصادی به ضرر عراق تمام شود. یکی از تأثیرات این اقدام در کوتاه‌مدت می‌تواند بربادرفتن تلاش‌ها برای واردکردن برق از ایران باشد.


سیاست کنونی ایالات متحده برای هدف‌گرفتن افراد و نهادهای خاص به عنوان هدف تحریم این امکان را برای ایالات متحده فراهم می‌آورد که رویکرد خود را به طور دقیق تنظیم کند. اما با توجه به فعالیت‌های گسترده و نامنظم اقتصادی سپاه، تروریستی خواندن کل این سازمان تحریمی کلی با پیامدهای نامعلوم است و حتی می‌تواند به افزایش قدرت سپاه منجر شود.


شاید خطاب‌کردن سپاه به‌عنوان یک سازمان تروریستی در میانه مستی مقامات آمریکایی اقدامی بزرگ به نظر برسد، اما قطعاً این سازمان با گروه‌های تروریستی یکسان نیست.


به گزارش دیپلماسی ایرانی، هیل در پایان می‌نویسد: تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای آمریکایی‌ها عواقب خوبی ندارد چرا که می‌تواند به معنای دستگیری آمریکایی‌های بیشتر و موفقیت بیشتر برای سپاه باشد. دولت ترامپ به یاد داشته باشند که تشدید فشار به بهانه‌های مختلف نتیجه نخواهد داد.

 

 

سخنگوی موگرینی: راه‌اندازی اینستکس همچنان به زمان نیاز دارد


دوماه پس از آخرین وعده اروپا و در آستانه سالگرد خروج آمریکا از برجام، سخنگوی اتحادیه اروپا می‌گوید راه‌اندازی کانال اینستکس همچنان نیاز به زمان دارد.


اروپایی‌ها پس از چند بدعهدی در اجرای تعهدات برجامی و مقابله با تحریم‌ها، وعده راه‌اندازی کانال موسوم به SPV را داده و سپس از آن هم عقب‌نشینی کرده و بهمن ماه مدعی شدند کانال موسوم به اینستکس (مبادله غذا و دارو با پول کشورهای خریدار نفت ایران) را راه‌اندازی می‌کنند.

 

اما اکنون مایاکا کاسیانچیچ سخنگوی اتحادیه اروپا و فدریکا موگرینی به ایلنا می‌گوید: از آغاز به کار اینستکس بسیار راضی هستیم و معتقدیم این سازوکار می‌تواند تأثیر تحریم‌ها را کم کند و به شرکت‌های اروپایی برای ادامه تجارت مشروع و قانونی با ایران امکان دهد.

 

البته این سازوکار، نیاز به زمان برای تطابق با ساختار ایران دارد اینستکس به قوانین ضدپولشویی و مقابله با منابع مالی تروریسم توجه دارد در آینده سه کشور اصلی اینستکس یعنی فرانسه، آلمان، انگلستان به ارائه جزئیات بیشتری از این سازوکار خواهند پرداخت.


مشروط کردن اجرای نازل‌ترین سطح از تعهدات برجامی اروپا به شرایط جدید نظیر تبعیت از FATF در حالی است که اروپایی‌ها در توافق، تعهد کرده بودند با تحریم‌های مالی و بانکی و اقتصادی برخورد کنند.


سخنگوی موگرینی در عین حال گفته است: توافق هسته‌ای با ایران به اتفاق آرا یک قرارداد خوب به حساب می‌آمد که در تطابق با قوانین شورای امنیت سازمان ملل است، این توافق روش کلیدی برای غیرهسته‌ای کردن ایران و فاکتوری مهم برای امنیت منطقه محسوب می‌شود، اتحادیه اروپا همچنان متعهد به اجرای برجام است.


وی می‌افزاید: احترام ما به برجام نشانه‌ای از احترام به توافق بین‌المللی است. انتظار داریم ایران نقش سازنده‌ای در این زمینه ایفا کند، تمام تعهدات هسته‌ای خود را اجرا کند البته براساس گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، ایران از تعهدات خود پیروی می‌کند.

 

 

اسلاوین: تحریم سپاه، جدید نبود آمریکا فاقد استراتژی مقابل ایران است


عضو ارشد شورای آتلانتیک معتقد است دولت آمریکا فاقد استراتژی در مقابل ایران است.

 

باربارا اسلاوین مدیر پروژه ایران در شورای آتلانتیک درباره اقدام دولت ترامپ (قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی) گفت: سپاه پاسداران همین حالا هم در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکاست و آمریکا معاملات تجاری با آن را ممنوع کرده است. قطعاً قرار نیست با این اقدام تحریک‌آمیز چیزی تغییر کند.


اسلاوین با بیان اینکه این تصمیم، موقعیت آمریکا در منطقه را تضعیف می‌کند گفت: از این تصمیم دولت حیرت کردم. دولت ترامپ استراتژی روشنی در قبال ایران ندارد.


در همین حال سایت دویچه وله آلمان نیز از قول کارشناسان نوشت: برایان هوک، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در گفت‌وگو با دویچه‌وله تأکید کرده بود: «اگر شرکت های اروپایی با ایران کار کنند، احتمال اینکه طرف آنها شرکتی وابسته به سپاه پاسداران باشد بسیار زیاد است.»


او خواستار قطع همکاری این شرکت‌ها با ایران بود و گفته بود که این همکاری «در نهایت تأمین مالی تروریسم» است. این درخواست در حالی است که همکاری تجاری اتحادیه اروپا و ایران پس از خروج آمریکا از توافق اتمی به شدت کاهش یافته است. شرکت‌های اروپایی که نگران از دست‌دادن بازار آمریکا هستند سرمایه‌گذاری‌های برنامه‌ریزی در ایران را کنار گذاشته‌اند.


آناهیتا تامس که به شرکت‌های خارجی مشتاق سرمایه‌گذاری در ایران مشاوره حقوقی می‌دهد، به دویچه‌وله می‌گوید: «به نظر من تروریستی خواندن سپاه اقدامی سیاسی است و نشانه بدتر شدن اوضاع از نظر قانونی نیست.»


او تصریح می‌کند: داشتن رابطه تجاری با سپاه پاسداران، مستقیم یا غیر مستقیم قبل از تصمیم دونالد ترامپ هم دشوار بود چون سپاه در «لیست سیاه» ایالات متحده آمریکا قرار داشت. تامس با اشاره به اینکه شرکت‌های آلمانی از مدت‌ها پیش از بازار ایران فاصله گرفته‌اند، می‌گوید: «تصمیم اخیر دولت آمریکا تأثیری منفی بر این وضعیت نخواهد داشت.» مهرداد عمادی کارشناس اقتصادی به دویچه‌وله گفت: «تصمیم ترامپ فعالیت‌های اقتصادی مخرب سپاه را افزایش می‌دهد و نفوذ ملی و بین‌المللی این نهاد را بیشتر می‌کند.»

 

 

زیباکلام: مذاکره با آمریکا به کل منتفی است


صادق زیباکلام گفت: مذاکره با آمریکا به کل، به‌جزء، به اصل و به فرع منتفی است.


وی در گفت‌وگو با نامه‌نیوز اظهار داشت: به هیچ‌وجه فکر نمی‌کنم هیچ احتمال مذاکره با آمریکا وجود داشته باشد. اگر هم روزی روزگاری بخواهد مذاکره با آمریکایی‌ها انجام شود -که خیلی بعید به نظرم می‌رسد- باید از طرف مقام معظم رهبری تصمیم‌گیری شود و دولت این وسط هیچ‌کاره است.


وی افزود: آقای ترامپ نشان داده که تمایلش برای مذاکره با ایران برای قبل‌ها بوده و الان دشمنی و کینه آن‌ها به ایران آن‌قدر زیاد شده که در حقیقت احتمال مذاکره به کل، به‌جزء، به اصل و به فرع منتفی است و روابط و مناسبات ایران و آمریکا اگر از این وخیم‌تر و بدتر نشود حداقل در کوتاه مدت به هیچ‌وجه التیامی پیدا نخواهد کرد.


زیباکلام گفت: آقای غلامعلی خشرو مطابق قانون بازنشسته شد بنابراین آقای ظریف مجبور بود یک نفر را جای او در نمایندگی ایران در سازمان‌ملل منصوب کند و چه کسی بهتر از آقای تخت‌روانچی که به شدت مسلط به کارش است و در مجموع نیروی معتدل و میانه‌رو محسوب می‌شود. تخت‌روانچی اصلاً اهل تندروی‌هایی که برخی دیپلمات‌ها نظیر امیر عبدالهیان دارند، نیست.


وی اظهار کرد: اگر به فرض حدس من غلط از آب درآید و در آینده‌ای دور یا نزدیک قرار باشد ایران به سمت‌وسوی تنش‌زدایی با آمریکا پیش‌رود، باز از این بابت آقای تخت‌روانچی بهترین گزینه موجود در دستگاه دیپلماسی است.

 

 

فقدان مدیریت در دولت بیشتر از تحریم‌ها چالش اقتصادی درست می‌کند

 

یک کارشناس اقتصادی که سابقاً حامی برجام بود می‌گوید: دولت تنها به برنامه‌هایی کوتاه مدت و موقتی برای گذر از شرایط تحریم می‌نگرد. این بدان معنا است که مسئولین هیچ نوع نگاه راهبردی برای تقابل با تحریم‌ها را در دستور کار ندارند، فقط نگران شرایطی هستند که نتوانند در سایه آن نفت خود را بفروشند و با پول آن کالاهای اساسی را بخرند. در صورتی که مسئله تولید اشتغال و رکود و تورم هستند که به حال خود رها شده‌اند.


محمدقلی یوسفی می‌گوید: این مدیریت نیست. همین شرایط سبب می‌شود که آن موج نقدینگی امسال هم سر از بازارهای دلالی درآورد و شرایط را بغرنج‌تر از سال گذشته کند.


این استاد دانشگاه در گفت‌وگو با «دیپلماسی ایرانی» اظهار داشت: متأسفانه در طول این سال‌ها دولت هیچ گاه نتوانست برنامه جدی برای مدیریت میزان نقدینگی داشته باشند و در شرایط تحریمی این موج نقدینگی با یک حرکت جدی به سمت فرصت‌طلبی اقتصادی موجب آن شده تا چالش‌های معیشتی جدی‌تر شود.

 

البته در کنار آن نمی‌توان مسئله تحریم و فشارهای ایالات متحده آمریکا را نادیده گرفت، اما آنچه چالش‌های معیشتی کنونی را به شدت پر رنگ‌تر می‌کند، عدم مدیریت از سوی مسئولین است. اکنون علاوه بر تورم در قیمت‌ها ما شاهد کمبود و حتی نبود برخی از اقلام مصرفی مردم هستیم، آن هم در شرایطی که دولت بارها و بارها گفته که جامعه در خصوص کالاهای مصرفی اساسی خود نگران نباشد.


یوسفی خاطرنشان کرد مسئولان دولت صرفاً نگاه پوپولیستی و داعیه همدردی با مردم دارند ولی در عمل آنچه روی نمی‌دهد، حل مشکلات اقتصادی است.

 

 

 

 

ایران

 

محکومیت دختر خیابان انقلاب به یک سال حبس

 

خبر اول اینکه، ویدا موحد معروف به «دختر خیابان انقلاب» از سوی شعبه ۱۰۹۱ مجتمع قضایی ارشاد به اتهام تشویق مردم به فساد و فحشا از طریق کشف حجاب به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. پیام درفشان وکیل مدافع ویدا موحد روز یکشنبه با اعلام این خبر به ایرنا گفت که دادگاه یازدهم اسفند ۹۷ این حکم را صادر کرده و قطعی شده است.

 

این وکیل دادگستری با بیان اینکه موکلش مشمول عفو رهبری به مناسب مبعث پیامبر گرامی اسلام (ص) و آزادی مشروط قرار گرفته است، در توضیح این پرونده اظهار کرد: با وجود پیگیری‌ها در زندان و اینکه موکل چندین مرتبه درخواست آزادی مشروط و عفو برای قاضی اجرای احکام ارسال کرده، اما هیچ درخواستی از زندان شهر ری برای اجرای احکام ارسال نشده است.

 

بازداشت ۲ ایرانی در مرزهای امریکا

 

خبر دیگر اینکه، معاون رئیس جمهور امریکا در تازه‌ترین اظهارات خود از بازداشت دو ایرانی به اتهام تلاش برای ورود غیرقانونی به ایالات متحده خبر داد. به گزارش ایلنا، «مایک پنس» معاون رئیس جمهور امریکا در تازه‌ترین اظهارات خود در توئیتر از تلاش دو ایرانی، برای ورود غیرقانونی به امریکا و بازداشت آنها خبر داد.

 

وی پس از بازدید از مرز نوگالس در این‌باره در توئیتر خود نوشت: در دیدار کوتاه از این منطقه و در جلسه‌ای که در این شهر با مسئولان مرزبانی امریکا داشتم، مطلع شدم که آنها دو تبعه ایرانی را که سعی داشتند از دید گشت مرزی پنهان بمانند، دستگیر کرده‌اند. معاون رئیس‌جمهوری امریکا گفت: روزانه هزاران مهاجر بازداشت می‌شوند. این یک بحران ملی است و کنگره باید از مردان و زنان شجاع ما که در مرز خدمت می‌کنند، حمایت کند.

 

اینستاگرام پرکاربردترین شبکه اجتماعی بین ایرانیان

 

شنیدیم که، نظرسنجی گروه افکارسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نشان می‌دهد که حدود نیمی از ارتباط کاربران شبکه‌های اجتماعی با دوستان و آشنایان با استفاده از اینستاگرام انجام می‌شود.به گزارش ایرنا، این نظرسنجی که بهمن ۱۳۹۷ در کل کشور درخصوص عضویت در شبکه‌های اجتماعی و به صورت تلفنی انجام شده، نشان می‌دهد بیش از نیمی از پاسخگویان (۵۴.۱ درصد) ارتباط با دوستان و آشنایان را از موارد استفاده از اینستاگرام عنوان کرده‌اند.

 

بعد از آن، تماشای کلیپ‌ها (۴۰.۹ درصد)، پیگیری اخبار (۳۱.۲ درصد)، از دیگر موارد استفاده اینستاگرام مطرح شده است. براساس این نظرسنجی، تلگرام با ۶۰.۳ درصد و پس از آن اینستاگرام با ۳۹.۳ درصد و واتس‌اپ با ۲۷.۸ درصد بیشترین میزان عضویت در میان پاسخگویان را به خود اختصاص داده‌اند. در بین پیام‌رسان‌های داخلی نیز عضویت در پیام‌رسان سروش ۷.۷ درصد بوده است.

 

درخواست حسین فریدون از کریمی‌قدوسی

 

دست آخر اینکه، جوادکریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد در مجلس مدعی شده فایل صوتی در اختیار دارد که در آن حسین فریدون با تقلید صدای رئیس جمهوری برخی درخواست‎ها را از مدیران دولتی می‌کند. به گزارش پاد، حسین فریدون در واکنش به این ادعا گفت: من از آقای کریمی قدوسی می‎خواهم اگر چنین فایل صوتی در اختیار دارد یکبار برای همیشه منتشر کنند.

 

حسین فریدون با تکذیب ادعای تقلید صدای رئیس جمهوری گفت: این ادعای فردی است که به دروغگویی شهره شده و در چند سال گذشته تقریباً همه ادعاهای او تکذیب شده است، البته این فرد ظاهراً حصار آهنی دارد و شکایت از او هم به جایی نمی‌رسد به همین دلیل تنها راه اثبات دروغ‌هایش درخواست انتشار سند است تا مردم بدانند چقدر این فرد حرف‌های بی پایه و اساس می‌زند.

 

 

 

 

خراسان

 

مراقب بازنشستگی ناگهانی کارمندان باشید


یک نهاد نظارتی با ارسال ابلاغیه ای خطاب به تعدادی از مدیران دستگاه ها، از آنها خواسته با توجه به اینکه طبق روال مرسوم، تعدادی از کارمندان ارشد و مدیران دستگاه ها طی امسال بازنشسته می شوند، پیش از رسیدن به زمان مذکور، مواردی چون تعیین تکلیف طرح ها و دستورات مهم ابلاغی در دست اجرا توسط افراد مذکور، پرونده های احتمالی تخلفات اداری یا هر نوع تعهد خدمتی خاص را که منوط به پیگیری مشمولان بازنشستگی است مورد بررسی قرار دهند تا دستگاه مربوط با تبعات ناشی از خروج ناگهانی اشخاص مذکور مواجه نشود.

 

برنامه مهم کابینه برای متحول شدن اداره شرکت های دولتی

 

با توجه به الزامات و اختیاراتی که ماده ۴ قانون برنامه ششم توسعه برای تدوین نظام بنگاه داری نوین در بخش دولتی تعیین کرده، تعدادی از اعضای کابینه طرحی را آماده تصویب نهایی کرده اند که به موجب آن، طی امسال تحولات مهم و ساختاری در اداره شرکت های دولتی آغاز خواهد شد که مواردی چون تنظیم روابط سهامدار و ذی نفعان با مدیران شرکت ها، تفکیک وظایف اعضای هیئت مدیره شرکت های دولتی و نحوه دریافت پاداش ها و مزایا از آن جمله است.

 

 

 

آرمان

 

بازداشت مروجان فساد در شیراز

 

شنیده شد که دادستان عمومی و انقلاب شیراز گفت: ۱۵ نفر از عوامل ترویج فساد و فحشا که در قالب تورهای گردشگری اقدام به ترویج فساد از طریق شبکه‌های مجازی و تبلیغات می‌کردند در شیراز دستگیر شدند. علی صالحی افزود: این افراد سرگروه‌های آژانس‌های طبیعت گردی بودند که با اقدامات منافی عفت عمومی و تبلیغات باعث جریحه دار شدن عفت عمومی شده اند.

 

دادستان شیراز اظهارکرد: دستگیری این افراد با گزارش‌های مردمی و از سوی ضابطان قضایی انجام گرفت و در زمان مقرر رسیدگی به اتهامات این افراد انجام می‌شود. وی تصریح کرد: تبلیغ مفسده برای جذب افراد بیشتر در اینستاگرام و شبکه‌های مجازی، وعده‌های منافی عفت مبنی بر رقص و شنای مختلط زن و مرد از جمله مواردی است که در جرایم این افراد گزارش شده است.

 

مالک باشگاه معروف دردادگاه مفاسد اقتصادی

 

شنیده شد که مالک باشگاه معروف بسکتبال به جرم اخلال در نظام اقتصادی کشور و قاچاق سازمان یافته سوخت یارانه‌ای دادگاهی شد. اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات هفت متهم اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق قاچاق سازمان یافته سوخت یارانه‌ای برگزار شد که در میان متهمان این پرونده نام هنریک درغوکاسیان که مالک باشگاه شیمیدر است نیز به چشم می‌خورد.

 

وی به همراه ۶ نفر دیگر متهم به مشارکت باندی و تشکیلاتی به جهت اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق خروج ثروت‌های ملی و قاچاق سازمان یافته مواد یارانه‌ای نفتی به میزان کلان، رشاء، استفاده از سند مجعول، مشارکت درقاچاق سازمان یافته نفت کوره و گازوئیل، مشارکت در خرید خارج از ضوابط تعیینی قانونی، معاونت در رشاء، معاونت در قاچاق سازمان یافته، معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق قاچاق عمده و سازمان یافته، ارتشا، جعل و تحصیل مال از طریق نامشروع هستند.

 

انتقاد نماینده اهر از حذف برنامه نود

 

شنیده شد که نماینده اهر در مجلس گفت: گلایه فرهنگیان در دیدار با نمایندگان مجلس درخصوص حق الزحمه و اضافه تدریس است، مطالبات این عزیزان باید همانند سایر دستگاه‌ها پرداخت شود. بیت‌ا… عبداللهی در جلسه علنی دیروز در تذکر شفاهی، خواستار اجرایی شدن نظام رتبه بندی معلمان شد.

 

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با انتقاد به عملکرد صدا و سیما در توقف تولید برنامه ۹۰ گفت: این برنامه مورد توجه ورزش دوستان، جوانان و مردم بود. چرا صدا و سیما به جای اصلاح اشکالات این برنامه پرمخاطب، صورت مسأله را پاک کرد؟ برنامه ۹۰ ورزش کشور را نقد می‌کرد و موجب کاهش فساد و رانت در جامعه ورزشی می‌شد. انتظار است این برنامه‌ها تقویت و ضعف آنها اصلاح شود.

 

درگیری ۳ عضو شورای خرمشهر با شهردار

 

شنیده شد که شهردار خرمشهر جزئیات درگیری سه عضو شورای اسلامی این شهر که وی را مورد تهدید و فحاشی قرار دادند، تشریح کرد. داوود دارابی با تایید این خبر اظهار کرد: سه عضو شورای اسلامی شهر خرمشهر دیروز به دفتر بنده مراجعه و اقدام به طرح مباحث توهین آمیز و تهدیدآمیز کردند که در نهایت اقدام آنان به پرتاب اشیاء به سمت اینجانب و تلاش یک عضو شورا برای حمله به بنده منجر شد.

 

وی افزود: این سه عضو شورای اسلامی شهر خرمشهر نظم شهرداری خرمشهر را برهم زدند که در نهایت تلاش آنان برای حمله به بنده با مداخله پرسنل و حراست شهرداری همراه شد. شهردار خرمشهر با اشاره به وساطت برخی اعضای شورای اسلامی شهر برای حل‌ و فصل موضوع، تصریح کرد: بی‌تردید بنده موضوع را تا احقاق حق از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌کنم همچنین همچون گذشته فعالیت خود را مطابق مُر قانون ادامه خواهم داد.

 

بازداشت یکی از اعضای شورای شهر فردیس

 

شنیده شد که بک منبع آگاه از بازداشت یکی از اعضای شورای شهر فردیس توسط نیروهای امنیتی خبر داد. ایسنا نوشت؛ یک منبع آگاه از بازداشت یکی از اعضای شورای شهر فردیس به دلیل مسائل مالی و اقتصادی خبر داد.دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فردیس نیز گفت: یک عضو شورای شهر و یکی از مدیران سابق شهرداری فردیس بازداشت و روانه زندان شدند.

 

حسن جهانشاهلو از بازداشت یکی از اعضای شورای شهر فردیس خبر داد و گفت: این فرد به اتهام اخذ رشوه به دستور مقام قضائی دستگیر شده است. وی افزود: همچنین روز گذشته یکی از مدیران سابق شهرداری فردیس به اتهام مشارکت در جعل و کلاهبرداری بازداشت و روانه زندان شد.

 

دادستان عمومی و انقلاب فردیس با اعلام اینکه هر دو متهم اکنون در بازداشت به سر می‌برند توضیح داد: پرونده به صورت ویژه در شعبه ۷ بازپرسی در دست بررسی است و ضابطان قضائی در حال انجام تحقیقات تکمیلی هستند. وی متذکر شد: دادستانی با رصدهای خود بارها به مسئولان مربوطه در مورد افزایش نظارت بر مجموعه شهرداری و شورای شهر تذکر داده بود.

 

هر ایرانی خرج زندگی ۵/ ۳ نفر را می‌دهد

 

شنیده شد که بر پایه گزارش مرکز آمار ایران، از مجموع جمعیت ۸۲ میلیون نفری ایران و شمار ۶۶.۸۷ میلیون نفری جمعیت ۱۰ به بالا تنها حدود ۲۷ میلیون نفر فعال هستند. فعال به این معنا که در سن کار قرار دارند، آمادگی و علاقه‌مندی لازم را نیز برای کارکردن دارا هستند.

 

از میان این جمعیت ۲۳ میلیون و ۸۱۳ هزار نفر شاغل هستند و ۳ میلیون و ۲۶۱ هزار نفر نیز بیکار و جویای کار هستند. بدین ترتیب هر شاغل ایرانی به طور متوسط هزینه‌های زندگی ۵/۳ نفر دیگر را تامین می‌کند.

 

این در حالی است که مطابق اعلام مرکز آمار ایران، تنها ۵۵ درصد شاغلان ایرانی یعنی حدود ۱۳ میلیون و ۱۰۵ هزار نفر آنها دارای شغل تمام وقت هستند و در هفته حداقل ۴۴ ساعت قانونی را کار می‌کنند. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که نرخ بیکاری طی سال ۱۳۹۷ در میان مردان ۴/۱۰ درصد و در میان زنان ۹/۱۸ درصد بوده است. این نرخ در میان جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله ایرانی ۱/۲۵ درصد گزارش شده که حاکی از بیکاری بیش از یک میلیون ۷۲۶ هزار جوان است.

 

ارتباط فروزان با شرط بندی هنوز قطعی نشده

 

شنیده شد که محسن فروزان دروازه بان اول تیم تراکتورسازی، در بازی با سپیدرود اشتباهات عجیب و بچگانه ای مرتکب شد که باعث انتقاد هواداران این تیم شده و در پی آن زنوزی مالک باشگاه دستور به اخراج این گلر داده است.

 

تابناک ورزشی نوشت، در همین رابطه برخی از منابع نزدیک به باشگاه تراکتور بحث شرط بندی‌ها و عمدی‌بودن اشتباهات فروزان را مطرح کرده‌اند. رئیس فدراسیون فوتبال دیروز در مورد بحث شرط بندی در فوتبال ایران گفت: این موضوع در فوتبال ایران بسیار کم است.

 

به هر حال باید مراقبت کرد تا این پدیده شوم وارد فوتبال نشود. نمی‌توانم بگویم این مسئله وجود ندارد چرا که ممکن است فعالیت‌هایی شده باشد.تاج در مورد اینکه در این مواردی که اشاره کرد بازیکنان هم بودند، گفت: خیر در این مورد مشکلی نبوده است.

 

وی در مورد اینکه محمدرضا زنوزی اعلام کرده آن‌ها محسن فروزان را جذب کردند، اما چرا نظارت فدراسیون ضعیف بوده که بازیکنی که یک‌بار محروم شده دوباره می‌تواند به لیگ بازگردد، اظهار داشت: بازیکن را وقتی باشگاه جذب می‌کند باید همه مسائل را در نظر بگیرد. در مورد محسن فروزان هنوز چیزی قطعی نشده است.


انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/2146
نظرات شما